مشاور عالی فرماندهی کل قوا:

دانشگاه‌ها، مدیران لایق برای حکومت تربیت کنند/عمل نکردن دولت‌های گذشته به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه قرار بود دانشگاه‌ها، مدیران لایق برای حکومت تربیت کنند، گفت: انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها علمی را که توأم با کارآمدی برای اداره سرزمین باشد و مشکلی را از سرزمین و مردم حل کند، تولید کنند.

به گزارش ایسنا، رحیم صفوی در اولین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان و دانشگاهیان اظهار کرد: بنده وکیل هستم که سلام حضرت آقا را به تک تک دانشجویان دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های کشور برسانم و روز دانشجو را تبریک بگویم. همچنان به روح پاک شهدای روز دانشجو و بیش از ۴ هزار دانشجوی شهید دوران دفاع مقدس و مدافع حرم درود می فرستم.

وی در ادامه به تشریح دیدگاه جغرافیای سیاسی به حکمرانی سرزمینی پرداخت و گفت: در مطالعه بعد سیاسی فضا به دو بحث ایستایی و پویایی می‌پردازیم. در ایستایی به مقوله‌هایی نظیر مدیریت سیاسی فضا، جغرافیای انتخابات، جغرافیای سیاسی شهرها، آمایش سرزمین، مدل‌های تقسیمات کشوری و … توجه می‌شود.

صفوی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع فوق در مطالعه سیاسی فضا از منظر پویایی نیز به مقوله‌هایی نظیر محیط زیست، اقوام، انرژی، اقتصاد، امنیت و تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی پرداخته می‌شود؛ ضمن اینکه در مطالعه سیاسی فضا از منظر تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی بخصوص در زمان حاضر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح با بیان اینکه در زمان حاضر فضای مجازی، مقوله جنگ شناختی و فضای سایبرنتیک، یک فضای جدیدی را در مقیاس جهانی و منطقه‌ای ایجاد کرده است که فضای جدیدی است، افزود: استاد جغرافیای سیاسی با بیان اینکه یک حکمرانی سایبرنتیک در جهان یعنی دانش کنترل و حاکمیت بر پدیده‌های هوشمند از طریق کنترل و جمع‌آوری اطلاعات شامل انتقال داده، ذخیره‌سازی و پردازش داده، تحلیل داده و … در حال گسترش است، بیان داشت: حکمرانی سایبرنتیک دارای ۲۵ زیرمجموعه است که شامل هوش مصنوعی، دانش سایبرنتیک، اینترنت اشیا، لباس‌های هوشمند و… می‌شود. جای بحث حکمرانی سایبرنتیک، دانشگاه‌ها هستند.

به گفته وی، مهمترین هدف حکمرانی سرزمینی از بعد جغرافیای سیاسی، حفظ بقای ملی، حفظ حکومت، حفظ سرزمین، حفظ ملت، حفاظت از تمامیت ارضی و استقلال و رفع تهدیدات خارجی و پاسداری از مرزها و مدیریت سیاسی فضای ملی و سنجش کارآمدی محلی، ملی و منطقه‌ای است؛ در واقع توسعه روابط همه‌جانبه با همه همسایگان و کشورهایی که با کشورمان متخاصم نیستند و همچنین حضور در پیمان‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای، قاره‌ای و جهانی از الزامات حکمرانی است.

صفوی با ابراز انتظار از «نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی» برای پاسخگویی در زمینه کارویژه‌های یک سیستم حکمرانی مطلوب برای کشور و همچنین تبیین راهکارهای نیل به حکمرانی سرزمینی دانش مبنا با توجه به توسعه روزافزون فناوری و رقابت‌های جهانی، گفت: همه حکومت‌ها دارای دو وظیفه اساسی هستند؛ اولین وظیفه حکمرانان هر کشوری عبارت از تأمین و حفظ امنیت است که از امنیت مرزها و شهرها آغاز می‌شود تا امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت حقوق و آزادی شهروندان امنیت اموال و جان و آبروی انسان‌ها را دربرمی‌گیرد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس دومین وظیفه حکومت‌ها را تأمین رفاه و آسایش و پیشرفت و اعتلای کشور و ملت دانست و افزود: حکومت‌ها بخصوص حکومت‌های مردم‌پایه باید رضایت عمومی ملت را فراهم کنند. سومین ویژگی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده؛ ولی در قوانین فرانسه و انگلیس نیست، این است که حکومت زمینه اعتلای کرامت‌های اخلاقی و انسانی و رشد و تعالی انسان‌ها را به کمال برساند.

وی ادامه داد: هدف فوق در انقلاب اسلامی در کشوری رخ داده که حداقل ۳۰۰۰ سال سابقه حکومتی دارد و دولت‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. انقلاب اسلامی یک نگاه جدیدی را به ایران و محیط پیرامونش و به جهان دارد. فلسفه انقلاب اسلامی در زمینه اینکه چگونه می‌خواهد امنیت و اقتصاد و روابط انسان‌ها و سیاست خارجی را اداره کند، باید بدانیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مرتبط با نیروهای مسلح با بیان اینکه این حکومت‌ها هستند که سرنوشت کشورها و ملت‌ها را تعیین می‌کنند، گفت: مهمترین مشکل انقلاب‌ها زمانی است که می‌خواهند دولت‌سازی کنند. دولت‌ها هستند که باید این سرزمین را مدیریت کنند و حکمرانی از دیدگاه سرزمینی یعنی مدیریت سرزمین و جامعه و اعتلای جامعه و سرزمین با حضور رهبران و مدیران خردمند، عادل، مؤمن، لایق، برخوردار از جهان‌بینی، مدبر و مدیر.

صفوی با یادآوری اینکه ساختارها در حکومت‌ها تعیین‌کننده نوع حکمرانی هستند (مانند ساختار سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و نیروهای مسلح) تاکید کرد: ما نگاه‌مان به دنیا یک نگاه جدیدی است و جمهوریت و اسلامیت است؛ بنابراین باید فلسفه جمهوری اسلامی را خوب فهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها و حکومت‌ها باید استراتژی ۲۰ ساله و ۳۰ ساله داشته باشند، گفت: ما به استراتژی ۲۰ ساله، راهبردی ملی می‌گوئیم. سند چشم‌اندار ۲۰ ساله نظام یک راهبرد ملی بود ولی دولت‌ها به آن عمل نکردند. کشورها باید سند راهبردی حداقل ۲۰ ساله داشته باشند و با تربیت مدیرانی کارآمد و مؤمن که به خرد و دانایی مجهز هستند و وزرایی که دانایی دارند و کاربلد هستند، کشور به پیش برود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: ما جنگ را با دانش نظامی جلو بردیم و عاقلانه، مدبرانه، با علم جنگیدیم و تئوری جدیدی در جنگ ایجاد کردیم. ملت‌ها باید از حکومت‌هایشان حمایت کنند تا حکومت موفق باشد؛ بخصوص که حکومت‌های انقلابی، با حضور ملت در همه ارکان قابلیت دوام و بقا دارند.

صفوی با بیان اینکه قرار بود دانشگاه‌ها، مدیران لایق برای حکومت تربیت کنند، گفت: انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها علمی را که توأم با کارآمدی برای اداره سرزمین باشد و مشکلی را از سرزمین و مردم حل کند، تولید کنند. اعتقاد دارم علوم انسانی بالاتر از علوم پزشکی و صنعتی است؛ چون یک مدیر سیاسی است که همه صنعتگران را مدیریت می‌کند؛ اما مدیرانی که هم دانش داشته باشند و هم مردمدار باشند و تاریخ و جغرافیای ایران را هم بشناسند.

به گفته وی، حکمرانان بدون دانش اداره حکومت و سرزمین، توان اداره شایسته نخواهند داشت؛ بلکه باید حتماً با تاریخ و تمدن ایران اسلامی در حداقل ۲۰۰ سال گذشته آشنا باشند. کسی که جغرافیا نخوانده باشد، نمی‌تواند در کشور به خوبی مدیریت کند؛ چون ما کشوری بزرگ با تنوع فرهنگی و قومی و اقلیمی بالا هستیم. دانشجویان و استادان ما باید جای جای ایران را ببینند و باید جغرافیای انسانی و جغرافیای سیاسی کشور را بشناسیم. مدیران ما باید فناوری‌ها را بشناسند و در علوم کشاورزی و مهندسی و آب‌شیرین‎‌کن‌ها و انرژی خورشیدی اطلاعات داشته باشیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402091309066
  • خبرنگار : 71567