علیرضا زجاجی مدیرعامل اسبق خبرگزاری دانشجویان ایران در گفتوگو با ایسنا با بیان تبریک به مناسبت آغاز بیست و پنجمین سال فعالیت این خبرگزاری به تشریح دلایل موفقیت ایسنا و مطرحشدنش در بین رسانههای کشور پرداخت و گفت: استفاده از نیروهای جوان و انجام کارهای نوآورانه مسیری بود که این خبرگزاری در آن قدم گذاشت و پیش از آن رسانه دیگری از این دریچه وارد فعالیت خبری نشده بود یا اینکه تجربیات اندکی در این زمینه داشت.
وی افزود: البته این اقدامات در آن زمان جذاب و بدیع بود و الان که تعداد رسانهها در حوزههای مختلف افزایشیافته و خبرهای متنوع در شبکههای اجتماعی بهوفور یافت میشود و قابلدسترسی است دیگر عاملی برای جذب مخاطب نیست کافی است اخبار روزنامهها را مرور کنید اغلب آنها اخبار تکراری را منعکس کردهاند و حداقل چند خبر ثابت در همه جراید دیده میشود.
زجاجی در ادامه به نقطه اوجگیری رسانهها در شرایط کنونی پرداخت و تصریح کرد: به نظرم سرمایهگذاری برای تولید یا انتشار خبر خام دیگر امتیاز محسوب نمیشود و در حال حاضر رسانهای میتواند در این عرصه خودنمایی کند که به تحلیل، پردازش و نتیجهگیری اخبار روزمره بپردازد و مخاطبان را در جریان زوایای پنهان خبرها قرار دهد به نظرم دلیل اقبال اخبار شبکههای اجتماعی نزد مشترکان نیز ریشه در این نوع فعالیت تحلیلی دارد.
این مطلب که ایسنا باید در این مسیر جدید گام بردارد و یک اقدام نوآورانه را رقم بزند، گفت: خبرگزاری دانشجوان ایران باید با تحلیل اخبار و نتیجهگیری آن ارزشافزودهای را ایجاد کند که به درد مردم و مسئولان میخورد و نهادها میتوانند اقدامات خود را با استناد به این گزارشهای تحلیلی برنامهریزی کنند.
وی با اشاره به این مطلب که این رویکرد را در دوره مسئولیتم در ایسنا پیگیری میکردم، افزود: در آن مقطع این موضوع را با کمک چند نفر از دانشجویان مقطع دکترای رشته پژوهش انجام میدادیم و در خصوص مسائل برنامه میکردیم البته این اقدام با مهندسی معکوس نیز قابلاجرا است و میتوان با مطالعه درگاههای معتبر موضوعات را استخراج و آن مطالب و اخبار را با ساختارهای داخلی منطبق کرد و یک شورای راهبری را هم بهمنظور نظارت بر این کار تعیین کنیم. کار سختی نیست همانطور که گفتم ما این کار را انجام میدادیم؛ اما از مقطعی به بعد متوقف شد.
زجاجی در ادامه گفتوگو تصریح کرد: به تاریخ انتخابات اخیر آمریکا هم اگر نگاه کنید برخی از نامزدهای انتخاباتی با صرف هزینههای سنگین و به کمک تعدادی شرکت معروف به تحلیل ایمیلهای مردم پرداختند تا با شناسایی ذائقه مردم و مطالبات آنها، شعار انتخاباتی طراحی کنند، غرضم از طرح مسئله این است که الان تجربه دنیا همین است و ما هم باید از این الگو استفاده کنیم.
مدیرعامل اسبق ایسنا با تأکید بر اینکه این پتانسیل بالقوه در ایسنا وجود دارد و باید رسانه و دانشگاه با هم تلفیق شوند، گفت: رسانه الان یک قدرت است و اثر آن را در جنگ غزه میبینیم درست است که نمیتوان از توپ و تانک و جنایات اسرائیل چشمپوشی کرد؛ اما پشتیبان آنها رسانه است؛ بنابراین باید با رسانه قوی به جنگ آنها رفت؛ یعنی باید رسانه را قوی کرد که دستیابی به این مهم نیز نیازمند بحثهای فکری و پژوهشی است.
وی در پایان اظهار کرد: ایسنا برای درخشش باید فناوری و کار جدیدی را انجام دهد و از دانش، مهارت و توانمندی قشر دانشگاهی برای تحلیل و پردازش اخبار استفاده و این توانمندی را به خبرگزاری دانشجویان ایران اضافه کند.
انتهای پیام