حجتالاسلام والمسلمین مجید مؤیدی امروز، ۲۱ آذرماه در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: یکی از منابع اصیل و مقدس شیعه که در قالب مکتوب نزد ائمه اطهار(ع) موجود بوده و پیرامون آن سخنان متعددی از ائمه اطهار صادر شده مصحف حضرت فاطمه زهرا(س) یا همان صحیفه فاطمی است.
وی ادامه داد: نقل است که در دوران بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حزن و اندوه و ماتم شدیدی بر قلب صدیقه طاهره(س) از فراق پدر نازل شده بود و ایشان شبانهروز از غم از دست دادن پدر بزرگوارشان اشک از دیدگانشان جاری میشد، این مسئله باعث شد خداوند برای تسلای قلب حضرت زهرا(س) جبرائیل امین را مأمور کنند تا روزانه به محضر ایشان شرفیاب شوند و مطالبی را در مورد جایگاه حضرت رسول(س) در بهشت، آینده دنیا و آینده وقایع پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) پیرامون ائمه اطهار(ع) بر قلب حضرت زهرا(س) الهام کنند، این تعالیم، القاعات و بیانات از جانب حضرت جبرائیل به محضر حضرت زهرا(س) به دستان امام علی مکتوب میشد و در یک صحیفه که در بین ائمه اطهار(ع) به مصحف فاطمه زهرا(س) معروف است، گردآوری شد.
صحیفه فاطمی، نشان دهنده جایگاه رفیع فاطمه(س) نزد خداوند است
وی با اشاره به اینکه در این مسئله نکاتی نهفته است که میتوان هم امیدبخش باشد و هم اشارهای به جایگاه رفیع و عظیم حضرت زهرا(س) داشته باشد، افزود: اولاً جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند متعال به حدی است که حضرت حق برای تسلای دل ایشان اینچنین توجه و دقت دارند که باید این قلب تسکین پیدا کند و آرامش بر قلبشان بنشیند و این جایگاه حضرت را نشان میدهد که خداوند متعال خود مکلف تسکین دل حضرت زهرا(س) است.
مؤیدی ادامه داد: در وهله دوم برای برطرف کردن این حزن و اندوه بالاترین مَلَک رب که بر انبیا نازل میشدند را بر حضرت زهرا(س) نازل کردند که این نیز جایگاه بسیار رفیعی است، حضور جبرائیل امین نزد فاطمه زهرا(س) اتفاقی که صرفاً برای انبیا الهی و به صورت خاص این حضور نوعاً برای انبیا اولوالعزم اتفاق میافتاد، نشان از جایگاه رفیع صدیقه طاهره(س) دارد.
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان تصریح کرد: نکته سوم اینکه این اتفاق به یک مرتبه محدود نمیشده و رفت و آمد جبرائیل امین به خانه حضرت زهرا(س) به مضمون روایت و دلالتهای ائمه معصومین(ع) مکرر بوده و این نیز نشان از بزرگی حضرت و عظمت جایگاه ایشان دارد.
وی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه کاتب این مصحف یک امام معصوم است، این مصحف صادر شده از خداوند متعال و پروردگاری است که تمام عالم، آدم و کائنات همه در نگین قدرت او ارتزاق میکنند و از لطف و کرم او بهرهمند میشوند، پیام آور یک فرشته و پیک باعظمت حضرت جبرائیل امین و کاتب نیز یک امام معصوم است، که خیلی میتواند جایگاه مصحف حضرت زهرا(س) را رفیعتر و گرانسنگتربه نمایش بگذارد.
مؤیدی تأکید کرد: به تعبیر روایات این مصحف هم اکنون بعد از سیری که در دستان اهل بیت عصمت و طهارت یکی پس از دیگری قرار گرفت، هم اکنون نزد امام زمان(عج) است و همه مؤمنین در هنگامه ظهور از محتوای این مصحف آگاه میشوند، کما اینکه هم اکنون نیز ما شاهد هستیم در روایات مطالبی درباره این مصحف وارد شده از جمله اینکه در روایتی که حماد بن عثمان از امام صادق(ع) سؤال میکنند در رابطه با مصحف حضرت زهرا(س) نکاتی را در رابطه با محتوای این کتاب بیان میکنند که در مجموع از مطالب این روایات میتوانیم استفاده کنیم که مصحف حضرت زهرا(س) از جانب خداوند متعال توسط پیک وحی به فاطمه زهرا القاء شده و اوضاع آینده جهان و اخبار غیبی در مورد سرنوشت فرزندان حضرت زهرا(س)، جنایات خلفا و پادشاهان ستمگر و سایر مسائل فقهی در آن ثبت شده و جزء ودایع امامت است که هماکنون نیز در محضر امام زمان(عج) قرار دارد.
سیره حضرت زهرا(س) در مقابله با طاغوت
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از دوران طفولیت همراهی خود را با پیامبر اکرم(ص) و ولی خدا به اثبات رسانده و نشان دادند، بیان کرد: به تعبیر قرآن کریم ما دو جبهه حق و طاغوت داریم، که جبهه حق؛ جبهه ایمان، حقانیت و ولایت و هدایت و جبهه خداوند متعال بوده و جبهه دوم طاغوت است و جبهه سومی نداریم.
وی افزود: وقتی در سیره فاطمه زهرا(س) بررسی میکنیم، میبینیم که هیچ جایگاه و لحظهای نبوده که حضرت حضور علنی و جدی خود را در حمایت از جبهه حق نشان نداده باشد، در دوران کودکی، وقتی مسئله هجرت پیش میآید حضرت زهرا(س) در حالی که به نقل تاریخ در دوران کودکی بودند، هجرت از مکه را با آن شرایط سخت و دشوار پیشه کردند و با امام علی(ع) و جمعی از مهاجرین به سمت مدینه هجرت کردند، قبل از آن مهاجرین همراهی خودشان را با جبهه حق با حضور در شعب ابیطالب به اثبات رساندند، بعد از حضور در مدینه در ۹ سالگی حمایت علنی خود را از جبهه حق با همراهی و ازدواج با امیرالمؤمنین(ع) نشان دادند و در جنگهای مختلفی که پیامبر اکرم(س) در مدینه داشتند مانند جنگ احد حضور فیزیکی داشتند و جزو ۱۴ زنی بودند که به نقل تاریخ از مدینه به سمت احد حرکت کردند و برای التیام جراحات مجروحین جنگ احد تلاش کرده و در وقایع مختلف این همراهی را نشان دادند.
دفاع از امام علی(ع)، نقطه عطف حمایت زهرا(س) از جبهه حق است
مؤیدی با اشاره به اینکه نقطه عطف همراهی و حمایت حضرت صدیقه طاهره(س) از جبهه حق را میتوانیم از ماجرای دفاع از امام علی(ع) مشاهده کنیم، تصریح کرد: زمانی که عامه مردم پیرامون ولی خدا را خالی کرده و ایشان را ترک میکنند، یگانه مدافع حضرت امیر(ع) حضرت فاطمه زهرا(س) است، آن خطبههای آتشینی که در دفاع از امیرالمؤمنین(ع) از حضرت زهرا(س) و از لسان ایشان صادر میشود پُر است از مضامینی که هر بخشی نشان از ایستادگی حضرت زهرا(س) در مواجهه با طغیان و تواغیط طاغیان بوده و جلوه این همراهی را نشان میدهد.
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان ادامه داد: وقتی که این افراد برای دستگیر کردن یا برخورد کردن و گرفتن بیعت اجباری به درب خانه حضرت زهرا(س) جمع میشوند، ایشان مانع میشود امام علی(ع) به پشت در بیاید و خودشان به پشت در آمده و آن فرد نانجیبی که در مقابل درب است سؤال میکند که چه چیزی باعث شده است که دختر پیغمبر اینجا حاضر شود که حضرت میفرماید طغیان شما در برابر ولی خداست که من را در حمایت از مولایم امیرالمؤمنین(ع) پشت در حاضر کرده است.
وی با اشاره به اینکه وقتی ما در زیارت سرداب امام زمان(عج) مصادیق دفاع از امام معصوم را داریم، مصداق علنی این وفای به عهد را در سلوک حضرت زهرا(س) مشاهده میکنیم، تأکید کرد: فاطمه زهرا(س) با شهادت خود در این مسیر که اعلی درجه حمایت از ولی خداست، مسیر دفاع از امام معصوم و یاری نمودن امام معصوم(ع) را نهادینه کردند.
محبت به زهرا(س) شرط ورود به بهشت است
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان افزود: در بین همه انسانها، اولیا، ائمه و انبیا جایگاهی رفیعتر و والاتر از جایگاه حضرت صدیقه طاهره(س) را نزد اوتاد، عوباد و مقربین نمیتوانیم پیدا کنیم، حتی نزد اهل بیت عصمت و طهارت این جایگاه، جایگاه رفیعی است.
وی افزود: وقتی پیامبر اکرم(ص) محبت و علاقه به آستان ملکوتی حضرت صدیقه طاهره(س) را شرط همراهی با پیامبر در بهشت عنوان میکند و دشمنی با حضرت را باب ورود به آتش دوزخ بیان میکنند، نشان از عظمت حضرت زهرا(س) است.
مؤیدی اضافه کرد: در روایت داریم که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «فاطمه پاره تن من است هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس او را دشمنی بورزد با من دشمنی نموده»، این خیلی جایگاه عظیم و رفیعی است، یعنی همراهی و محبت نسبت به حضرت زهرا(س) همراهی و محبت نسبت به پیامبر اسلام است و در نقطه مقابل دشمنی و عناد نسبت به حضرت صدیقه طاهره دشمنی با پیامبر خداست.
خداوند اطاعت از فاطمه(س) را واجب کرده است
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان تصرح کرد: روایات متعددی داریم که خداوند اطاعت از حضرت فاطمه زهرا(س) را واجب کرده است، امام باقر(ع) میفرماید: «اطاعت از فاطمه(س) بر تمام آفریدگان خدا از جن، آدمیان، پرندگان، وحوش و حتی پیامبران و فرشتگان واجب است»، در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: یا علی آنچه را فاطمه بدان امر میکند انجام ده زیرا من چیزهایی را به او امر کردم که جبرائیل امین بر من امر کرد»، در واقع حضرت رسول(ص) اوامر حضرت زهرا(س) را در طول اوامر خودشان و خداوند متعال بیان کرده و یک امام معصوم را به تبعیت از اوامر حضرت زهرا(س) امر میکنند.
وی با اشاره به اینکه همه کائنات و عالم تحت توجهات اهل بیت عصمت و طهارت هستند، بیان کرد: امام صادق(ع) احیاگر مکتب تشیع، شخصیت نورانی که امروز اگر عالم نسبت به احادیث و تعالیم ائمه اطهار آشنایی دارد به واسطه مجاهدتهای امام صادق(ع) است، میفرمایند: «اگر من امام زمان، فرزندم، را درک میکردم همه عمر بر در خانهاش خدمت میکردم» بعد این امام زمانی که امام صادق(ع) خود را اینچنین شیفته خدمت در آستانه خانه ایشان میدانند، میفرماید برای من اسوه و الگو مادرم فاطمه زهرا(س) است.
زندگی حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام انسانها است
مؤیدی تأکید کرد: حیات کوتاه حضرت فاطمه زهرا(س) سر تا سر اشارتها و دلالتهای دقیق اجتماعی را که هرکدام میتواند الگویی برای نهتنها بانوان بلکه تمام انسانها در عصر حاضر باشد، از خود نشان میدهد.
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان افزود: خط سیاسی حضرت زهرا(س)، آن موضعگیریهای قاطعانه در حمایت از ولی خدا، بیتفاوت نبودن نسبت به انحرافات موجود در جامعه، تلاش برای اثبات حق و ولایت ولی خدا، خطبههای قراء و کوبنده که در عین عفت و حیا و دوری کردن از نامحرم از لسان حضرت زهرا(س) صادر شده، مواجهه با طواغیت آن زمان، کسانی که داعیهدار اسلام و پیروی از پیامبر اکرم(ص) بودند اما در عمل به گونهدیگری رفتار میکردند، همه نشان از یک سیره اجتماعی دقیق و قاطع در مواجهه با مشکلات اجتماعی آن روز از جانب حضرت فاطمه زهرا(س) دارد.
امر به معروف و نهی از منکر اجتماعیترین واجب
وی با اشاره به اینکه اجتماعیترین واجب ما که متأسفانه امروزه تا حدی در جامعه به فراموشی سپرده شده، مسئله امر به معروف و نهی از منکر است، بیان کرد: در خطبه حضرت زهرا(س) دقتها وتوجهات متعددی را از جانب حضرت و در قالب امر به معروف و نهی از منکر میبینیم، امری که امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر همانند قطرهای در دریاست.
مؤیدی ادامه داد: این واجب را حضرت زهرا(س) چگونه ترویج میکند، وقتی که آن قوم در مقابل خانه امیرالمؤمنین جمع میشوند حضرت آنها را نهی میکند از برخورد با ولی خدا، از مخالف با امام جامعه، و فقط نهی از منکر لسانی نیست بلکه ایشان امر به معروف و نهی از منکر را با حرکت قاطع خود در دفاع از امام معصوم نشان میدهند.
مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه لرستان افزود: در مسائلی که ممکن بود در جامعه این مسائل و منکرات را یک منکر کوچک محسوب کنند، حضرت زهرا(س) حساسیت نشان میدهند، آن روزی که اسماء بنت عُمیس کنار حضرت زهراست نقل میکند که خانم فاطمه زهرا(س) در دورانی که این دوران مشخص بود این بدن لطمه دیده و آسیب دیده در مسیر حمایت از حضرت امیر(ع) دیگر عمری در این دنیا ندارد و ایام پایانی زندگی حضرت زهراست، امر میکنند که من نگرانم و زشت میدانم که جنازه زنان را بر روی تابوت بگذارند و حجم بدن یک بانو را نامحرمان ببینند، لذا اسما پیشنهاد ساخت تابوت را برای تشییع حضرت زهرا(س) میدهند، این نکته بسیار مهمی است، یک نهی از منکر عملی حتی بعد از حیات مبارکشان است که باید به آن توجه کنیم.
سیره و سلوک حضرت زهرا(س) برای زنان جامعه امروز درسآموز است
وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) وقتی که دشمنان امیرالمؤمنین(ع) برای تطهیر چهره خودشان در دورانی که حضرت زهرا(س) در بستر آسیب و جراحت افتادهاند به خانه امیرالمؤنین(ع) میآیند، حضرت میفرمایند: «به خدا قسم هرگز با تو سخن نخواهم گفت، به خدا سوگند در نمازهایم تو را نفرین خواهم کرد، خدا سوگند بعد از این با شما دو نفر حتی یک کلمه سخن نخواهم گفت، تا اینکه خداوند را ملاقات کنم و از شما دو نفر در نزد خداوند شکایت خواهم کرد که چگونه با خدا و دین او و با من رفتار کردید و چه اعمال زشتی را مرتکب شدید»، این یک شیوه جدی در انجام این فریضه الهی یعنی نهی از منکر است.
مؤیدی افزود: حضرت زهرا(س) در زمان حیات مبارکشان در مسئله حیا و دوری از نامحرمان خیلی توجه داشتند، این روایت معروف است از حضرت زهرا(س) که برای زنان بهترین چیز آن است که مردان را نبینند و مردان آنان را نبینند، همه این امور سبب شد که پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را به عنوان یک اسوه و الگو معرفی کنند و بفرمایند: «فاطمه پاره تن من است» و این سیره و سلوک میتواند برای بانوان امروز جامعه ما درسآموز باشد.
انتهای پیام