اهمیت گسترش همکاری‌های سلامت‌محور ایران و کوبا/ بی‌اثر بودن تحریم‌ها در رشد علمی ۲ کشور

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های علمی و سلامت‌محور ۲ کشور ایران و کوبا گفت: ما به دنبال تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین ۲ کشور هستیم؛ هر قدر کوبا قوی‌تر شود نقش هاب خود را در منطقه بهتر ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی در مراسم بازدید رییس جمهور کوبا و هیئت همراه از انستیتو پاستور ایران، گفت: امروزه شاهد وقوع یک جنایت تاریخی در غزه هستیم که نظام صهیونیستی تمام معاهدات بین‌المللی را نقض کرده و تا امروز بیش از ۶۰۰۰ کودک و ۵۰۰۰ زن بر اثر این تهاجم از بین رفته‌اند و این صحنه‌ها در شرایطی است که سازمان‌های جهانی که ادعای حقوق بشر دارند، بی تفاوت هستند و کاری نمی‌کنند و کادر سلامت تحمل دیدن این صحنه‌ها را ندارند.

وی افزود: مفتخریم که امروز رئیس جمهور کشور کوبا از یکی از موسسات تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی ایران با بیش از یک قرن سابقه بازدید می‌کنند.

او تاکید کرد: ما علی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه پیشرفت‌های زیادی در کشور داشتیم و در تمامی عرصه‌ها پیشرفت کردیم‌ به شکلی که اکنون ۹۹ درصد داروهای مصرفی را خودمان تولید می‌کنیم و یا ۴۰ درصد از تجهیزات پیشرفته مورد نیاز را تولید می‌کنیم و تحریم‌ها هیچ کارایی در جمهوری ندارد و علی‌رغم جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور اما همه کارها را خودمان انجام می‌دهیم و حتی بسیاری از مردم کشورهای همسایه برای درمان به ایران می‌آیند.

وی افزود: اکنون نزدیک به ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم و میدانیم برای رشد باید روی پای خودمان باشیم و چشممان به داخل کشور باشد چرا که تحریم ما را هم مانند کوبا قوی‌تر کرده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: انستیتوپاستور ایران در سال ۱۲۹۹ تاسیس شد و نزدیک به یک قرن است که در تولید واکسن و سایر فرآورده‌های سلامتی در حال کار است. یک اتفاق خوب سه دهه گذشته این بود که انستیتوپاستور با موسسات تحقیقاتی کشور کوبا همکاری کرد و این برای ما بسیار مبارک بود. این همکاری در کرونا به اوج خود رسید و یکی از بهترین واکسن‌های کرونا در نتیجه این همکاری تولید شد. در واقع این همکاری  نشان داد در صورت وجود عزم راسخ، دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر بهترین اتفاقات را رقم بزنند. امروزه هیچ کشوری به تنهایی قوی نیست و حتی خود کشورهای امپریالیسم هم از منابع و دانشمندان سایر کشورها استفاده می‌کنند.

وی افزود: کوبا یک نقش ارزشمند و راهبردی در آمریکای لاتین دارد و موقعیت ژئوپلوتیک و حکوکت انقلابی کوبا برای ما ارزشمند است. ما به دنبال تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین دو کشور هستیم؛ هرچقدر کوبا قوی‌تر شود نقش هاب خود را در منطقه بهتر ایفا خواهد کرد.

وی بر اهمیت اننقال تکنولوژی واکسن‌های مننژیت، پنوموکوک و ... بین دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هاب منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی و کوبا می‌تواند هاب منطقه در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی در این همکاری‌ها باشد تا به نیاز دارویی و واکسن منطقه هم پاسخ دهیم. از طرفی آینده مشخص نیست و باید برای مقابله با بیماری‌های نوپدید آماده باشیم.

عین‌اللهی ادامه داد: دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس برای ما جدی است. از طرفی این روزها سرطان از مشکلات عمده جهان است و ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر در پیشگیری از سرطان موثر باشیم. ما مطمئن هستیم که تحریم‌های آمریکا هیچ اثری بر رشد علمی دو کشور نخواهد داشت و حتی کشورهای انقلابی و همسو را کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا به سرعت پیشرفت کنند.

همکاری‌های ایران و کوبا در حوزه سلامت نمادی از روابط عمیق و استراتژیک دو کشور است

همچنین رییس جمهور کوبا به همراه دکتر عین‌اللهی - وزیر بهداشت کشورمان و رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا در بازدید از انستیتو پاستور ایران، همکاری‌های حوزه سلامت دو کشور را نمادی از روابط عمیق و استراتژیک ایران و کوبا و مدلی برای توسعه در دیگر زمینه‌ها دانست.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، میگل دیاز کانل در نشستی که پس از بازدید از این موسسه برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا در نزدیکی و روابط دو کشور ایران و کوبا، یادآور شد: فیدل کاسترو عامل سفر ما به ایران است چون او بود که ما را به ایران نزدیک کرد و همواره از انقلاب اسلامی ایران به عنوان عاملی برای فروپاشی سیستم امپریالیسم طاغوت یاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های دهه ۹۰، کوبا تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفت و شرایط ویژه‌ای در کوبا حاکم شد، افزود: در آن دوره حتی مواد اولیه هم کمیاب بود اما فیدل کاسترو به آینده فکر می‌کرد و به آن امیدوار بود. همان زمان موسسات تحقیقاتی ایجاد و تقویت شدند و توانستند در صنعت زیست دارو و واکسن، جایگاه برتری پیدا کنند.

رییس جمهور کوبا وجود بسیاری از واکسن‌های موجود در کوبا را نشان از تفکر و آینده‌نگری فیدل کاسترو دانست و گفت: موسسه فینلای در دهه‌های قبل پایه‌گذاری و تولید کننده محصولات مهمی در حوزه سلامت شد که خوشبختانه این موسسه سابقه بیش از سه دهه همکاری نزدیک با انستیتو پاستور ایران را دارد و هر دو کشور و ملت‌های آن، مفتخر هستند که توانسته‌اند از محصولات مشترک این دو موسسه برای ارتقای سلامت، بهره‌مند شوند.

دیاز به تشدید تحریم‌ها علیه کوبا در دوران همه‌گیری کرونا اشاره و خاطر نشان کرد: ۲۰۰ تحریم جدید از سوی آمریکا علیه کوبا در همین دوران اعمال شد و ما را جزو فهرست حامی مالی تروریسم بردند که ارتباطات ما با موسسات مالی جهان قطع شد اما تلاش دانشمندان ما برای ساخت واکسن کرونا آغاز شد.

وی با بیان اینکه موسسه فینلای کوبا، مطالعات و کار بر روی واکسن کرونا را در ماه می شروع کرد و در ماه جولای، موفق به ساخت اولین واکسن کرونا شد، گفت: واکسن این موسسه سوبرانا نام گرفت که به معنی مستقل و خودکفاست و نمادی از مقاومت جمهوری کوبا در برابر تحریم به حساب می آید.

وی گفت، کوبا یکی از کشورهایی بود که بیشترین تولید و تزریق واکسن کرونا را داشته و به افراد بیشتر از دو سال، واکسن سوبرانا را تزریق کرده و توانسته مرگ و میر بسیار پایینی در آمریکای لاتین داشته باشد.

رییس جمهور کوبا همکاری مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تولید واکسن پاستوکووک یا سوابرانا را نشان از همبستگی و باورهای مشترک دو کشور به ارتقای سلامت مردم دانست و افزود: از نظر فیدل کاسترو، ما مازاد خودمان را به دیگران نمی دهیم بلکه آنچه داریم را با دیگران به اشتراک می گذاریم همانگونه که فناوری ساخت واکسن را به اشتراک گذاشتیم و البته به دنبال تقویت، توسعه و تنوع بخشی به همکاری های مشترک دو کشور در حوزه های مختلف هستیم.

دیاز با اشاره به تحصیل رایگان ۳۰۰ دانشجوی فلسطینی در رشته پزشکی در کوبا، گفت: جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی برای هیچ یک از ملت های آزاده و انقلابی جهان، قابل تحمل نیست و ضمن محکومیت این جنایات، تقاضای آتش بس فوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین با یکپارچگی جغرافیایی در مرزهای ۱۹۶۷ است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۳
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1402091309476
  • خبرنگار : 71635