این کارخانه عظیم که به منظور ایجاد صنعت سنگین در کشور شکل گرفت، در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۴۶ ثبت شد و در سال ۱۳۵۱ رسما به بهرهبرداری رسید.
در سال ۱۳۵۸ به منظور توسعه شرکت و بهره برداری از تجهیزات مورد نیاز در حوزه تولید بویلرهای واترتیوب نیروگاهی و پالایشگاهی، کارگاه های جدیدی به شرکت اضافه شد به این صورت که طبق تصمیم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت آذرآب متولد و کارگاه های طرح توسعه ماشین سازی اراک به آن منتقل شد.
این شرکت که در واقع به عنوان یک صنعتِ صنعت ساز راهاندازی شد، در طول دوران جنگ خدمات ویژهای به جبههها داشت و با ساخت انواع پلهای معلق رزمندگان را در حملات به رژیم بعث عراق کمک کرد و دانش فنی ماشین سازی اراک در میدان نبرد به کمک سربازان این سرزمین آمد.
طراحی مهندسی و ساخت پل شناور خیبر به طول ۲۰۰۰ متر، طراحی و ساخت پل های شناور بارج، ساخت سیستم سوخت رسان جت ها و ... و تقدیم ۴۴ شهید، ۱۶۳ جانباز، ۴۸۹ رزمنده و ۱۴ آزاده کارنامه درخشانی از ماشین سازی در دوران جنگ به جای گذاشته است.
پس از جنگ تحمیلی و در دوران سازندگی کشور، ماشین سازی به سرعت و با قدرت مسیر تولید را در پیش گرفت، به شکلی که طبق اهداف تعیین شده، توسعه سریع و پایدار صنعت سنگین در حیطه محصولات شاخص و استراتژیک را دنبال کرد و با بازسازی و ترمیم صنعت کشور با محوریت صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، خدمات بسیاری به صنعت کشور ارائه کرد و با بومی سازی بسیاری از تجهیزات و تکنولوژی ها، توانمندی و پتانسیل خود را به نمایش گذاشت.
این شرکت عظیم که در واقع پایه گذار صنعت در استان مرکزی نام دارد، تا به امروز سوابق درخشانی از خود به جای گذاشته است و بستر فعالیت و راه اندازی بسیاری از صنایع را در استان مرکزی فراهم کرد و به راستی می توان گفت، سنگ بنای صنعتی شدن استان مرکزی را ماشین سازی اراک بر زمین گذاشت.
ماشین سازی با برخورداری از گروه های مختلف تولیدی در زمینه تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، دیگ بخار و آب گرم، پل ها و سازه های فلزی، شیرآلات و تجهیزات سرچاهی، ریخته گری و آهنگری، معدن و فولاد، تجهیزات سد و نیروگاهی، محصولات دانش بنیان و حتی زباله سوز فعال است و تا به امروز با حضور در پروژه های بزرگ و سنگین کشور، عملکردی ماندگار و قابل دفاع از خود به جای گذاشته است.
این روزها ساخت راکتور فولاد به عنوان چهارمین تجهیز سنگین دنیا، نام این شرکت را دوباره بر سر زبان ها انداخته است. این تجهیز که در واقع "رآکتور احیای آهن اسفنجی" نام دارد متعلق به تکنولوژی HYL۳ است که با نصب آن ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در صنعت فولاد ایجاد خواهد شد.
این راکتور برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در دنیا توسط صنعتگران ماشین سازی اراک ساخته شده و عمده مواد خام مورد نیاز ساخت آن از داخل کشور تأمین شده است. حمل این تجهیز با ابعاد ترافیکی ۱۲ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع، ۴۰ متر طول و ۴۲۰ تن وزن از مبدأ شرکت ماشین سازی اراک به مقصد مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، به عنوان پهنترین و بلندترین محموله تاریخ حمل و نقل فوق سنگین کشور لقب گرفته است.
ساخت و ارسال این تجهیز عظیم بهانه ای شد تا سری به این صنعتِ صنعت ساز بزنیم و بیشتر با توانمندی ها و ظرفیت های این غول صنعتی استان مرکزی آشنا شویم.
ماشین سازی؛ نیم قرن تولید
رضا سرایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک، در گفت و گو با ایسنا؛ اظهار کرد: شرکت ماشین سازی اراک در پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس خود به سر می برد و در بیش از نیم قرن فعالیت خود در حوزه های تولیدی، صنعتی و برهه های حساس انقلاب و جنگ حضور داشته است.
وی بیان کرد: از سال ۱۳۴۶ که تاسیس این شرکت در دستور کار قرار گرفت، ساخت، طراحی و مهندسی و مهندسی معکوس ماشین آلات و تجهیزات صنعت در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، سد، فولاد، صنایع معدنی، طرح و ساخت و ... نیز مدنظر قرار گرفت و با نگاه توسعه صنعتی کشور، شرکت ماشین سازی اراک سرمایه گذاری شد.
ماشینسازی؛ حاضر در تمام صحنههای صنعتی کشور
وی با اشاره به عملکرد و تولیدات این شرکت در دوران دفاع مقدس، گفت: در آن دوران این شرکت در حوزه تامین نیازهای نیروهای عملیاتی، ساخت پل های مختلف از جمله خیبر حضور داشته است و بیش از ۲۰۰ شهید و جانباز تقدیم این انقلاب و سرزمین کرده است.
سرایی تصریح کرد: این شرکت در طول عمر ۵۶ ساله خود در تمام صحنه های صنعتی کشور حضور داشته است، بسیاری از تجهیزاتی که امروز به صورت عادی توسط شرکت های مختلف ساخته می شود را شرکت ماشین سازی برای اولین بار طراحی، مهندسی و تولید کرده است و حتی به تولیدکنندگان مواد اولیه این تجهیزات در امر تولید کمک کرده است.
ماشین سازی؛ پرقدرت در پروژههای EPC
وی با اشاره به حضور پررنگ ماشین سازی در بسیاری از پروژه های خاص و عظیم کشور، گفت: به عنوان مثال پروژه توسعه بندر صادراتی ماهشهر به شکل EPC توسط شرکت انجام شد که در این راستا، عملیات سیویل، تجهیزات، اتاق های کنترل، مخازن، الکتریکال و ... تولید، نصب و راه اندازی شد. در واقع در بسیاری از پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی از جمله پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، ساخت تجهیزات تولید بنزین توسط ماشین سازی اراک انجام شد، همچنین در پروژه پارس جنوبی، شرکت به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم، بیش از ۲۵۰ میلیون دلار و بیش از ۲۰ هزار تن تجهیزات را تولید، نصب و راه اندازی کرد و اولین شرکتی بود که برای اولین بار، دو سال قبل از پایان پروژه سهم خود را انجام داد.
بینیازی کشور از واردات با ورود ماشینسازی به تولید تجهیزات فرآیندی پتروشیمیها
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک با بیان اینکه طی سه سال اخیر، پروژه های بزرگی در اختیار این شرکت قرار گرفت، افزود: یکی از این پروژه ها ساخت تجهیزات فرآیندی پتروشیمی هاست. تا سال ۱۴۰۰ این تجهیزات از اروپا وارد کشور می شد، اما در حال حاضر، تجهیزات فرایندی دو پتروشیمی کشور توسط ماشین سازی ساخته شده است و برای اولین بار نیز اولین راکتور تولیدشده توسط ماشین سازی در منطقه عسلویه و در پروژه دنا، نصب شد.
وی با اشاره به ساخت راکتور فولاد که در حال حاضر در مسیر کرمان است، گفت: این تجهیز، چهارمین تجهیز سنگین جهان است که سه تجهیز از این تعداد در ایتالیا ساخته شده است و چهارمین تجهیز توسط شرکت ماشین ساز اراک تولید شد و طی چند ماه آینده به مقصد می رسد، این تجهیز، در واقع تجهیز فوق سنگین کشور است که برای اولین بار در ایران ساخته شده است.
ماشینسازی؛ توانمند در تامین نیازهای صنعتی کشور از صفر تا ۱۰۰
سرایی با تاکید بر اینکه شرکت ماشین سازی یک شرکت پیمانکار رتبه یک در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، سد و نیروگاه و ... است، افزود: این شرکت به طور خاص و ویژه امکانات صنعتی منحصر به فردی در وسعت ۱۳۴ هکتاری خود دارد و با داشتن ۲۵ هکتار سالن های صنعتی و ۲۵۰۰ تجهیز صنعتی و نیروی انسانی متخصص که توانمندی طراحی، مهندسی و مهندسی معکوس را دارند، ظرفیت بکر در کشور است. این شرکت امروز قادر است بسیاری از نیازهای صنعتی کشور را در حوزه تخصصی خود طراحی، مهندسی و تولید کند.
وی گفت: امیدواریم که در آینده مجموعه پتروشیمی های کشور در حوزه تجهیزات فرآیندی به کمک تولیدات ماشین سازی خودکفا شوند و نیاز به واردات نباشد. در حوزه تاسیسات بندری در تلاشیم که مکنده ها، جرثقیل و تجهیزات بندری که در مسیر توسعه صنعتی کشور قرار دارند را تولید کنیم. همچنین پیگیریم که پروژه پتروشیمی ها و پتروپالایشگاه ها را به شکل EPC در اختیار بگیریم.
مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی بستری برای تربیت نیروی متخصص
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک با بیان اینکه ماشین سازی همواره تلاش داشته است که در مسیر تولید قرار داشته باشد، اظهار کرد: در نیم قرن گذشته، ماشین سازی به لحاظ نوع ساختار خود، نیروهای متخصص و نوع فعالیت های صنعتی و لزوم تربیت و در اختیار داشتن نیروهای خاص و ماهر و مرتبط با نیاز، همواره مرکز آموزش علمی کاربردی را در کنار خود داشته است و در تمام این سال ها عمده نیروها در این مرکز آموزش دیدند و تربیت شدند و این چرخه موجب شد که نظامات صنعتی لازم در این شرکت حاکم باشد و نیروی انسانی همواره با برنامه های تولیدی و توسعه ای پیش برود.
ساختار ماشین سازی؛ همسو با جریان صنعتی کشور
وی تصریح کرد: در بنگاه های صنعتی مانند ماشین سازی، ممکن است که مطالباتی وجود داشته باشد و حتی چالش هایی در برهه هایی از زمان به وجود آید، اما در سطح کلان، ماشین سازی و پرسنل آن به لحاظ نوع ساختار صنعتی، همیشه همسو با جریان صنعتی حرکت کردند و این نگاه باعث شد که در مجموع، این شرکت رو به کاهش تولید و فعالیت نرود و امروز نیز بازار کار گسترده ای را پیش رو دارد و باید تلاش کنیم که سهم ماشین سازی در مسیر توسعه صنعتی کشور ایفا شود.
به گزارش ایسنا، شرکت ماشین سازی اراک با داشتن ۵ گروه تولیدی شامل گروه تولیدی ساخت تجهیزات، گروه تولیدی متالوژی، دیگ های بخار، پل و سازه های فلزی و گروه تولیدی ماشین و مونتاژ، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زده و پروژه های ویژه ای چون ساماندهی و توسعه بندر صادراتی ماهشهر، احداث پل بررگ کارون ۴، پروژه احداث پل کابلی نفت کارون ۴، توسعه میدان گازی پارس جنوبی فاز ۱۴ و ... را به انجام رسانده است و که هر کدام به تنهایی می تواند افتخاری بزرگ برای این صنعت و استان مرکزی محسوب شود.
تجمیع تجهیزات خاص؛ فقط در ماشین سازی اراک
یکی از نقاط قوت ماشین سازی در امر تولید، تجمیع تجهیزات و ماشین آلات است. برخی تجهیزات این شرکت را شاید بتوان در کارخانجات دیگر یافت، اما اینکه به عنوان مثل دستگاه برش پلاسما، صاف کن، پرس و رولینگ عدسی، گیوتینگ و ... به شکل جمعی و در کنار هم در یک کارخانه باشد، ممکن نیست و تنها در کارگاه عملیات اولیه شرکت ماشین سازی اراک می توان چنین تجمیعی را شاهد بود.
کارگاه فلزی سنگین، به دلیل ابعاد و تناژ جرثقیل ها یکی از کارگاه های استراتژیک ماشین سازی اراک است و اکثر محصولات سنگین از جمله راکتور فولاد (تولید آهن اسفنجی) با وزن ۴۲۰ تن که در حال حاضر در مسیر کرمان قرار دارد، در این کارگاه تولید می شود و حتی تجهیزات خاص و به روز دنیا از جمله دستگاه جوش اُربیتال وِلدینگ در این کارگاه وجود دارد.
کارگاه تولید دیگ بخار ماشین سازی، با هزار متر زیربنا بزرگترین و پیشرفته ترین کارگاه دیگ بخار کشور قلمداد می شود و طی ۵۰ سال اخیر سابقه تولید انواع بویلر را دارد و حتی دستگاه های CNC خاصی برای اولین بار توسط ماشین سازی وارد کشور شد که راندمان و کیفیت تولید را به شدت بالا برده است، همچنین بزرگترین سالن تنش گیری با بالاترین استانداردهای دنیا در شرکت ماشین سازی اراک قرار دارد.
کارگاه پل و سازه های فلزی در حال حاضر مشغول ساخت پل های PND و پل های شناور برای ارتش جمهوری اسلامی است. این گروه در دوران جنگ سابقه درخشانی در تولید پل از جمله پل خیبر داشته است و امروز فعالیت های خود را در زمینه ساخت پل های قوسی، پل های شهری و ... توسعه بخشیده است.
کارگاه آهنگری یکی از کارگاه های اصلی شرکت است و تولید قطعات نفت و گاز و ریلی و ... را انجام می دهد و دستگاه های خاصی چون پرس در این کارگاه وجود دارد.
گروه ماشین و مونتاژ در حوزه تجهیزات نفت و گاز و سرچاهی فعالیت دارد، سالن ماشین کاری سنگین این گروه در قالب طرح توسعه در اوایل دهه ۸۰ به مجموعه اضافه شد و دستگاه کاراسل آن تنها دستگاه موجود در کشور است و همین امر ماشین سازی را از این حیث منحصر به فرد کرده است.
ماشین سازی همچنین تولیدکننده شیرهای سرچاهی در ابعاد، فشارهای کاری و سایزهای مختلف است که در صنایع نفت و گاز میادین مشترک گازی و نفتی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ایسنا، ماشین سازی اراک در طول یک دهه اخیر که صنایع بزرگ استان مرکزی از جمله هپکو، آذراب، آونگان، کمباین سازی، واگن پارس و ... درگیر مشکلات تولید بودند، با قدرت روی پای خود ایستاد و از مهلکه چالش های صنعتی، تحریم ها و کاهش راندمان تولید خود را نجات داد و امروز به هر شکل ممکن جزو پویاترین صنایع استان به شمار می رود و قطعا با حضور در پروژه های شاخص کشور می توان حیات این صنعتِ صنعت ساز استان مرکزی را در دهه های آینده تضمین کرد.
انتهای پیام