حجتالاسلام محمدحسین پورثانی امروز، ۱۲ آذر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جشنواره دانایی و توانایی سال گذشته برای ۴۰۰ هزار دانشآموز سراسر کشور برگزار و بالغ بر ۷۰۰ هزار کتاب غیر درسی توسط دانشآموزان مطالعه شد.
وی با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره دانایی و توانایی به میزبانی چهارمحال و بختیاری، افزود: از روز جمعه پذیرش در چهارمحال و بختیاری برای دانش آموزان انجام شد، دانشآموزان در تعدادی از کارگاههای عملیاتی شرکت و وارد اردوهای تفریحی شدند و سپس در برنامه معنوی و بصیرتی شرکت کردند که امروز پرونده این جشنواره برای دانشآموزان دختر با تقدیر از شرکتکنندگان به اتمام رسید.
مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوهای وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از فردا بعدازظهر پذیرش دانشآموزان پسر انجام خواهد شد و روز سهشنبه اختتامیه آن برگزار میشود.
پورثانی گفت: برای جشنواره دانایی و توانایی در حوزه کتاب و کتابخوانی هیات انتخاب با توجه به سنین مختلف کتابها را انتخاب و کتابها در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
به گفته وی، سال گذشته جشنواره «هیس طوری» برای ۵۰۰ هزار نفر از دانشآموزان سراسر کشور برگزار و ۱۱۰ هزار نفر وارد فضای کنشگری شدند، همچنین پویشهای جانبی به مناسبتهای مختلف در فضای شاد برگزار میشود که از اول سال تاکنون ۱۰ تا ۱۱ پویش کتابخوانی شکل گرفته و دانشآموزان شرکت کردند.
مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوهای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تجهیز کلاسها و مدارس به کتابخانههای کلاسی، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تقریباً ۱۰ هزار کلاس درس به کتابخانههای مدرسهای تجهیز و سه میلیون جلد کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.
پورثانی پویش «کتابخانه خودت را بساز، من اینو خوندم» را از دیگر پویشها برای دانشآموزان مدارس مطرح کرد و گفت: پیوند فضای درسی رسمی با فضای غیر رسمی از دیگر مباحث است که بسیاری از دروس مدرسه با توجه به وجود افراد شاخص در کتابها باید با کتب دیگر پیوند و دانشآموزان با شخصیتهای مهم در کتب درسی آشنا شوند، به دنبال این هستیم تا یک نمره فضلی برای مطالعه کتابهای غیر درسی و حاشیهای اختصاص داده شود.
مدیر کل فرهنگی، هنری و اردوهای وزارت آموزش و پرورش گفت: خروجی این جشنواره باشگاه کتابخانهای حرفهای است، تمامی این اتفاقات برای آن است که سرانه مطالعه در میان دانشآموزان افزایش یابد و کتاب به عنوان یک دوست مهربان برای دانشآموزان قرار گیرد.
پورثانی تاکید کرد: مطالعه تنها در کلاس درس خلاصه نمیشود، بلکه به عنوان سیر تحول مطرح بوده است، از طرفی یادگیری توسعه موقعیتها به معنای استفاده از فضاها و محتواهای مختلف برای رشد دانش آموزان است.
وی ادامه داد: لازم است سبد فرهنگی دانشآموزان توسعه یابد و دانشآموز از یک مصرف کننده به یک تولید کننده و به یک کنشگر تبدیل شود.
پور ثانی با بیان اینکه جشنواره دانایی و توانایی فراگیرترین جشنواره کتابخوانی است، گفت: ششمین دوره جشنواره کشوری دانایی و توانایی برای دانشآموزان پایه هفتم تا دوازدهم در حال برگزاری است، البته دانشآموزان مقاطع ابتدایی تا سطح استانی در جشنواره دانایی و توانایی شرکت میکنند.
مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوهای وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهمنامهای به منظور تجهیز کتابخانههای کلاسی منعقد شد.
وی افزود: طبق پایش انجام شده میزان مطالعه دانشآموزان در ۲۷ درصد برای حوزه درسی و کمک درسی و ۳۰ درصد دانش آموزان کمتر از یک ساعت در حوزه غیر درسی مطالعه داشتهاند.
پورثانی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۴۶ اردوگاه در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد چهار اردوگاه کشوری، ۶۴ اردوگاه استانی و بقیه منطقهای هستند که در دهه فجر اردوگاه شهید چمران روستای چم عالی شهرستان سامان به بهرهبرداری میرسد.
وی بیان کرد: در مجموعه اردوگاههای کشوری تجهیز وسایل بازی هیجانی در دستور کار قرار دارد باید اردوگاههای کشوری به سمت اردوگاههای روزانه سوق یابند، از طرفی تا پایان سال ۴۰ اردوگاه کشوری به وسایل بازی هیجانی تجهیز میشوند.
مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوهای وزارت آموزش و پرورش گفت: در حوزه عمرانی و ساختمانی در کشور اقدامات برای ۱۵ اردوگاه به صورت ملی در حال پیگیری بوده که تا پایان این دولت اتفاق ویژهای در این زمینه خواهد افتاد زیرا نگاه دولت به بحث اردوگاه بسیار ویژه است.
پور ثانی با اشاره به تقاضای فضاهای اردویی غیر اردوگاهی، خاطرنشان کرد: محلهایی که امکان حضور دانشآموزان برای اردو وجود دارد در اختیار مدارس قرار گیرند و خود فضای مدرسه به عنوان یک فضای اردویی برای دانشآموزان جا بیفتد.
وی با بیان اینکه اردو بستری برای رشد دانشآموزان است، گفت: یکی از برنامههای فراگیر پرورشی که در سال جاری توسط وزیر آموزش و پرورش به مدارس با محوریت تکالیف جدی برای فصل نشاط دانش آموزان، حداقل اختصاص دو روز اردو توسط مدارس است، از طرفی لازم است حداقل در سال یک چهارم تا یک پنجم فضای ما به فضای اردویی اختصاص یابد.
انتهای پیام