رایزنی وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان درباره عادی‌سازی روابط ایروان و باکو

وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، لاوروف و همتای آذربایجانی او درباره عادی‌سازی روابط ایروان و باکو دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در دیدار بین جیحون بایراموف و سرگئی لاوروف‌، وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و روسیه، دو طرف درباره تقویت تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین ایروان و باکو بر اساس توافق‌های عالی سه‌جانبه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ صحبت کردند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در ادامه این بیانیه همچنین آمده‌است: وزرای جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین همکاری در چارچوب پنج کشور حوزه دریای خزر صحبت کردند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: پلتفرم گفتگوی منطقه‌ای قفقاز جنوبی ۳+۳ در حال شکل‌گیری است و مسکو این قالب را امیدوارکننده می‌داند.

او گفت: ابتکار الهام حیدروویچ علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان برای تشکیل پلتفرم منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ متشکل از سه کشور قفقاز جنوبی و سه کشور همسایه آنها در حال حاضر شکل گرفته است.

این قالب شامل روسیه، ایران، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان است، هرچند تفلیس تاکنون از عضویت در این پلتفرم خودداری کرده است.

اولین نشست این گروه در مسکو در سال ۲۰۲۱ در سطح معاونان وزیران برگزار شد. در این نشست نمایندگان روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و مدیرکل دفتر امور خارجه ایران حضور داشتند. پیش بینی می شود دیدار بعدی گروه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در ترکیه برگزار شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402091410052
  • خبرنگار : 71129