یگانه قدیریان در گفتوگو با ایسنا در خصوص خلاقیت کودکان اظهار کرد: به عقیده من خلاقیت در ذات بچهها وجود دارد؛ پیکاسو در این خصوص گفته است که «بچهها هنرمند هستند اما هنرمند باقی نمیمانند» میتوان گفت این ما هستیم که در مسیر تربیت باعث کور شدن خلاقیت در آنها میشویم، بنابراین باید والدین و مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند حتما آموزش ببینند و حتی خودشان انسانهای خلاقی باشند تا بتوانند خلاقیت را آموزش دهند.
وی در خصوص ذاتی یا اکتسابی بودن خلاقیت تاکید کرد: خلاقیت اکتسابی است اگر اینگونه نبود این تعداد کلاسهای خلاقیت برگزار نمیشد، حتی در دانشگاه واحدی به نام خلاقیت وجود دارد و این مسئله اگر قرار بود ذاتی باشد نیازی به این همه آموزش وجود نداشت و کتابهای زیادی در این حوزه منتشر نمیشد.
برای رشد خلاقیت، کودک باید با طبیعت آشنا شود
این مربی نقاشی کودکان در توضیح نقش تکنولوژی در خلاقیت کودکان افزود: نمیتوان تحت عنوان یک قانون کلی گفت که تکنولوزی باعث کور شدن خلاقیت شده است. به عقیده من تعادل خوب است، برخی از پدر و مادرها برای اینکه از دست فرزند خود راحت شوند به طور مداوم او را با گوشی و امثال آن سرگرم میکنند. گاهی برای رشد خلاقیت، کودک نیاز دارد با طبیعت آشنا شود و خیلی چیزها را در طبیعت کشف کند.
وی افزود: در هر حال ما باید فرزند زمان خویشتن باشیم، این پیامی است که همیشه وجود دارد و ما نمیتوانیم تکنولوژی را حذف کنیم، بسیاری از خلاقیتها پشت همین تکنولوژی است اما باید کنترل شده از آن استفاده کرد؛ چراکه اگر کنترل انجام نشود کودک دچار آسیب خواهد شد.
قدیریان با اشاره به اینکه کار با کودک یک تخصص است و ظرافتهای خاص خود را دارد، ادامه داد: نکته مهم در این موضوع مدارس ما هستند و باید از مربیانی که دورههای مربیگری کودک را گذراندهاند، استفاده کنند. در حال حاضر بیشتر افراد فارغالتحصیل رشتههای هنری هستند اما نمیدانند که با کودک چگونه باید کار کنند، البته این افراد به لحاظ هنری بسیار حرفهای هستند.
وی ادامه داد: یک مربی کودک باید روانشناسی کودک بداند و بتواند با آنها ارتباط عاطفی خوبی برقرار کند، کودکان را دوست داشته باشد و مهمتر اینکه دانش آن را داشته باشد و بداند که چگونه باید به آنها آموزش دهد تا آزادی اندیشه از کودکان گرفته نشود.
این نقاش با اشاره به اینکه خانوادهها باید برنامههای خلاقانهای را در ساعات زندگیشان بگنجانند تا روش زندگیشان خلاقانه باشد، افزود: معتقدم افرادی که علاقهمند به آموزش کودکان هستند حتما باید دورههای مربیگری را با فردی که خود تجربه اینکار را دارد و با بچهها کار میکند، بگذرانند. تئوری را میتوان از کتابها و اینترنت به دست آورد، اما نکات ریزی وجود دارد که تنها فردی که با کودکان در ارتباط است آنها را کشف و تجربه میکند.
باید بتوان اندیشیدن را به کودک آموخت نه اندیشهها را
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه در بسیاری از مدارس کپیکاری انجام میشود و یا مربی روی تخته الگو مورد نظرش را تصویر میکند که این کار خلاقیت کودکان را کور میکند و باید از این کار اجتناب شود. این کار بزرگترین توهین به کودک است، این در صورتی است که معلم باید بتواند اندیشیدن را به کودکان آموزش دهد نه اندیشهها را.
این هنرمند نقاش ادامه داد: خانوادههایی که خودشان بویی از خلاقیت نبردند، تاثیر منفی روی کودکان دارند. مادر خانواده میتواند بسیار تاثیرگذار باشد، همانگونه که تمام ویتامینها را به فرزند خود میرساند و از او مراقبت میکند برای بعد روحی کودک نیز باید مواردی را در نظر بگیرد و یک گوشه از خانه را به کارهای هنری اختصاص دهد.
قدیریان افزود: با گذاشتن وسیلههایی مانند رنگ، کاغذ، گل سفالگری، خمیربازی و... در بخشی از فضای خانه کودک میتواند هر زمان که بخواهد، بتواند کار خلاقانه انجام دهد. همچنین میتوان دورریختنیها را در اختیار کودک قرار داد و خلاقیت او را سنجید.
وی ادامه داد: پدر و مادرها میتوانند برنامهریزی کنند با کودک فیلم ببینند، البته انتخاب خود فیلم هم مهم است. میتوانند به طبیعت بروند و جور دیگری به طبیعت نگاه کنند. بخاطر دارم زمانی که شاگردانم را به پارک بردم همه به سرعت به سمت وسایل بازی پارک رفتند اما به آنها گفتم اول میخواهیم ببینیم چه چیزهایی در پارک وجود دارد که تابحال به آن توجه نکرده و ندیدیم. بعد به گلها و رنگ آنها دقت کردند، درختان را لمس کردند و کشف محیط برایشان بسیار جذاب بود.
درصد خلاقیت کودکان تا قبل از ورود به مدرسه بسیار بالاست
قدیریان در خصوص سن مناسب برای شروع پرورش خلاقیت کودکان گفت: درصد خلاقیت کودکان تا قبل از ورود به مدرسه بسیار بالاست و شجاعت بالایی دارند و به این دلیل است که از قضاوت نمیترسند، اما متاسفانه کودکان به محض ورود به مدرسه با موانعی از جمله نمرده دادن، برچسب زدن و جایزه دادن روبهرو میشوند. با این موانع کودکان به جای لذت از انجام کاری درگیر مواردی میشوند تا بتوانند نمره کسب کنند یا جایزه بگیرند.
وی با اشاره به اینکه قبل از ورود به مدرسه ظرفیت بالایی برای خلاق شدن وجود دارد، ادامه داد: به جرات میتوان گفت که ۹۰ درصد مدارس به دلیل عدم آگاهی والدین ظرفیت خلاق بودن را از کودکان میگیرند و تنها بخشی از مدارس از مربیان حاذق در این حوزه استفاده میکنند.
این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: مربیانی داشتم که میگفتند مدیر مدرسه میگوید والدین اعتراض کردند که چرا بچه ما نمیتواند خرگوش بکشد یا هر چیز دیگری، نمیدانند که اگر ما بخواهیم برای آنها بکشیم و الگو دهیم جلوی خلاقیت کودک را بستهایم و اجازه ندادهایم خود کودک جهان اطرافش را ببیند و کشف کند.
خلاقیت کودکان تا قبل از سن مدرسه ۹۸ درصد است
وی با اشاره به آمار خلاقیت در دورههای مختلف زندگی افزود: کودکان تا قبل از دبستان ۹۸ درصد خلاقیت دارند پس از ۵ سال این مقدار به ۳۲ درصد، تا ۱۵ سالگی به ۱۰ درصد و در ۲۵ سالگی به ۲ درصد میرسد.
وی تاکید کرد: خانوادهها باید آگاه باشند، هدف از کلاس نقاشی این نیست که از بچهها نقاش بسازیم، ما در حقیقت به بهانه نقاشی خلاقیت کودکان را رشد میدهیم، اعتماد به نفس او را بالا میبریم و انرژِیاش را تخلیه میکنیم، به او آموزش تعامل میدهیم که چگونه با دوستانش ارتباط برقرار کند و این موارد همه اقدامی است که یک انسان سالم به آن نیاز دارد.
قدیریان ادامه داد: همه این کودکان امکان دارد تا ۱۲ سالگی نقاشی را ادامه دهند، از هر ۱۰۰ شاگردی که به آموزشگاهها مراجعه میکنند شاید ۲ نفر بخواهند حرفهای نقاشی را ادامه دهند، اما میتوان از نقاشی به عنوان یک وسیله خوب برای پرورش کودک استفاده کرد، در حقیقت کودکان در کلاسهای هنری میآموزند تا در آینده در شغل و حرفه خود خلاق باشند، حتی اگر دکتر، مهندس و یا حتی یک خانم خانهدار شوند انسانهایی خلاق خواهند شد.
وی ادامه داد: کودکان اگر در محیط مناسب قرار بگیرند آزادی بیان خواهند داشت تا اندیشههای خود را بیان کنند، ما ترسها را از کودکان میگیریم و او در آینده قادر خواهد بود ریسک کند و در بسیاری از مسائل در کنار ریسکپذیر بودن موفق نیز خواهد بود.
انتهای پیام