وزیر اقتصاد:

کروکی‌ آنلاین به‌زودی محقق می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به‌زودی (احتمالا در آذر ماه) با همکاری فراجا کروکی آنلاین برای کسانی که در جاده دچار خسارت می‌شوند، محقق می‌شود.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در سی‌امین همایش ملی بیمه و توسعه، اظهار کرد: برخلاف سال گذشته، امسال توفیق حضور در این همایش را دارم و با فهرستی از زحمت خانواده صنعت بیمه شروع می‌کنم. اولین مورد، صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان است که برای اولین بار در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و توانستیم در یکی از مهم‌ترین دل‌نگرانی‌های مردم سهیم شویم و بدین ترتیب وقتی اساس خانه آن‌ها در خطر قرار می‌گیرد، از سوی صندوق برای اولین بار به آن‌ها پرداختی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این خصوص تا روز گذشته ۱۵ هزار واحد خسارت از طریق صندوق بیمه طبیعی حوادث ساختمانی ناشی از سیل، زلزله، آتش‌سوزی و غیره پرداخت شده است. ما بسیار جنگیدیم که صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان جایگزین روش‌های سنتی مندرس دولت‌زده شود و امیدواریم بتوانیم دامنه شمول خدمات صندوق را افزایش دهیم و در نهایت این خدمات را به‌طور کامل از سبد دولت خارج کرده و به صنعت بیمه منتقل کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره خدمات بیمه به زوار اربعین گفت: صنعت بیمه مسیری را باز کرد و آنها با کمترین هزینه در این زمینه عمل کردند. همچنین در حوزه توسعه بین‌المللی گام‌های خوبی شروع شد که البته قانع نیستیم اما افتتاح خوبی بود و امیدواریم در ادامه دو شرکت بیمه‌ای که به‌صورت مشترک بین ایران و سوریه تاسیس شده، بتواند اولین بیمه‌نامه‌هایش را صادر کند.

خاندوزی با اشاره به مجوزهای صادرشده در صنعت بیمه بیان کرد: در دو سال گذشته عمر دولت توانستیم معادل کل دهه ۹۰ مجوز تاسیس برای رونق بیمه صادر کنیم. همچنین اصلاح آیین‌نامه‌ها یکی دیگر از اقدامات بود؛ از جمله آیین‌نامه ۱۰۴ که در امور سرمایه‌گذاری باید اصلاحیه می‌دادیم تا مطابق سرمایه‌گذاری‌های جدید کشور صنعت بیمه قابلی سرمایه‌گذاری داشته باشد، آیین‌نامه ۹۴-۱ مربوط‌ به نرخ‌های غیرفنی، ۹۰ و بسیاری دیگر از موارد اصلاح شد که همه دستاورد یک سال اخیر است. امیدواریم به‌زودی با همکاری فراجا کروکی آنلاین هم برای کسانی که در جاده دچار خسارت می‌شوند، فراهم شود.

تاکید بر تسهیل کسب و کارها و هوشمندسازی خدمات

وی با بیان اینکه در صنعت بیمه نباید مسیر را گم کنیم، گفت: جهت دهی و قطب‌نمای حرکت ما به سمت دو کلیدواژه اصلی است. یک، تسهیل اقتصادی برای کسب‌و کارها و تولیدکنندگان کشور و مساله دوم هوشمندسازی و شفافیت. همه این خدمات با این نگاه و جهت‌دهی انجام می‌گیرد که در برآیند صنعت بیمه، کسب‌وکارها با سهولت و اطمینان بالاتری به فعالیت اقتصادی بپردازند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید نظارت هوشمند را در ابزارهای نوین به کار بگیریم، گفت: برآیند این دو نگاه کاهش هزینه مبادله در اقتصاد است که باعث بهره‌وری و رقابت پذیری محصولات می‌شود. این نخ پیوند بیمه با سایر ارکان است. بنابراین هدف ما این است که رکن تامین مالی بانکی برای کسب‌وکارها تسهیل و ارائه خدمات هوشمند شود، زیرا اقتصاد با هزینه بالا، نارضایتی مردم و فعالان را به دنبال دارد.

عرضه اولیه ۲ برابر شد

خاندوزی با بیان اینکه در رکن تامین مالی بورس و بازار سرمایه هم همین برنامه را داریم، گفت: در بازار سرمایه طی هشت ماهه امسال موفق شدیم دو برابر هشت ماهه ابتدای سال گذشته عرضه اولیه داشته باشیم که بازار سرمایه بیش از این در خدمت تولید قرار گیرد. در سایر ارکان نیز این اتفاق می‌افتد. اگر موضوع مجوز کسب‌وکار را می‌شنوید، ما همه را ذیل یک نخ تسبیح به هم متصل کرده‌ایم. رکن دوم نیز در آنجا هوشمندسازی است.

برخی ذی‌نفع بروکراسی و عدم شفافیت هستند

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران با ذی‌نفعان متعدد مواجه است، گفت: برخی افراد، ذی‌نفع بروکراسی و عدم شفافیت و هوشمندسازی هستند. در ذهن خود پیرامون صنعت بیمه تأملی داشته باشید که این‌ذی‌نفعان چه کسانی هستند. توقعی که از مدیران دارم این است همانطور که در مدت گذشته همت کردند، بیشتر از این به‌ صورت همگرا در چتر حکمرانی صنعت بیمه کمک کنند به تسهیل اقتصادی کسب‌وکارها که منجر به هوشمندسازی صنعت می‌شود این هنر مدیریتی است که باعث می‌شود سریع‌تر از گردنه عبور کنیم و رضایتمندی بیشتر و گشودگی و شکفتن صنعت بیمه را حاصل شود.

در برنامه ششم توسعه به جهت ضریب نفوذ عقب هستیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به جهت ضریب نفوذ عقب هستیم، افزود: باید همت کنیم برنامه هفتم که از سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود فقط یک نوشته روی کاغذ نماند و یک برنامه عملیاتی برای ضریب نفوذ این برنامه داشته باشیم.

خاندوزی توجه به سه نکته را ضرروی دانست و گفت: شرکت بیمه اتکایی فراگیر باید در حد و قواره صنعت بیمه ایران باشد که در اولویت قرار گیرد. مساله دوم، حل مساله تعارض منافع و ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط که در قالب یک آیین‌نامه جدید یا اصلاحیه می‌تواند محقق شود. نکته سوم هوشمندسازی و شفافیت شامل مجموعه خدمت در صنعت بیمه است که باید تراز بسیار بالاتری داشته باشد. از جهت پیشگیری از فریب، افزایش سرعت در این زمینه همکاری جمعی منجر به این شود که در سال آینده کارنامه درخشان‌تری در صنعت بیمه داشته باشیم. امیدواریم جشن هر ساله ما جشن رکوردشکنی‌ها در صنعت بیمه نسبت به گذشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در حاشیه همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه ۱۳ آذر روز بیمه، یادآوری مناسبی برای تلاش‌های خانواده بزرگ صنعت بیمه برای مردم است، افزود: در این رو در خصوص دستاوردهای صنعت در طول یک سال گذشته و برنامه پیشنهادی برای سال آینده و اولویت‌هایی که همزمان با شروع برنامه هفتم توسعه باید در دستور کار بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه قرار گیرد، بحث‌های مناسبی مطرح شد.

خاندوزی ادامه داد: در طول یک سال گذشته صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان که برای حوادث و بلایای طبیعی که پس از سیل و زلزله خانه مردم ویران می‌شود، برای اولین بار موفق شد پرداخت خسارت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی را انجام دهد که بیشتر در استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی پس از زلزله خوی و گلستان بوده است. برای سال آینده با توجه به اینکه میزان خسارت صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان میزان پایینی بوده، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی پیشنهاد داده و امیدواریم بتوانیم اعداد بالاتری به خسارت‌دیدگان پرداخت کنیم.  

صدور نخستین بیمه‌نامه مشترک میان ایران و سوریه 

وی با بیان اینکه بیمه مشترک ایران و سوریه در سفر رییس جمهور مورد تاکید آقای بشار اسد بود، افزود: موافقت اصولی این بیمه مشترک روز گذشته رخ داد و هفته آینده اولین بیمه‌نامه مشترک رسما صادر می‌شود و مورد اجرا قرار می‌گیرد. همچنین پیشنهادی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده، بنا بر سرمایه‌گذاری برای کاهش نقاط حادثه‌خیر است که حوادث کمتری را در جاده‌ها داشته باشیم و اگر نیازی به پراخت بیمه بود، به سمت کاهش بروز حوادث و سوانح حرکت خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از مهم‌ترین نیازهای مردم صدور کروکی الکترونیک در زمان تصادفات جاده‌ای است، گفت: مردم بارها به نیروی انتظاری، پلیس راهور و شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کردند برای اینکه کروکی آنها تایید شود و پرداخت بیمه صورت گیرد؛ از این رو اولین تست مربوط‌به کروکی الکترونیک با همکاری بیمه مرکزی و فراجا روز گذشته محقق شد و امیدواریم در آذر ماه بتوانیم با حضور رییس‌جمهور به شکل رسمی برای تمام ۳۱ استان کشور، کروکی الکترونیک را افتتاح کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402091308936
  • خبرنگار : 71541