تاوان حمایت از اوکراین؛ ارتش‌های تضعیف‌شده و انبارهای خالی از تسلیحات اروپا

روزنامه وال‌ استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به کمک‌های فزاینده اروپا به جنگ اوکراین، به ارتش‌های تضعیف‌شده و انبارهای خالی از تسلیحات این قاره پرداخت و تاکید کرد زنگ خطر برای کشورهایی نظیر بریتانیا و فرانسه به صدا درآمده است.

به گزارش ایسنا، ارتش انگلیس به عنوان متحد پیشرو ارتش آمریکا و بزرگترین هزینه‌کننده دفاعی اروپا فقط حدود ۱۵۰ تانک قابل استقرار و شاید چندین قطعه تسلیحات توپخانه‌ای دوربرد داشته باشد. انبار تسلیحاتی این کشور در سال گذشته میلادی به قدری خالی بود که مجبور شد چندین راکت‌انداز را از موزه‌های خود خارج کرده و آن‌ها را برای اهدا به اوکراین ترمیم و ارتقا دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال در این گزارش می‌نویسد: فرانسه به عنوان بزرگترین هزینه‌کننده دفاعی دیگر، کمتر از ۹۰ قبضه توپ سنگین دارد که معادل چیزی است که روسیه تقریبا هر ماه در میدان نبرد اوکراین از دست می‌دهد. این درحالی است که دانمارک هیچ‌گونه تسلیحات توپخانه‌ای سنگین، سیستم‌های دفاع هوایی و یا زیردریایی ندارد. ارتش آلمان هم فقط برای دو روز نبرد مهمات کافی دارد.

آمریکا حدود ۷۰ درصد از بودجه دفاعی ائتلاف نظامی ناتو را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داد. پس از تقریبا دو سال جنگ اوکراین و همزمان با اینکه آمریکا به سمت «موضعی انزواطلبانه‌تر» پیش می‌رود و متوجه «تهدید بالقوه روسیه» برای اروپا شده است، زنگ خطر برای ارتش‌ها و انبارهای تسلیحاتی در اروپا به صدا درآمده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه جنگ اوکراین علنا مشکلات عمیقی را برای اروپا ایجاد کرده است، می‌گوید: خطر نظامی فوری از سوی روسیه برای اروپا وجود ندارد و ارتش‌های غربی و سران سیاسی فکر می‌کنند که روسیه اکنون به وسیله جنگ در اوکراین کنترل شده است؛ اما اگر روسیه سرانجام در جنگ پیروز شود، برخی به ظرفیت این کشور شک خواهند کرد.

اما حقیقت این است که بسیاری از ظرفیت‌های صنعتی اروپا که وظیفه ساخت تسلیحات را برعهده دارند، طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بودجه‌ها، رشد کُند اقتصادی و افزایش سن جمعیت با روندی فرسایشی مواجه شده است.

«آنتونی کینگ» پروفسور مطالعات جنگ در دانشگاه واریک انگلستان می‌گوید: اروپا به دلیل آنکه نیاز ندیده بودجه‌ای را خرج کند، به طور سیستماتیک خود را غیرنظامی کرده و این اقدام به خاطر عدم وجود یک تهدید آشکار و سلطه نظامی ایالات متحده در سراسر جهان رخ داده است.

«اوا هوگل» کمیسر پارلمانی نیروهای مسلح آلمان در اوایل سال جاری میلادی اذعان کرد: نیروهای مسلح در هر چیزی با کمبود و فقدان مواجه هستند. پایگاه‌های نظامی آلمان نه تنها فاقد تسلیحات و مهمات هستند، بلکه توالت و اینترنت فعال نیز ندارند.

بر اساس داده‌های ناتو، هزینه‌های نظامی در میان کشورهای عضو این ائتلاف از حدود سه درصد تولید اقتصادی سالانه در طول جنگ سرد به حدود ۱.۳ درصد تا سال ۲۰۱۴ کاهش یافت. اوضاع پس از حمله روسیه به کریمه در سال ۲۰۱۴ شروع به تغییر کرد؛ اما این تغییر به آرامی رخ داد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا بر حمایت تمام‌قد از ناتو تاکید کرده و می‌گوید که این ائتلاف قوی‌تر از پیش شده اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور را دارد، ارزش‌های ناتو را بارها زیر سوال برده است.

از طرفی تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین با مقاومت جمهوری‌خواهان کنگره مواجه شده و همچنین جنگ غزه تمرکز سیاسی آمریکا را از اوکراین دور کرده است. کاخ سفید اخیرا تصریح کرد که اگر کنگره ایالات متحده آمریکا بودجه اضافی برای اوکراین را تا پایان سال جاری میلادی تصویب نکند، آمریکا قادر نخواهد بود تسلیحات و تجهیزات بیشتری به اوکراین ارسال کند.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که اگر کمک‌ها به طور کامل قطع شوند، دیگر قادر نخواهد بود به این جنگ ادامه دهند و سرزمین‌ها را تحت کنترل خود درآورند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402092014513
  • خبرنگار : 71660