به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۰ و در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه، پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان به عنوان پروژه ای که می توانست تحولی بزرگ را در گردشگری استان بوجود بیاورد، به تصویب رسید.
این پروژه قرار بود در مسیری ۳۲ کیلومتری، بیستون را به عنوان یادگاری از عظمت هخامنشیان به تاق بستان به عنوان نمادی از شکوه ساسانیان به هم پیوند دهد و گردشگران داخلی و خارجی را پس از طی مسیری رویایی وارد کرمانشاه کند.
برای اینکه این پروژه به مرحله اجرا برسد، ابتدا باید طی دو مرحله مطالعاتی روی آن صورت می گرفت. مطالعات فاز صفر برای امکان سنجی و مطالعات فاز یک برای بررسی چگونگی بهره برداری مناسب از طرح.
مطالعات فاز صفر مدتی پس از تصویب پروژه در دستورکار قرار گرفت، اما این بخش از کار که می توانست تنها طی مدت کوتاه چند ماههای اجرا شود، به دلیل اینکه اعتباری به آن تخصیص داده نمی شد، حدود شش سال به طول انجامید و سرانجام سال ۱۳۹۶ به پایان رسید. طبق این مطالعات، پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان، قابلیت اجرایی شدن و تبدیل به یک محور مهم گردشگری را در استان داشت.
با پایان مطالعات فاز صفر، حالا نوبت به انجام مطالعات فاز یک بود و برای همین دوباره این بخش از کار به یک شرکت مشاور واگذار شد، اما مطالعات فاز یک هم با چالش های مطالعات فاز صفر مواجه شد و چندسالی طول کشید تا به سرانجام برسد.
در نهایت فاز یک مطالعات کریدور هم در سال ۱۳۹۸ به اتمام رسید که طی آن شرکت مشاور برای این پروژه حدود ۱۸ پروژه و ۲۵ ریز پروژه را تعریف کرد و مقرر شد در مدت ۱۰ سال، کریدور به سرانجام برسد.
با همه فراز و نشیب هایی که این پروژه در سالهای قبل پشت سر گذاشته بود، سرانجام طرح آن به شورای برنامه ریزی استان برده شد تا با تصویب در این شورا، راه برای اجرایی شدن آن باز شود.
برای اجرای دقیق و بهتر این پروژه قرار بر این شد که سازمان عمران کریدور تشکیل شود و حتی در کارگروه گردشگری استان هم به تصویب رسید تا در کارگروههای بالادست هم به تصویب برسد، اما در نهایت هیچ خبری از آن نشد.
هرچند در طول سالهایی که بحث اجرایی شدن این پروژه بود، استانداران مختلفی که داعیه توجه به حوزه گردشگری استان را داشتند، اعلام می کردند که حمایت های لازم را از این پروژه خواهند داشت، ولی در مقابل کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان با چالش ها و موانع زیادی روبرو بود که کسی دلسوزانه برای حل آنها قدم پیش نمی گذاشت و عزمی هم برای این کار وجود نداشت.
مسئولین با وعده های قشنگ خود عنوان می کردند که پروژه کریدور گردشگری کرمانشاه به بیستون، پروژهای خواهد بود که آیندگان آن را تحسین خواهند کرد، اما آنچه که پس از ۱۲ سال از اجرای این پروژه می بینیم، عملا هیچ است و هیچ.
اینکه پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان اکنون در چه وضعیتی به سر می برد و آیا راه برای اجرایی شدن آن باز است یا نه، موضوعی است که آن را از معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمانشاه جویا شدیم.
وحید امیری در گفت و گو با ایسنا، با دفاع از توجیهپذیری این پروژه، عنوان کرد: پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان پروژه خوبی بود که میتوانست به گردشگری کرمانشاه کمک کند.
وی افزود: طبق مطالعات انجام شده، پهنای باند پروژه حدود ۵۰۰ متر بود و بعد از ۵۰۰ متر طرح های متناسب با حوزه گردشگری می توانست اجرایی شود.
معاون گردشگری استان ادامه داد: در طول ۳۲ کیلومتر مسیر کریدور، زمینها و اماکنی با ۲۱ نوع کاربری وجود داشت که بخش اعظم آنها زمین های کشاورزی و نظامی بود. از آنجایی که پروژه مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان بود، بنابراین مراکز نظامی در طول مسیر موافقت کردند که عقب نشینی کنند.
امیری با بیان اینکه عدم تسلط و آشنایی مسئولین وقت با فرآیندهایی که باید برای اجرای این پروژه پشت سر می گذاشتیم باعث پیچیدگی در پروژه شد، عنوان کرد: زمانی که فاز یک مطالعات پروژه انجام شد، برای اینکه الزام فنی پیدا کند، باید در کارگروه های مختلفی همچون کارگروه زیربنایی، کمیسیون ماده ۵ و ... نیز بررسی و به تصویب می رسید، اما متاسفانه مسئولین وقت بدون آنکه این پروژه چنین فرآیندهایی را طی کند، مستقیم آن را به شورای برنامه ریزی استان برده و در آنجا مصوب کردند، بدون اینکه الزامات فنی را برای اجرایی شدن بدست بیاورد.
معاون گردشگری استان در ادامه با تاکید براینکه این پروژه در حال حاضر هیچ الزام فنی ندارد، گفت: تا زمانی که این پروژه این فرآیند را طی نکند، امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.
وی در خاتمه عنوان کرد: از طرفی این پروژه نیاز به یک بروزرسانی مجدد دارد و باید از یک مشاور کمک گرفت و همه دستگاه های ذیربط همکاری داشته باشند تا شاید راهی به سوی اجرای دوباره آن گشوده شود.
انتهای پیام