/گزارش/

پله‌برقی‌هایی که در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند و در انتظار مزایده‌اند

قدمت پله‌برقی پل‌های عابر پیاده مشهد به طور میانگین به ۱۰ سال می‌رسد که هزینه تعمیر و نگهداشت بسیار بالایی را بر دوش مدیریت شهری تحمیل می‌کند، به همین منظور مدیریت شهری مشهد از ابتدای سال تبدیل پله‌برقی پل‌های عابر پیاده به آسانسور و پله معمولی را شروع کرده و این کار را برای تعدادی از پل‌های عابر پیاده انجام داده است.

این پله‌برقی‌ها پس از جمع‌آوری در محلی نگهداری می‌شوند تا بتوان آن‌ها را دوباره به پول تبدیل کرد. اخیرا با خبر شدیم که این پل‌ها و پله‌برقی‌ها در خیابان ادیب مشهد و در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند.

پس از اطلاع از موضوع، به این محل مراجعه کردیم. زمینی که این تجهیزات در آنجا نگهداری می‌شود در مجاورت یک ساختمان در حال ساخت قرار داشت. اطراف زمین با دیواری پوشیده شده بود اما خبری از نرده حفاظتی روی این دیوار و نگهبان برای مراقبت از این تجهیزات نبود. در این زمین حدود ۱۰، ۱۲ پله‌برقی و ۵، ۶ پل عابر پیاده از جمله پل سوخته خیابان ملک‌آباد قرار داشت.

از افرادی که در این ساختمان در حال ساخت کار می‌کردند در خصوص این زمین و تجهیزات آن پرس‌وجو کردیم که بیان کردند تاکنون چندین بار سارق در این زمین مشاهده کرده‌اند.

در رابطه با وضعیت این پله‌برقی‌ها و پل‌های عابر پیاده و اینکه چرا حفاظت بهتری از آن‌ها صورت نمی‌گیرد، با علی سمیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت‌وگو کردیم. وی اظهار کرد: این تجهیزات به صورت موقت در این مکان نگهداری می‌شود تا آن‌ها را به مزایده بگذاریم و بفروشیم. کارهای مزایده در حال انجام است و به محض اینکه انجام شود، از این محل خارج خواهد شد.

سمیعی در خصوص سرقت از این تجهیزات گفت: این وسایل چیزی نیست که بتوانند از زمین خارج کنند. قطعات خاصی است که باید با جرثقیل جابه‌جا شود و حتی با جرثقیل ۱۰ تنی نمی‌توان آن‌ها را به راحتی جابه‌جا کرد. ممکن است تکه‌ای از نرده را سرقت کنند، اما من بعید می‌دانم که سرقت کنند. این مکان نگهبان موقت و گردشی دارد که به زمین سرمی‌زند اما به طور دائم در آنجا حضور ندارد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه قدمت پله‌برقی‌های ما حدود ۱۰، ۱۲ سال بوده و کمترین آن ۹ سال است، عنوان کرد: این پله‌برقی‌ها فرسوده شدند. همچنین افرادی که ویلچر دارند، توانیاب هستند و یا کالسکه به همراه دارند، اجازه استفاده از پله‌برقی را ندارند.

وی افزود: پله برقی خوب است اما به شرطی که در کنار آن آسانسور نیز باشد، بنابراین ترکیب بهینه، استفاده از آسانسور و پله ثابت است تا پله ثابت در شب که آسانسور خاموش است خدمات ارائه دهد و از آسانسور نیز در روز استفاده شود.

سمیعی ادامه داد: ممکن است در نقطه خاصی تقاضا بالا باشد و ناچار باشیم دو آسانسور قرار دهیم یا مجدد از پله‌برقی استفاده کنیم که در حال حاضر چنین نقطه‌ای تنها در میدان بیت‌المقدس وجود دارد که پله‌برقی آن با تعمیر و نگهداری پرهزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر پل چهار رام پله‌برقی می‌خواهد که هر رام ۶ میلیارد یعنی در مجموع ۲۴ میلیارد تومان هزینه دارد، در حالی که هزینه هر آسانسور ۱.۵ میلیارد و در مجموع برای یک پل ۳ میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ دستگاه آسانسور برای پل‌های عابر پیاده نصب شده و به بهره‌برداری رسده، ۷، ۸ دستگاه دیگر نیز در حال ساخت است که تا پایان سال حدود ۳۰ آسانسور می‌شود.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092718955
  • خبرنگار : 50107