جهاد دانشگاهی قم مجری طرح «اندیشه تمدن‌ساز» در استان شد

سرپرست جهاد دانشگاهی استان قم از اجرایی شدن طرح «اندیشه تمدن‌ساز» از سوی جهاددانشگاهی قم در دانشگاه‌های استان خبر داد.

حامد حیاتی، سرپرست جهاد دانشگاهی استان قم در دیدار با نمایندگان نهادهای مقام مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که روز گذشته ۱۵ آذرماه، انجام شد، گفت: قصد داریم طرحی به نام طرح اندیشه تمدن‌ساز در دانشگاه‌های استان قم برگزار کنیم و در این طرح اندیشه‌های تمدن‌سازانه رهبر انقلاب، کارکردهای اسلامی و فراگیری مهارت تدبر در قرآن ارائه می‌شود.

وی درخصوص چگونگی اجرای این طرح، گفت: این دوره به صورت مجازی و به شکل مباحثه‌ با محوریت کتاب «اندیشه تمدن‌ساز» می‌باشد، افراد شرکت‌کننده در این دوره به گروه‌های چهار نفره تقسیم شده و برای هر گروه یک دبیر و یک مربی تعیین خواهد شد که مربی وظیفه نظارتی بر مباحثه گروه را دارد.

حیاتی افزود: اولین جلسه افتتاحیه به صورت حضوری در مسجد دانشگاه‌ها با حضور رؤسای نهادها برگزار خواهد شد که جلسه توجیهی نیز برای اعضای گروه برگزار می‌شود؛ استمرار کیفی طرح مهم‌تر از شروع آن است، پس سرکشی مستمر به روند کیفی جلسات موجب نشاط آن خواهد شد.

وی با بیان سطح‌بندی دوره تشریح کرد: این کتاب دارای پنج سطح می‌باشد که سطح اولش کتاب اندیشه‌ساز تمدن است که شامل بخش ایمان و توحید می‌باشد که در ۱۳ جلسه برگزار خواهد شد، سطح دوم بخش نبوت، ولایت در ۱۵ جلسه و سطح سوم که شامل عفت از منظر رهبری که ۱۳ جلسه و سطح چهارم نهج‌البلاغه از منظر رهبر انقلاب و دیگر سطح‌ها می‌باشد که پس از گذراندن هر سطح گواهی داده می‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی شهر قم ادامه داد: کلیه محتواهای هر پنج سطح در نرم‌افزار «پاتوق» بارگذاری می‌شود و این دوره در بین تمامی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌هیا سراسر کشور انتشار می‌یابد.

حیاتی  در خصوص زمان‌بندی جلسات مباحثه، اظهار کرد: استادان دانشگاه صرفا دو ساعت در هفته اختصاص خواهند داد که یک ساعت آن صرف مطالعه برای خودشان می‌شود و یک ساعت دیگر آن صرف مباحثه خواهد شد که ساعت آن با توافق گروه انجام می‌شود.

وی درباره وظیفه مربیان تصریح کرد: مربی باید هر درس را مطالعه کنند و باید به فایل صوتی نقشه راه گوش دهند محتوای هر بخش را به قسمت مساوی تقسیم نماید و همچنین حضورش باعث دقت اعضا می‌شود و نکته مهم اینکه مربی نباید تدریس کند و به دانشجویان و اساتید دانشگاهی فرصت بدهند که خودشان به مطالعه بپردازند.

حیاتی ادامه داد: مربیان باید در انتهای جلسات نکات را به صورت طرح تیتروار در خصوص مباحثه مطرح کنند مثلا در باب فواید و اصول مباحثه نکاتی را بگویند و شان علمی استادان حفظ کنند و با ادبیات استاد و شاگردی با آن‌ها صحبت نکنند و خود را با زمان ارائه شده وقف دهند.

سرپرست جهاددانشگاهی قم با اشاره به وظیفه دبیران گفت: تعیین دبیر بر عهده اعضا است و اداره جلسات و مدیرت زمان مباحثه بر عهده دبیران می‌باشد و نباید از یک ساعت تجاوز کند، هماهنگی با مسئولین جهت برگزاری جلسات جبرانی در صورت تشکیل نشدن، دریافت گواهی برخی از وظایف مربیان می‌باشد.  

وی ادامه داد: سپردن خلاصه ارائه جلسه پیشین به یک نفر در ابتدای جلسه به قید قرعه، تهیه گزارش ماهیانه از عملکرد استاتید و ارسال به دفتر نهاد دانشگاه، گرفتن بازخورد از استادان در خصوص محتوا، شیوه اجرا و انتقال آن به مسئولان شبکه دبیران از دیگر وظایف دبیران می‌باشد.

حیاتی در پایان با اشاره وظایف ناظران مطالعه، یادآور شد: ناظران از سوی نهاد رهبری تعیین می‌شوند وظیفه سرکشی را بر عهده دارند و همچنین کتاب را به صورت فایل مجازی در اختیار اعضا می‌گذارد که هر هفته باید ۱۴ صفحه ازین کتاب خوانده شود و هفته‌ای یک بار هم جلسه برگزار شود و تا انتهای ترم ۲۸ جلسه خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402091611500
  • خبرنگار : 50455