زنگ «هفته پژوهش» در مدارس همدان نواخته شد

زنگ هفته پژوهش استان همدان صبح امروز -شنبه ۱۱ آذر- با حضور دبیر ستاد هفته پژوهش، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان و سایر اعضای ستاد هفته پژوهش در دبیرستان دخترانه شهید کورکچی همدان به صدا درآمد.

دبیر ستاد هفته پژوهش با تأکید بر اینکه باید بتوانیم مرزهای دانش را بشکنیم، گفت: دانشگاه‌های ما باید موضوعاتی را برای پژوهشگران هدف قرار دهند که به مرجعیت علمی و حل مشکلات کشور ختم شود.

دکتر حسین رضوان در آیین افتتاحیه هفته پژوهش استان همدان، با طرح این سوال که جایگاه پژوهش نسبت به سایر مسائل کجاست؟ اظهار کرد: چرا باید پژوهش کنیم؟ آیا پژوهش آنقدر اهمیت دارد که در تقویم یک هفته به نام و برای این موضوع اختصاص داده شود؟

وی با بیان اینکه ما ملتی هستیم که در ۳۰۰ سال گذشته سیر نزولی قهقرایی را طی کردیم، تصریح کرد: بعد از دوران زندیه، در دوران قاجار و پهلوی دقیقاً زمانی‌که دنیا سیر صعودی داشت ما سیر قهقرایی طی کردیم.

رضوان به ثمرات پژوهش اشاره کرد و افزود: پژوهش دو ثمره را به بار می‌آورد به‌طوریکه کشوری که بتواند تحقیق و پژوهشگران موفقی را تربیت کرده و از وجود آنها استفاده کند، دو ثمره خواهد داشت؛ اول اینکه در حوزه علم و فناوری پیشرفت می‌کند و قدرت حرکت در حوزه علم پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با تأکید بر اینکه علم مایه قدرت و ایجاد قدرت می‌شود، اظهار کرد: علم در همه حوزه‌ها قدرت ایجاد می‌کند، در واقع علم باعث عزت، سربلندی و تثبیت جایگاه ملت می‌شود.

وی حل مشکلات کشور را از دیگر ثمرات پژوهش دانست و افزود: ثمره دوم پژوهش این است که مردم می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، به‌طوریکه اول باید مشکل شناخته و بعد راه‌حل پیدا شود، بنابراین ملتی که نتواند تحقیق کند چطور می‌تواند مشکلات خود را حل کند؟ بنابراین مجبور به گدایی از دیگران می‌شود.

رضوان با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نتوانسته مشکل خود را به وسیله سایر کشورها حل کند، یادآور شد: کشورهای پیشرفته خودشان مشکلاتشان را حل کردند و هیچ کسی از کشور دیگر مشکل آنها را حل نکرده است.

دبیر ستاد هفته پژوهش خاطرنشان کرد: اگر قرار است مشکلات کشور حل شود که باید حل شود و اگر قرار است کشور پیشرفته باشیم و در اوج قله قرار بگیریم باید خودمان مشکلات را حل کنیم و این مسیر را باید خودمان برویم.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته در موضوع کرونا که مثال واضح عینی برای همه ما شد، وقتی نیاز به واکسن داشتیم همان چیزی که پولش را داده بودیم و حقمان بود را به ما ندادند اما پژوهشگران شروع به ساخت واکسن کردند، ادامه داد: واکسن‌های ایرانی جزو بهترین واکسن‌های ساخته شده در دنیا بود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه وقتی در مبانی دینی هم دقت می‌کنیم این موضوع پررنگ آمده است، گفت: قرآن نگرش بسیار عمیقی در حوزه پژوهش دارد.

وی با بیان اینکه وقتی جامعه‌ای علم تولید می‌کند در مرجعیت علمی قرار می‌گیرد، افزود: در سالیان متمادی ایران به عنوان مرجع علمی مطرح بوده است به طوریکه دانشمندان ایرانی بودند که بنیان بسیاری از علوم را گذاشتند.

وی نخستین نکته در بحث تحقیق، اعتماد به نفس است، یادآور شد: وقتی جامعه‌ای تصمیم می‌گیرد تحقیق کند و مرجعیت علمی پیدا می‌کند؛ یکسری مقدمات را باید تمهید کند؛ نخستین نکته در بحث تحقیق، اعتماد به نفس است در حالیکه سالیان متمادی به ویژه در دوران پهلوی می‌گفتیم مگر می‌شود، مگر می‌توانیم؟

رضوان با بیان اینکه در آن زمان قصد داشتند اعتماد به نفس مردم ما را بگیرند، اظهار کرد: در تمام دوران پهلوی سعی کردند این فکر که ما همیشه باید گدای تحقیقات و پیشرفت و تکنولوژی از بیرون باشیم را در ایران غالب کنند اما امام(ره) آمد و گفت ما می‌توانیم.

دبیر ستاد هفته پژوهش با اشاره به شعار «ما می‌توانیم» توسط امام(ره)، افزود: این کلمه و اعتماد به نفس کاری کرد که الان در دنیا قدرت نمایی می‌کنیم، یک پژوهشگر اول باید اعتماد به نفس داشته باشد.

وی  با بیان اینکه وقتی اعتماد به نفس ملی نداشته باشیم طبیعی است که اتفاقات ۳۰۰ سال گذشته برایمان به وجود می‌آید، گفت: به خاطر اینکه بتوانیم تحقیق و مشکلات را حل کنیم، باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم چراکه بدون اعتماد به نفس نمی‌توانیم وارد این موضوع شویم.

رضوان با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی اعتماد به نفس ملی را به ما برگرداند، تصریح کرد: برای اینکه اتفاقات ۳۰۰ سال گذشته را تکرار نکنیم، باید بگوییم ما می‌توانیم و در مرز دانش باید حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه اگر قرار است تحقیق کرده و مشکلی از مشکلات جامعه حل کنیم، باید در مرز دانش حرکت کنیم، گفت: در شأن مردم ما نیست که کپی‌برداری کنیم، باید بتوانیم مرزهای دانش را بشکنیم.

وی با اشاره به اینکه یک محقق باید در هر موضوع دانش موجود را بشناسد و برای اضافه کردن بر آن دانش برنامه‌ریزی کند، بیان کرد: پژوهشگر باید هدف‌گذاری دقیق در پژوهش داشته باشد و دقیقاً پیرامون موضوعات هدفمندی که به مرجعیت علمی کشور و یا حل مشکل کشور کمک کند، هدفگذاری داشته باشد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: دانشگاه‌های ما باید موضوعاتی را برای پژوهشگران هدف قرار دهند که به مرجعیت علمی و حل مشکلات کشور ختم شود.

وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم در نسل آینده این انگیزه را ایجاد کنیم که پژوهشگران برجسته فاخری از آن تربیت شود، ادامه داد: باید به نسل آینده بگوییم که چرا پژوهش مهم است و پژوهشگر چه جایگاهی دارد.

دبیر ستاد هفته پژوهش استان همدان تأکید کرد: علت اینکه هفته پژوهش را از مدارس آغاز کردیم این است که نسل آینده است که باید بتواند جامعه را به پیشرفت و آبادانی برساند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه ۶۰۰۰ دانش‌آموز در جشنواره علمی، پژوهشی دانش‌آموزی شرکت کردند، گفت: بیش از ۱۲۰۰ اثر از معلمان استان همدان در این جشنواره شرکت داشتند که ۱۳ اثر برتر به جشنواره کشوری راه یافت.

رسول شیدایی با بیان اینکه دانش‌آموزان استان در گرایش‌های نانو فناوری، نجوم، زیست‌فناوری هوا فضا، انرژی، رباتیک و هوش مصنوعی شرکت داشتند، اظهار کرد: مقاله‌نویسی، تولید محتوا و مناظره علمی از محورهای این جشنواره بود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره پژوهش، تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های جامعه، بحث پژوهش است چراکه آینده‌نگری با پژوهش اتفاق می‌افتد.

 شیدایی خاطرنشان کرد: در سال گذشته جشنواره علمی، پژوهشی دانش‌آموزی در ۱۱ گرایش و ۷۰ محور در استان برگزار شد که ۶۰۰۰ دانش‌آموز شرکت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان یادآور شد: بیش از ۱۲۰۰ اثر از معلمان استان در این جشنواره شرکت کردند که ۱۳ اثر برتر به جشنواره کشوری راه یافت.

وی در پایان تأکید کرد: اگر قرار است در آینده کشور نگاه ویژه‌ای شود و بتوانیم جامعه را به قله برسانیم باید به پژوهش دانش‌آموزان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402091107311
  • خبرنگار : 50034