یک منتقد سینما:

ایده اولیه فیلم «گیج‌گاه» برای مخاطب جذاب است

یک کارگردان و منتقد سینما گفت: ایده اولیه فیلم سینمایی گیج‌گاه و پرداختن به برهه‌ زمانی خاص، ایده‌ای جسورانه بود که در جریان فیلم شاهد آن بودیم.

احسان روحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ایده اولیه فیلم سینمایی گیج‌گاه اظهار کرد: عادل تبریزی در فیلم سینمایی  گیج‌گاه تلاش می‌کند تا بخشی از اجتماع جامعه را در دهه ۷۰ که متفاوت با شرایط حال حاضر است، به نمایش بگذارد.

وی افزود: در گیج‌گاه تلاش کارگردان بر این است تا مخاطب را با قصه همراه کند و مخاطب وارد جهان خودساخته مولف می‌شود و مفاهیمی همچون عشق، اجتماع ‌و سیاست را در فیلم  از زاویه دید خود معرفی کند و به نظر من این یک ویژگی مهم فیلم است که جهان خودساخته مولف پدیدار می‌شود و ما از زاویه دید مولف به قصه‌ای که در فیلم روایت می‌شود، می‌رسیم.

روحی ادامه داد: همچنین علایق شخصی در ایده اولیه فیلم دخیل بوده و توانسته بستری را برای روایت بهتر قصه ایجاد کند و به عقیده من کار روی این سوژه و پرداختن به برهه‌ زمانی خاص، ایده‌ جسورانه‌ای است.

این نویسنده و منتقد سینما در خصوص ویژگی‌های فیلم گیج‌گاه بیان کرد: انتخاب درست کاراکترها و شیوه کارگردانی فیلم که در کلیت برآمده‌ از درام و فیلمنامه است از نکات مثبت فیلم محسوب می‌شود. در گیجگاه به اتفاقات، روایات و شخصیت‌های سینمایی اشاره می‌شود که در سینما کمتر به آن‌ها پرداخته‌ایم و این مسئله نقطه جذابیت فیلم برای مخاطب است.

روحی در خصوص نکات منفی فیلم خاطرنشان کرد: تعدد قصه‌ها و خرده داستان‌ها باعث شده تا فیلم در رسیدن به یک کلیت و نقطه اتصال ناتوان باشد. فیلم سینمایی گیج‌گاه نیاز به پرداخت‌های سینمایی بهتر و شکل کامل‌تری از قصه گویی دارد.

وی افزود: وجود قصه‌های مختلف مخاطب را از مسیر اصلی داستان دور می‌کند، در صورتی که کارگردان با توجه بیشتر به این مسئله می‌توانست خط اصلی قصه و داستان را به خوبی طی کند؛ شاخ و برگ‌های اضافه‌ای که در قصه وجود دارد، باعث می‌شود تا  مخاطب از قصه اصلی داستان دور شود.

روحی با بیان این مطلب که انتخاب کاراکتر و شخصیت‌های فیلم به درستی انجام شده است، گفت: آقای تبریزی و ارسلان امیری از نویسندگان خوب سینما هستند و ایده اولیه فیلم و قصه در طرح کلی جذاب است. شخصیت‌های داستان به خوبی معرفی می‌شوند و در کل فیلم‌نامه بسیار خوب و قابل قبولی دارد.

وی ادامه داد: بازی کاراکترهای اصلی داستان مانند «حامد بهداد» و «باران کوثری» نکته مثبتی برای فیلم محسوب می‌شود، به خصوص بازی بهداد که شاهد یک شبه بازی متفاوتی با رگه‌هایی کمدی از او در فیلم هستیم یکی از نقاط قوت پررنگ این فیلم محسوب می‌شود. همچنین انتخاب و هدایت درست بازیگران جزو نقاط مثبت فیلم گیجگاه است.

سینما باید نیاز مخاطبان به ژانرهای مختلف فیلم را برطرف کند

این منتقد سینما با اشاره به نیاز سینما به ژانرهای مختلف گفت: در جامعه امروز با سلیقه‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم، همانطور که سینمای ما به فیلم‌های کمدی و اجتماعی نیاز دارد باید در  ژانرهای خشن و پلیسی نیز فیلم‌های مختلفی داشته باشیم، اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و نگاه تجاری که به تولید فیلم وجود دارد، آثار کمدی باعث تولید کمتر ژانرهای فیلم شده است.

روحی خاطرنشان کرد: با نگاهی بر لیست فروش فیلم‌های سینمایی می‌بیینم که فیلم‌های کمدی فروش بیشتری نسبت به سایر ژانرهای سینمایی دارند و این اتفاق درآینده ضربه سنگینی به بدنه سینما وارد می‌کند، این مسئله بر مخاطب نیز تاثیر خود را می‌گذارد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر فیلم‌های کمدی بیشتری نسبت به سایر ژانر در سینما داریم، باید  بتوانیم توازن را در سینما حفظ کنیم که بخشی از آن به سیاست‌گذاری‌های سینما و بخشی دیگر به  هنرمندان این حوزه باز می‌گردد؛ با توجه به بحث درآمد، هنرمندان باسابقه به سینمای کمدی روی آورده‌اند که این مسئله در درازمدت خطرناک است و باید به فکر چاره‌ای آن باشیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091308973
  • خبرنگار : 50570