اجرای رویدادِ «مسیر: تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های دانشگاهی» در دانشگاه شیراز

به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری، رویداد «مسیر: تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های دانشگاهی» از سوی مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.

مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز امرو، ۲۵ آذرماه در حاشیه این رویداد گفت: عنوان «مسیر» باتوجه به خط‌سیر دانشجویان از زمان تصویب طرح تحقیق (پروپوزال) تا دفاع از پایان‌نامه برای این رویداد انتخاب شده است. متأسفانه این مسیر، پس از دفاع از پایان‌نامه‌، حداکثر با یک یا چند مقاله خاتمه می‌یابد.

سجاد تقوایی افزود: از همین‌رو، مدیریت نوآوری دانشگاه شیراز تلاش کرده تا با برگزاری دوره‌های اینچنینی که دربردارنده‌ کارگاه‌های آموزشی، آشنایی مخاطبان با صنعت و معرفی به سرمایه‌گذاران است، مقوله‌ تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها را در میان دانشجویان نهادینه کرده و به دانشجویان و دانش‌آموختگان کمک کند تا مسیر خود را در زمینه‌ی رسیدن به محصول هموار سازند.

وی ادامه داد: عموما دانشجویان با صرف وقت و هزینه‌ قابل توجه، در طول چندسال به‌لحاظ فنی ماده، تجهیز، خدمت خود را از لحاظ فنی گسترش می‌دهند اما این محصول نهایی نمی‌تواند به‌صورت مستقیم و بدون مطالعه‌ی اولیه وارد بازار شود. از یک‌سو نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه وجود دارد و از سوی دیگر، باید مطمئن بود محصول نهایی دقیقا مطابق با نیاز مشتری است. از همین‌رو، ما به دانشجویان و دانش‌آموختگان کمک می‌کنیم تا درصورتی‌که حداقل شرایط فنی محصول خود را برای ورود به بازار احراز کرده باشند، مهارت و ارتباطات لازم برای تجاری‌سازی آن کسب کنند.

مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز به ضرورت برگزاری اینچنین رویدادها پرداخت و گفت: مقوله ارتباط دانشگاه با صنعت همواره یکی از چالش‌های اساسی تصمیم‌گیرندگان دانشگاه‌ها در سراسر ایران بوده است. دانشجویان کوشا و نخبه در دانشگاه شیراز به‌عنوان یک قطب علمی در جنوب کشور، با حضور اساتید ارزشمند، هرساله حدود  هزار پایان‌نامه را به مرحله‌ی دفاع می‌رسانند.

تقوایی ادامه داد: در میان پایان‌نامه‌های به سرانجام رسیده، تعدادی از آن‌ها وجود دارد که قابلیت ارائه به صنعت، بازار و رفع نیازهای اساسی کشور را داراست؛ اما به‌دلیل یک حلقه‌ مفقوده در این میان، تعداد قابل توجهی از این پایان‌نامه‌ها پس از دفاع به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: دلایل عمده این موضوع، توجه‌نکردن به مبانی اولیه ورود به بازار، مطالعات مالی، اقتصادی، شناخت صحیح نیاز مشتری و نبود سرمایه‌گذار است. باعنایت به این موضوع، رسالت مدیریت نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز این است که با بهره‌مندی از استادان، مشاوران و کارشناسان باتجربه در این حوزه‌ها، این حلقه‌ی مفقوده را بازسازی کرده، ارتباط مؤثری میان دانشگاه و صنعت برقرار کند.

مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز نیز در حاشیه‌ این رویداد با بیان اینکه این برنامه با حمایت مستقیم مدیریت نوآوری، فناوری و کارآفرینی و مساعدت معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز برگزار شده است، بیان کرد: با توجه به حضور استادان، مشاوران، مدرسان حوزه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران حوزه صنعت در این رویداد، پیش‌بینی می‌شود در صورت استقبال دانشجویان و دانش‌آموختگان، زمینه‌ی خوبی برای شناخت متقابل صنعت و دانشگاه فراهم شود.

علیرضا علی‌پور بیان کرد: در طول سال جاری یک دوره‌ رویدادی با عنوان حمایت از تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها، از سوی مدیریت نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز برگزار شد که هدف از این رویداد، یک اقدام ترویجی بود. طی رویداد مسیر، اکوسیستم نوآوری دانشگاه با هدف ایجاد شور و نشاط و تزریق امید در میان دانشجویان و فارغ‌‎التحصیلان، اقدام به برگزاری این رویداد کرده تا مقوله تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها را در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نهادینه کرده، با تغییر نگرش آن‌ها، این موضوع را تبدیل به یک فرهنگ کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402092518139
  • خبرنگار : 50649