مسئول صهیونیست: نتانیاهو باید برود!

یک مقام سابق صهیونیست در نیویورک تاکید کرد که عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در هفت اکتبر منجر به شکست و فروپاشی «وجهه سیاسی نتانیاهو» شد که سال‌ها برای تبلیغ و تقویت آن تلاش کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، آلون پینکاس، کنسول سابق رژیم صهیونیستی در نیویورک و مشاور سیاست خارجی ایهود باراک، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص به جنگ ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخت و تاکید کرد که هفت اکتبر یک شکست برای رژیم صهیونیستی بود و به طور نهایی وجهه سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که برای سال‌ها برای تبلیغ و تقویت آن تلاش کرده بود، از بین برد.

به عقیده پینکاس، اینکه بنیامین نتانیاهو هنوز استعفا نداده است، توهین به اخلاقیات و مسئولیت‌پذیری است. این که هیچ یک از اعضای ائتلاف حکومتی او این کار را نخواسته‌اند دلیل علمی این است که بی مایگان می‌توانند دولت تشکیل دهند. یک نمایش گروهی غم انگیز از بزدلی. امتناع نتانیاهو حتی از در نظر گرفتن این احتمال، انکار بدبینانه صداقت، و بی اعتنایی بی رحمانه به اصول اساسی پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری است. سخنان متکبرانه و تمسخرآمیزش مبنی بر اینکه «همه پس از جنگ مورد بررسی قرار خواهند گرفت» یک دروغ معمولی برای متوقف کردن، به تاخیر انداختن و فریب دادن مردم است. دیگر همه می‌دانند که مسئولیت پذیری برای نخست وزیر اسرائیل واژه‌ای بیگانه است. در تمام زندگی سیاسی‌اش با او بیگانه بوده، بنابراین جای تعجبی نیست. دیگر همه می‌دانیم که مسئولیت پذیری در DNA سیاسی او وجود ندارد.

وی می‌گوید: «بیایید نگاهی به کارنامه او بیندازیم. هفت اشتباه اساسی و مفهومی در سیاست خارجی وجود دارد که او در طول این سال‌ها مرتکب شده است. اول انتقاد او از توافق هسته‌ای ایران (معروف به برجام) و سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵ علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهور و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور که با وعده‌های «توافق بهتر» همراه بود، البته او نتوانست به آن عمل کند. او اسرائیل را منزوی کرد و عملاً ایران را در چشم جهانیان به موضوع فقط اسرائیل تبدیل کرد. سپس، در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را تشویق کرد تا از توافق خارج شود و نتوانست سیاستی جایگزین ارائه دهد. نتیجه: ایران اکنون جلوی چشمش، اورانیوم بیشتری را غنی‌سازی کرده و مواد شکافت‌پذیر بیشتری نسبت به گذشته انباشته کرده است که عملاً آن را به یک کشور آستانه هسته‌ای تبدیل کرده است.

دوم، حمایت او از حمله آمریکا به عراق. در سال ۲۰۰۲،  او در جلسه استماع مجلس نمایندگان ایالات متحده حاضر شد و توضیح داد که سرنگونی صدام پیامد مثبتی در سراسر خاورمیانه خواهد داشت و به ثبات و دموکراسی‌سازی کمک می‌کند. نتیجه: شکل‌گیری داعش!

سوم، حماس. تلاش برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی، این تصور نادرست را در اسرائیل ایجاد کرد که حماس عاملی بازدارنده شده است.  او به مدت ۱۴ سال به طور آشکار موضوع فلسطین را نادیده گرفت و رد کرد. از زمان تشکیل دولت جدید خود در دسامبر ۲۰۲۲، او متعهد به الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری بوده است. نتیجه: ۷ اکتبر.

چهارم، عربستان سعودی. او ابتدا یک نظریه ناقص ارائه کرد که محور اسرائیل-سعودی در واقع محور اسرائیلی- اهل تسنن علیه ایران (شیعی) است. بعد چه اتفاقی افتاد؟ نزدیکی عربستان و ایران با میانجیگری چین. سپس او تفسیری از مناقشه اعراب و اسرائیل را بازخوانی و ارائه کرد و تأکید کرد که فلسطینی‌ها، برخلاف آنچه جهان طی دهه‌ها معتقد بوده است، واقعاً مرکز درگیری نیستند. او فکر می‌کرد که می‌تواند با عربستان سعودی قراردادهای صلح ببندد و در عین حال فلسطینی‌ها را کاملاً نادیده بگیرد و به حاشیه راند. نتیجه: ۷ اکتبر.

پنجم، روابط با ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل. ایالات متحده هر سال 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند (در مجموع بیش از 150 میلیارد دلار در طول سال ها) و چتر دیپلماتیک گسترده‌ای را برای محافظت از اسرائیل در مجامع بین المللی باز می‌کند. نتانیاهو، که همواره در سیاست داخلی ایالات متحده مداخله و دستکاری می‌کند، به طرز چشمگیری توانسته است اسرائیل را به یک مسئله تفرقه‌انگیز در واشنگتن تبدیل کند.

ششم، روسیه. روسیه روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل، اسرائیل را به "جنایت جنگی" متهم کرد و اعلام کرد استراتژی جنگی اسرائیل "غیر انسانی" است. نتیجه: روسیه بخش مرکزی محور ایران در خاورمیانه است.

هفتم، چین. چند ماه قبل از شروع جنگ، نتانیاهو مدعی شد که دوستانه به پکن دعوت شده است. این بیانیه توسط یک منبع ارشد در دفتر نخست وزیری دنبال شد و توضیح داد که "این سیگنالی برای بایدن است که اسرائیل گزینه‌های دیگری دارد" در حالی که بایدن از دعوت او به کاخ سفید اجتناب کرد. نتیجه: عدم بازدید از چین و نگرش چین در قبال جنگ غزه.

آیا این سابقه افتضاح به خودی خود دلیل موجهی برای استعفای نتانیاهو نیست؟ بی شک.»

شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در روز نخست جنگ طوفان الاقصی آشکار شد. نشریه فارن پالسی پیشتر دلایل و پیامدهای شکست بزرگ امنیتی رژیم صهیونیستی را در یک گزارش طولانی تحت عنوان «چگونه جاسوس‌های اسرائیل شکست خوردند و چرا تشدید تنش احتمالا فاجعه بار خواهد بود؟» مورد بررسی قرار داد.

این نشریه آمریکایی اعلام کرد، بعد از گذشت بیش از دو ماه از حمله رژیم صهیونیستی به غزه و به رغم تعهدات مسئولان صهیونیست برای نابودی حماس رژیم صهیونیستی نتوانسته رهبران ارشد آن را از پای درآورده یا اسرای باقی مانده خود در نوار غزه را آزاد کند یا دلایل قانع کننده‌ای را ارائه کند مبنی بر اینکه می‌تواند هدف خود یعنی نابودی حماس را محقق کند.

این نشریه نوشت: جنگ در غزه به حماس جایگاه ملی مستحکمی اعطا کرد که هیچ رهبر فلسطینی در آینده نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد چرا که این جنگ اکنون فلسطین جدیدی را متولد کرده است.

روزنامه هاآرتص نیز پیشتر در مقاله‌ای از تسفی برئیل، تحلیلگر امور خاورمیانه اعلام کرد: حماس فلسطین جدیدی را متولد کرده است و نمی‌توان آن را از بین برد. هیچ کسی امکان از بین بردن حماس و وجود نداشتن این جنبش را به عنوان یک جنبش فکری و سیاسی مطرح نمی‌کند. حتی اگر موسسات آن در غزه از بین بروند، این جنبش از بین نمی‌رود.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که تعداد کشته شدگان ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حمله زمینی در نوار غزه به ۱۰۲ نفر و تعداد مجروحان رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تاکنون به ۵۰۰۰ نفر رسیده است. حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها معلول شده‌اند.

همچنین کوبی میروم، سرهنگ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفت: جنبش حماس از هم فرو نپاشیده است و نظام استراتژیک آن همچنان به فعالیت خود ادامه داده و موشک‌ها را به سمت اراضی اشغالی شلیک می‌کند.

بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط جنبش حماس، آهارون حلیفا، مسئول دستگاه اطلاعات نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی (امان) مسئولیت شکست در ممانعت از اجرای عملیات مقاومت فلسطین را بر عهده گرفت.

سایت واللا نیز اعلام کرد، جنبش حماس، رژیم صهیونیستی را در طول یک سال که در آن خود را برای این عملیات آماده می‌کرد، فریب داد.

این سایت از شاباک و ارتش خواست به سوالات درباره اینکه چه زمانی مقدمه چینی برای این عملیات آغاز شده است، جواب بدهند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402091913761
  • خبرنگار : 71516