آلاشا، نام یک نوع اسب است؛ اما چون همدم همیشگیاش اسب بود با آلاشا صدایش میزدند و نام واقعیاش «قربان گلدی دهش» بود که هم اکنون به رحمت خدا رفته است. قربان گلدی پرورشدهنده و مربی اسب ترکمن بود و در جرگلان، بجنورد و مشهد افراد زیادی را برای سوارکاری آموزش داده بود و شاید یکی از بهترین کارآموزهایش پسرش بود و اکنون بیش از ۴۰ سال سن سال دارد و یکی از بهترین چابکسوارهای کورسهای گنبد است که معمولا قهرمان این مسابقههاست.
درآمد بخور و نمیر چابکسواران در کورسهای گنبد و آققلا
دهش که اکنون هم مربی سوارکاری است و هم چابکسوار، همیشه نسبت به نبودن یک پیست سوارکاری درست حسابی در خراسان شمالی معترض بود و اظهار کرد: چابکسواران خراسان شمالی قهرمانهای کورس هستند اما در کجا؟ در کورسهای گنبد و چرا نباید این چابکسوارها در خود خراسان شمالی عرض اندام کنند.
وی برای پایین آمدن هزینههای زندگی در گنبد در یک کلبه نهچندان مناسب زندگی میکرد تا پول حاصل از جایزهها و مربیگریاش را برای زن و سه دخترش به جرگلان بفرستد و زمانی که بیکار است و فصل انجام کارهای کشاورزی است، به روستای خود در منطقه جرگلان بازمیگردد و کار کشاورزی انجام میدهد، یعنی چارهای بهجز این کار را ندارد.
ما که قسمت اصلی درآمدمان از چابکسواری و مربیگری حاصل میشد در زمان کرونا قطع شد و آن زمان، همان درآمد دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در ماه هم نبود، این را دهش گفت و افزود: با تمام شدن کرونا دوباره کورسهای سوارکاری در گنبد و آققلا شروع به کار کرد و دوباره مسابقه میدهیم.
اکنون مسابقات کورس هر هفته در گنبد بهصورت مرتب برگزار میشود، اما چابکسوارها نمیتوانند هر هفته مسابقه بدهند و براساس قرعهکشی در مسابقات شرکت میکنند و در ماه، یکبار قرعه به نام یک چابکسوار میافتد. از سوی دیگر، بخشی از جایزه مسابقه به چابکسوار و بخشی نیز به مالک اسب پرداخت میشود.
هزینههایی اضافی بر دوش چابکسواران استان
وی ادامه داد: درآمد چابکسواری برای چابکسواران و مالکهای اسب خراسان شمالی چندان نیست. علاوه بر آن، هزینههای شرکت در کورس گنبد و آققلا نیز مزید بر علت است، چراکه یک چابکسوار یا مالک اسب باید هزینههای رفتوآمد خود یا اسب برای شرکت در مسابقات از خراسان شمالی تا استان گلستان و همچنین اقامت و خورد و خوراک را پرداخت کند.
داشتن پیست سوارکاری آرزوی چابکسواران استان
همیشه آرزویمان وجود یک پیست سوارکاری در خراسان شمالی بود تا اسبها و چابکسوارهای قهرمان این استان در همین استان نامآوری کنند، هنوز که هنوز است، اسبها و چابکسواران خراسان شمالی در کورسهای گنبد عرض اندام میکنند، اما چرا نباید این افتخارها برای خود استان باشد.
از نوجوانی کارم همین بوده و الان چابکسواری جزء جدانشدنی زندگیام شده است، ما تمام وقت و زندگی خود را روی پرورش اسب و چابکسواری گذراندهایم و کار دیگری بهجز همین کار از دست ما برنمیآید. بنابراین راهاندازی یک پیست استاندارد در خراسان شمالی میتواند کمک زیادی به کاهش هزینههای ما کند.
ساخت پیست سوارکاری بجنورد به صورت فاز به فاز
محمد تقی ولیان، رئیس هیأت سوارکاری خراسان شمالی در گفتوگو با ایسنا، به ساخت پیست سوارکاری در شهرستان بجنورد اشاره کرد و گفت: ساخت این پیست در چند فاز در حال انجام است که فازهای خاک و گودبرداری تمام شده و اکنون در مرحله نصب گاردریل هستیم و پیمانکار در چند روز آینده، انجام این کار را شروع میکند که پیش بینی میشود تا سه ماه آینده این فاز تمام شود.
اجرای کار برای ساخت پیست سوار کاری بجنورد فاز به فاز در حال انجام است و به دنبال آن هستیم تا یک پیست استاندارد را برای مالکان اسب و چابکسواران راهاندازی کنیم.
برای نصب گاردریلها به دنبال آن هستیم تا مانند پیستهای دبی از لولههای پلاستیکی فشرده استفاده کنیم تا به اسب و چابکسوار کمترین آسیب وارد شود.
وی به پیست سوارکاری باغلق در منطقه مرزی راز و جرگلان نیز اشاره و اظهار کرد: در حضور وزیر بهداشت در سفر استانی رئیس جمهوری به خراسان شمالی بهعنوان نماینده رئیس جمهوری در شهرستان راز و جرگلان، قول اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه که یکی از خواستههای مهم مردم این منطقه بود، داده شد و پیگیریها برای جذب این مبلغ انجام خواهد شد.
نیاز به ۸ میلیارد میلیارد تومان برای تکمیل پیست باغلق
برای تکمیل پیست سوارکاری باغلق به هفت تا هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است، این را غلامحسین شاکری مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت و افزود: زمان آغاز ساخت این پروژه سال ۱۳۸۳ بوده و اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این پروژه از محل اعتبارات استانی در حال احداث است.
از آنجایی که اختصاص اعتبار این پروژه بهصورت اندک بوده است، روند ساخت آن طولانی شود.
به گفته او، در حال حاضر بخشهایی از جایگاههای تماشاچی، پیست و ... ساخته شده و ساخت بخشهایی مانند اصطبل، جایگاه ویژه و ... باقی مانده است.
انتهای پیام