آغاز به‌کار واحد جهاددانشگاهی غرب مازندران در دانشگاه رودکی تنکابن

پس از ۲ سال پیگیری و برگزاری جلسات متعدد فی‌مابین جهاددانشگاهی مازندران و مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رودکی تنکابن، سرانجام پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در راستای آغاز و گسترش فعالیت‌ها بین طرفین، به امضا رسید و واحد جهاددانشگاهی غرب مازندران با پذیرش فراگیران در رشته‌های مختلف علمی کاربردی به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

سنگ بنای راه‌اندازی واحد جهاددانشگاهی غرب مازندران نخستین بار در ۱۷ فروردین‌ ۱۴۰۰ با برگزاری یک نشست فی‌مابین رئیس و معاونان جهاددانشگاهی مازندران و ریاست دانشگاه رودکی در محل فرمانداری تنکابن و با حضور فرماندار و امام جمعه کلید خورد.

در این جلسه عنوان شد که افتتاح واحد غرب در گرو نیازها و انتظارات منطقه است و مقرر گردید تا در فرصت یک ماهه، ظرفیت‌های منطقه شناسایی و احصا شده و با تقویت مفاد تفاهم‌نامه و ذکر نیازها و انتظارات و همچنین برشمردن نواقص موجود، جلسه عقد تفاهم‌نامه و بازدید از مرکز واقع در مؤسسه آموزش عالی رودکی، برگزار و در آیینی واحد جهاددانشگاهی غرب استان افتتاح شود.

اما این فرصت یک‌ماهه بیش از ۲ سال به درازا کشید؛ سرانجام با تغییر مدیریت جهاددانشگاهی واحد مازندران، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای بین طرفین به امضاء رسید و واحد جهاددانشگاهی غرب مازندران با پذیرش فراگیران در رشته‌های مختلف علمی کاربردی به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

درباره دانشگاه رودکی تنکابن

سرپرست مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی رودکی و مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان تنکابن، نخست با معرفی پیشینه دانشگاه اظهار کرد: طرح و نقشه احداث مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رودکی تنکابن از سال ۱۳۸۳ به همت مرحوم دکتر محمدحسین مفتاح و مرحوم حاج محمدرضا بهادری و سایر مؤسسین پایه‌ریزی شد و سرانجام در تابستان سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت موافقت اصولی از وزارت علوم گردید؛ از مهر ماه همان سال اولین پذیرش دانشجو انجام و فعالیت دانشگاه به‌طور رسمی آغاز شد.

عبدالله محمدجعفری در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز فعالیت دانشگاه در منطقه کریم‌آباد تنکابن و به صورت استیجاری سخن گفت و افزود: پس از اخذ تسهیلات و حمایت‌های مالی هیات مؤسس، ساختمانی در خیابان شهید پورتقی که پیشتر به دبیرستان کوثر اختصاص داشت خریداری شد و در ادامه نیز پس از ازدیاد و جذب دانشجویان و در سال ۱۳۹۲ ساختمان‌های جدید با حدود ۲ هزار متر بنا در پنج طبقه احداث گردید.

محمدجعفری از افزایش رشته در این مرکز همزمان افزایش روند جذب دانشجو در سالهای ۹۲ تا ۹۵ خبر داد و گفت: با فعالیت‌های دانشگاه حدود ۳۵ رشته مقطع در مؤسسه ایجاد و در ادامه مقطع کارشناسی ارشد با ۵ رشته دایر شد که هم اکنون با ۴ رشته در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه رشته‌های دانشگاه رودکی تنکابن طبق نظر هیات رئیسه و معیارهای وزارت علوم، بر اساس آمایش سرزمینی بنا نهاده شد، یادآور شد: به عنوان مثال اولین رشته‌های اخذ شده از شورای گسترش، رشته‌های جهانگردی و مدیریت هتلداری بودند، همچنین رشته‌هایی مرتبط با منطقه از جمله شیلات با گرایش صید و بهره‌برداری آبزیان با توجه به مجاورت با دریا برای دانشگاه درنظر گرفته شد.

سرپرست مؤسسه آموزش عای غیرانتفاعی رودکی تنکابن با ابراز تاسف از اُفت سطوح آموزش عالی در کشور، تصریح کرد: در همین ارتباط و مانند بیشتر دانشگاه‌های کشور، برخی رشته‌های دانشگاه رودکی مورد استقبال قرار نگرفت و در ادامه به دلیل عدم تکمیل ظرفیت عملا منفعل شد.

محمدجعفری از حضور ۶ عضو هیات علمی تمام‌وقت و ۴ هیات علمی نیمه‌وقت در مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رودکی یاد کرد و افزود: خوشبختانه پس از اتمام کرونا، رفته‌رفته فضای دانشگاه‌ها روبه بهبود بوده و با حضور مجدد دانشجویان رونق یافته است.

مرکز رشد علم و فناور شهرستان تنکابن مستقر در مؤسسه آموزش عالی رودکی

وی در پاسخ به پرسشی مبنی چگونگی استقرار مرکز رشد واحدهای فناور در مؤسسه آموزش عالی رودکی تنکابن، اظهار کرد: شروع حرکت دانشگاه رودکی به سمت فعالیت‌های فناورانه در سال ۹۱ با برگزاری جشنواره اختراعات و ابداعات غرب استان بود که شرایط سنی و تحصیلی نداشت و حدود ۸۰ اختراع فقط از منطقه تنکابن و رامسر به جشنواره ارسال شد که برای هیات برگزار کننده بسیار جذاب بود. پس از آن کارگاهی در همین رابطه برگزار شد و طرح پارک علم و فناوری از آنجا کلید خورد.

سرپرست دانشگاه رودکی تنکابن در ادامه افزود: سرانجام با پیگیری‌های متعدد طی ۲ سال با اخذ مرکز نوآوری و شکوفایی، فعالیت‌های فناورانه در دانشگاه آغاز شد و بعد از جمع شدن ایده‎‌ها و سرانجام در سال ۹۸ با چانه‌زنی متعدد با مرکز استان، مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه تشکیل و دایر گردید اما چون مجوز اخذ نشده بود به عنوان واحد اقماری مرکز رشد ساری شروع به کار کرد.

محمدجعفری از اخذ مجوز مستقل مرکز رشد واحدهای فناور تنکابن در سال ۱۴۰۱ خبر داد و در رابطه با اقدامات مرکز خاطرنشان کرد: این مرکز رشد با توجه به اهداف و شرایط وزارت علوم و تعاملات فی‌مابین می‌تواند مثمرثمر باشد چراکه خدمات خاصی ارائه می‌کند که حداقل آن خدمات مشاوره‌ای است، به این معنا که ایده نخستین اشخاص را می‌تواند به یک ایده با بازدهی تبدیل کرده و آن‌را کاربردی کند.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های مرکز رشد علم و فناور تنکابن بیان کرد: خدمات مراکز رشد علم و فناوری به‌طور خلاصه این گونه است که هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی با هر ایده‌ای می‌تواند به این مراکز مراجعه کرده تا مرکز به آنها کمک کند، کمک‌ها شامل ارائه مشاوره کامل، خدمات حقوقی و کمک به رشد و بلوغ طرح‌هاست، یعنی ایده خام را پرورش داده و آن را در مسیر درست قرار می‌دهد ضمن اینکه این فضای دانشی و دانشگاهی بین مشاوران و تیم‌ها ارتباط موثری ایجاد کرده و با هم‌افزایی موجود، طرح‌ها به بالندگی رسیده و به سمت مسیر درست هدایت می‌شوند.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی رودکی تنکابن افزود: بخش دیگر خدمات مراکز شامل معرفی برای ارائه تسهیلات کم بهره با تنفس چندساله است. همچنین شرکت‌ها و مجموعه‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور چنانچه به تولید برسند، معاف از مالیات و تعرفه‌های گمرکی خواهند بود؛ در واقع همان رفتاری که در مناطق آزاد برای شرکت‌ها وجود دارد در برخورد با مجموعه‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور صدق می‌کند. مثلا اگر بخواهند تجهیزاتی وارد کنند یا چنانچه صادراتی داشته باشند شامل تعرفه گمرکی نشده و این بسیار کمک‌کننده است.

محمدجعفری با اظهار به اینکه مراکز رشد واحدهای فناور در زمینه عقد قراردادها به اشخاص، مشاوره داده و کمک‌کننده هستند، تصریح کرد: همچنین در قانون جدید، واحدهای تحقیق و توسعه فعال در شرکت‌ها چنانچه در مراکز رشد مستقر باشند، محصول تولیدی آن‌ها که در مرکز علم و فناوری تولید شده باشد معاف از مالیات خواهد بود و این بسیار برای شرکت‌ها مفید و کمک‌رسان است.

وی با تاکید بر اینکه ایده‌های پرورش یافته در مرکز چنانچه به تولید برسند با دریافت گواهی فناورانه نیاز به مجوز اداره صمت نداشته و می‌توانند تولید خود آغاز کنند، گفت: درنهایت اشخاص در ادامه پس از تولید انبوه و برای ورود به صنعت، می‌توانند مراحل کسب پروانه و مجوز را در اداره صمت پیگیری کنند.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی رودکی تنکابن از حضور و فعالیت ۱۳ شرکت در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رودکی خبر داد و با باین اینکه برخی از این شرکت‌ها موفق به صادرات شده‌اند، خاطرنشان کرد: البته هنوز با ایده‌آل‌های یک مرکز رشد فاصله داریم اما در مسیر آن قرار گرفتیم.

محمدجعفری در پاسخ به این پرسش که مراکز رشد چه منفعتی برای دانشگاه دارند، اظهار کرد: مراکز رشد از چند جهت به نفع دانشگاه هستند؛ نخست اینکه این هم‌افزایی بین فعالان مرکز اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در رشد و بالندگی دانشگاه تاثیر بسزایی دارد، همچنین به جذب دانشجو کمک و فضا را علمی‌تر کرده و ما را به عنوان سرمایه‌گذار به اشخاص حقیقی یا حقوقی متصل می‌کند تا در تولید مشارکت کنیم.

واحد جهاددانشگاهی غرب مازندران

وی در ادامه از نحوه آغاز همکاری با جهاددانشگاهی سخن گفت و یادآور شد: مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رودکی، متناسب با اصول و قواعد نسل‌بندی دانشگاه‌ها و در جهت گسترش فعالیت‌هایی که دانشجومحور نباشند، همکاری با جهاد دانشگاهی مازندران را در دستور قرار داد.

سرپرست دانشگاه رودکی افزود: نخست این همکاری با برگزاری دوره‌های آموزشی و آزمون‌ها در مؤسسه آموزش عالی رودکی آغاز شد و پس از نشست‌های متعدد با مدیران جهاد دانشگاهی تعامل فی‌مابین گسترش پیدا کرد.

محمدجعفری با بیان اینکه اخیرا پیش‌نویس تفاهم نامه‌ای به امضای طرفین رسید، گفت: مقرر شد دانشگاه، فضا و مکان در اختیار قرار داده و یک نیرو از سوی واحد جهاد دانشگاهی در این دانشگاه مستقر شود تا در جهت اهداف فی‌مابین گام‌هایی برداشته شود.

وی منافع حضور جهاددانشگاهی برای دانشگاه را در حوزه فعالیت چاپ و نشر، پُر رنگ و مهم ارزیابی کرد و تاکید کرد: همچنین از طریق خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، پنجره‌ای برای معرفی دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه رودکی گشوده می‌شود تا ایده‌ها و دوره‌های تخصصی از این طریق اطلاع رسانی شود.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رودکی تنکابن در پایان از ادامه همکاری با جهاددانشگاهی در زمینه‌های بانک خون بند ناف رویان خبر داد و گفت: در ادامه، ایجاد و راه‌اندازی یک مرکز بانک خون بند ناف در تنکابن از برنامه های آتی فی‌مابین خواهد بود.

قابل ذکر است، واحد جهاددانشگاهی غرب مازندران مستقر در دانشگاه رودکی تنکابن، هم اکنون در حال جذب فراگیران برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت با ارائه مدرک معتبر قابل ترجمه در رشته‌های پرکاربرد بازار کار همچون فوریت‌های پزشکی، تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشک، طب سنتی، فن بیان، اتوکد و فتوشاپ، طراحی دوخت، برنامه نویسی و طراحی وب است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402091510620
  • خبرنگار : 50200