سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد

وجه اشتراکِ قهرمانان «یارَش»، خدمت است

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد: وجه اشتراک همه قهرمانان «یارَش» خدمت است؛ گاهی ما انفعال داریم و انتظار ما رسیدن به موفقیت است؛ به ویژه نسل امروز نسل دستاوردهای سریع، آسان و زیاد است، اما با این کتاب یاد می گیرد که باید حرکت کند و نه تنها ننشیند، بلکه فعال و پویا و کنشگر باشد.

مجتبی همتی فر امروز، ۱۶ آذرماه در آیین رونمایی از درسنامه «یارَش»، نخستین کتاب درسنامه پیشرفت در ایران که در رشت برگزار شد، با بیان اینکه جای خالی کتاب قهرمانان پیشرفت را احساس می کردیم، گفت: امروز رد پای قهرمانان واقعی خودمان را می بینیم، اما آنان را نمی شناسیم.

وی نسل کودک و نوجوان را نیازمند روایت زندگی قهرمانان دانست و افزود: زندگی یک مفهوم در هم تنیده است و اگر آن را از بخش های مختلف مانند علم و کار و ورزش و... جدا کنیم، هر کدام از این بخش ها کارکرد خود را از دست می دهد.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب «یارَش» بسیار مفید است، تصریح کرد: دانش آموزان با زندگی یک قهرمان و فراز و فرودها و رنج ها و سختی های او آشنا می‌شوند و شناخت پیدا می کنند؛ در واقع این قهرمانان با روایت زندگی خود، تجربه سال ها تلاش خودشان را به رایگان به ما داده اند.

همتی فر، وجه اشتراک همه قهرمانان «یارَش» را خدمت دانست و عنوان کرد: گاهی ما انفعال داریم و انتظار ما رسیدن به موفقیت است؛ به ویژه نسل امروز نسل دستاوردهای سریع، آسان و زیاد است، اما با این کتاب یاد می گیرد که باید حرکت کند و نه تنها ننشیند، بلکه فعال و پویا و کنشگر باشد.

وی ویژگی کتاب درسنامه پیشرفت را مسئله مندی پیرامون مسائل بومی دانست و بیان کرد: قهرمانان پیشرفت مسئله مند بودند و نسبت به آن مسئله توجه و حساسیت پیدا کردند و به جای شاخه به شاخه رفتن، تمرکز خود را گذاشتند و اولویت را کشف کردند و راه را ادامه دادند و لطف خدا هم شامل حالشان شد و به حل مسئله رسیدند.

سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک، یکی دیگر از وجوه اشتراک قهرمانان «یارَش» را نگاه متفاوت و احساس مسئولیت دانست و تصریح کرد: علم نافع زیاد است، اما عموما برای ما کارکرد ندارد، اما قهرمانان پیشرفت مسئله خودشان را دنبال کردند و علاوه بر آثار علمی از تجربه شخصی دیگران بهره گرفتند تا مسئله را حل کنند.

وی با بیان اینکه طبق بیانات رهبر انقلاب دشمن به دنبال ایدئولوژی زدایی از جامعه ماست، تاکید کرد: دشمن بر آرمان زدایی و هویت زدایی تاکید دارد و این کتاب نقطه مقابل آن است، زیرا آرمان خدمت به جامعه را ترسیم می کند و هویت بخشی دارد.

همتی فر، «من می توانم» را ثمره آشنایی با قهرمانان پیشرفت دانست و اظهار کرد: کودکان و نوجوانان ما به تجربه های الهام بخش نیازمند هستند و لذا «یارَش» بر الهام بخشی تاکید دارد و می تواند حرکت فردی را به حرکت جمعی تبدیل کند.

سید رسول منفرد، رئیس حوزه هنری استان گیلان نیز، این درسنامه را به معنای واقعی کلمه یک کار غیر نمایشی و عمیق دانست و اظهار کرد: کتاب درسنامه پیشرفت ماحصل یک سال و نیم تلاش تیم ۱۲ نفره ای از محققان دفتر هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری استان گیلان است.

وی با بیان اینکه تیم تالیف درسنامه «یارش» بیش از ۲۰۰۰ سوژه پیشرفت را شناسایی و از بین آنها ۲۱ قهرمان را پیدا کردند، گفت: این کتاب ماجرای زندگی این ۲۱ کنشگر بومی را از حل مسئله تا موفقیت روایت می کند.

رئیس حوزه هنری گیلان محور «یارَش» را امید و امیدواری دانست و تاکید کرد: نظام های آموزشی و تربیتی ما در بخش های علمی خوب کار می کنند و خروجی های خوبی دارند، اما هنوز بر مسئله امید تاکید نکرده ایم؛ درسنامه «یارَش» با قصه های قهرمانانش مسئله امید را نیز در نسل کودک و نوجوان حل می کند.

منفرد کتاب درسنامه پیشرفت را در خدمت خط مقدمی ها دانست و یادآور شد: «یارَش» در خدمت خط مقدم آموزش و پرورش خواهد بود و قرار است به معلمان و مربیان و مبلغان و حتی والدین کمک کند تا مسئله محوری و امیدآفرینی را به دانش آموزان تزریق کنند.

نرجس توکلی، مسئول دفتر هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری گیلان نیز در ادامه، از شناسایی ۲۰۰۰ سوژه و قهرمان پیشرفت در استان خبر داد و بیان کرد: متاسفانه این آمارهای امیدبخش روایت نمی شود و در رسانه ها ضریب نمی گیرد.

وی با بیان اینکه درسنامه پیشرفت «یارَش» می خواهد صدای روایت های پیشرفت باشد، گفت: با یارش «من می توانم» را به دانش آموزان یاد می دهیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402091611823
  • خبرنگار : 50040