حسن قاسم زاده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه به صورت میانگین روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کاربر جدید به کاربران شاد اضافه می شوند، اظهار کرد: اضافه شدن این تعداد کاربر جدید در روزهای غیرحضوری شدن مدارس ۱۰ الی ۱۵ برابر میشود و ما پیک ورود ۳۰ هزار نفر به شاد را تجربه میکنیم؛ به طوری که در روزهای اخیر که شاد مرجع آموزش غیر حضوری معرفی شد تقریبا ۳۳ هزار الی ۳۴ هزار نصب جدید در شاد داشتیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این بهصورت روزانه تقریبا کاربران ما شاد را بر روی ۲۰۰ هزار الی ۲۵۰ هزار دیوایس (دستگاه) لاگاین می کنند (وارد میشوند) که این آمار در ایام پیک به ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار میرسد که آمار بالایی برای یک سرویس خدمات دهنده است.
به گفته مدیر اجرایی شبکه شاد، بررسی روند آنلاین بودن (بر خط بودن) دانش آموزان در شبکه شاد نشان می دهد که طی روزهای اخیر آلودگی هوا دانش آموزان ۱۵ درصد بیشتر از گذشته در شاد آنلاین شده و از خدمات آن استفاده کردند.
چرایی اختلال در ارسال و دریافت پیام در شبکه شاد طی ۱۲ آذر؟
پیک استفده از شاد فراتر از تصور ما شد
قاسم زاده در پاسخ به پرسشی درباره چرایی اختلال در ارسال و دریافت پیام به ویژه پیام صوتی در شبکه شاد طی روزهای اخیر، توضیح داد: ما یک پیش بینی از تعداد کاربران حاضر در شاد به صورت همزمان داریم؛ با توجه به آلودگی هوا و غیرحضوری شدن آموزش در برخی شهرها پیش بینی ما بر روی دو میلیون کاربر همزمان بود اما ۱۲ آذر به ناگهان آموزش در تعداد شهرهای بیشتری مجازی شد که ما پیش بینی برای آن نداشتیم.
وی ادامه داد: ۱۲ آذر ماه پیک استفاد از شاد فراتر از تصور ما بود و از این رو در این روز مشکل کوتاهی در شاد پیش آمد و کاربران نتونستند از شاد استفاده کنند. این مشکل در کمتر از ۵۰ دقیقه برطرف شد و ما سریعا افزایش زیرساخت را در دستور کار خود قرار دادیم. آن پیکی که ۱۲ آذر به شبکه اضافه شد، باعث شد تعدادی از کابران با اختلال در دریافت و ارسال پیام مواجه شوند؛ در همان دقایق اولیه متوجه این موضوع شدیم و سریعا شروع به رایزنی و افزایش زیرساخت کردیم.
مدیر اجرایی شبکه شاد توضیح داد: در همان روز مشکل به صورت موقتی حل شد اما همچنان اختلال در برخی سرویسها وجود داشت، برای مثال ممکن بود برخی کاربرها در دریافت پیام، دانلود و آپلود مطالب مشکل داشته باشند به همین منظور همان شب دو تا سه ساعتی سرویسهایی که مورد نیاز نبودند را خاموش کردیم؛ در مقابل زیر ساختهای اضافه تری را به پلتفرم افزودیم و اینگونه پایداری پلتفرم تضمین شد، به طوری که در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر در شاد مشکلی مشاهده نشد.
هم اکنون مشکل آنچنانی در شاد نداریم
قاسم زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما دائما شاد را رصد کرده و آمارهای مربوط به شبکه را پایش میکنیم تا مشکلی پبش نیامده باشد، افزود: از طرفی تماسهای "کال سنتر" ما و رصد و پایش آمارهای زیرساختی نشان میدهد که در حال حاضر مشکلی آنچنانی در شاد نداریم. گواه این موضوع نیز تعداد کاربران همزمان مادر شاد است. در حال حاضر تقریبا نزدیک دو میلیون کاربر همزمان در شاد ثبت می کنیم.
افزایش استفاده از سرویس «گفتگوی صوتی» و «پخش زنده» در شاد
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش استفاده از سرویسهایی در شاد هستیم که برای آموزش مجازی استفاده می شود، عنوان کرد: ما دو سرویس مهم برای آموزش مجازی در شاد داریم؛ یکی سرویس گفتگوی صوتی و دیگری پخش زنده است. در سرویس گفتگوی صوتی معلم و دانش آموز با یکدیگر صحبت میکنند و میتوانند به صورت مشارکتی کلاس را جلو ببرند. در سرویس پخش زنده نیز معلم میتواند یک طرفه برای دانش آموز صحبت کرده و درس دهد.
مدیر اجرایی شبکه شاد تصریح کرد: در روزهای معمولی حدود ۳۰۰۰ گفتگوی صوتی در شاد داریم اما در روزهای اخیر با توجه به آلودگی هوا و آموزش مجازی دانشآموزان در بستر شاد این آمار افزایش پیدا کرد. به طوری که در روز ۲۴ آبان که اولین موج آلودگی هوا و آموزش مجازی در شاد بود، حدود ۴۷ هزار گفتگوی صوتی ثبت شده است. این آمار در روزهای بعدی که تعداد بیشتری از مدارس غیر حضوری شدند به روزی ۱۱۷ هزار گفتگوی صوتی رسید. در خصوص امکان پخش زنده نیز باید گفت در روزهای گذشته ۱۱۸ هزار پخش زنده در شاد را تجربه کردیم.
رکورد ترافیک مصرفی امسال شاد در ۱۳ آذر شکسته شد
صرف هزار ترابایت رایگان برای آموزش مجازی کشور در این روز
قاسم زاده با یادآوری اینکه ترافیک مصرفی کاربران در شاد رایگان است، خبر داد: در روز ۱۳ آذر رکورد ترافیک مصرفی شاد طی امسال شکسته شد. در این روز بیش از هزار ترابایت ترافیک در شاد مصرف شد و از آنجا که ترافیک مصرفی در شاد رایگان است میتوان ادعا کرد که در روز ۱۳ آذر هزار ترابایت رایگان صرف آموزش کشور در شاد شد.
میانگین حضور کاربران در شاد؛ ۵ ساعت در ماه
بنا بر اظهارات وی، میانگین حضور کاربران در اپلیکیشن شاد نشان میدهد که پایداری شاد در حدی است که حضور کاربران را افزایش داده است.
مدیر اجرایی شبکه شاد یادآور شد: پیش از این میانگین ماهانه ما برای حضور کاربران در شاد، ۴ ساعت بود اما در حال حاضر میانگین ماهانه ما به بالای ۵ ساعت در ماه رسیده است و این یعنی شبکه شاد به صورت درستی مسیر را طی میکند. برنامه ما هم همین است تا با همین دست فرمان جلو رویم و رصد و پایش مداوم داشته باشیم تا به مشکلی بر نخوریم.
ابزار «کلاس مجازی» به شاد اضافه می شود
قاسم زاده در پاسخ به این سوال که تدبیر ویژه شبکه شاد برای روزهایی که بنا بر هر دلیل آموزش مدارس غیر حضوری می شود چیست؟، خبر داد: ما ابزارهایی را ویژه مدارس آماده کردیم که مهم ترین آن ابزار «کلاس مجازی» است که استفاده از آن باید به تصویب شورای راهبری شاد برسد. اگر این امر رخ دهد مدارس میتوانند با تهیه کلاس مجازی از طریق بستر شاد امکان تدریس معلمان را در فضایی شبیه به فضای کلاسهای مجازی مرسوم در کشور را با ترافیک رایگان ایجاد کنند و معلمان و دانش آموزان از این امکان بهره مند شوند.
انتهای پیام