ایسنا گزارش می‌دهد؛

تئاتر گلستان توان رقابت در سطوح ملی را دارد؟

با پایان اجرای نمایش‌های منتخب گلستان در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی، آثار برگزیده برای رقابت در سطح منطقه‌ای معرفی شدند.

در این دوره از جشنواره ۱۳ نمایش صحنه‌ای و خیابانی از شهرستان‌های گرگان، بندرگز، بندرترکمن و علی آباد کتول حضور داشتند که پس از سه روز اجرا در سالن نگاه و اصلی مجموعه فخرالدین اسعد گرگان، با رأی هیأت داوران متشکل از جواد پیشگر، علی اصغر نادعلی و علی یازرلو، برگزیدگان جشنواره سی و چهارم تئاتر استان گلستان برای حضور در جشنواره منطقه‌ای معرفی شدند.

«آقا لیلا» به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مجید بیکی آغازگر اجراهای جشنواره بود که در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی به روی صحنه رفت.

در این نمایش با گوسفند کشی، پروانه کشی و خودکشی انسان رو به رو می‌شویم که اولی به منظور قربانی کردن انجام می‌شود و نویسنده به بهانه مقایسه کردن گوسفند کشی در ایران و استرالیا، متن افزایی می‌کند.

«کشتی» به نویسندگی و کارگردانی محسن مقامی عصر دومین روز جشنواره در سالن نگاه اجرا شد.

با نگاهی به نمایش مکبث، یک کشتی که مسافران آن قاچاق حمل می‌کنند و افرادی داخل آن هستند که یکی از آن‌ها زنی است مردی را برای یک عتیقه کشته و فالگیرهایی که به آن‌ها اطلاعاتی می‌دهند که منجر به اتفاقات نمایش می‌شود.

سومین اجرای روز نخست نمایش «پینو» به نویسندگی و کارگردانی محمد شکری بود که در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرا درآمد.

نمایش موزیکال «پینو»، برداشتی آزاد از نمایشنامه پینوکیا نوشته استفانو بنی است که بازنویسی شده و داستانی نوستالژیک از پینوکیو دارد و دارای تم دروغ بوده چیزی که امروزه به عنوان یک معضل در سطوح مختلف جامعه دچار آن هستیم.
پینو که از پدر ژپتو درخواست راهنمایی و هدایت می‌کند اما دختر می‌خواهد بداند در جهان بیرون چه اتفاق‌هایی می‌افتد و آن‌ها را تجربه کند که با مخالفت پدر ژپتو مواجه شده اما بدون توجه به پدر به دنبال هدف خود می‌رود.

نمایش «کیلومتر ۹۴۴» به نویسندگی ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی محمدرضا مولودی و تولید شده در گروه تئاتر هیرکان است که در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت.

موضوع این نمایش ماجرای پدر، مادر، دختر و داماد یک خانواده در زمان اشغال خرمشهر بود که مادر خانواده اسیر بعثی‌ها می‌شود، پدر هم در جنگ مجروح و قطع نخاع شده و دختری که در زمان جنگ به سرپرستی گرفته شده، دچار بحران هویتی است. نگاه دگرگونه به دوران هشت سال دفاع مقدس جنگی که تبعات زیادی داشت از اهداف این داستان است.

«مرثیه‌ای برای توماس کوچولو» به کارگردانی امیرحسین صیدآبادی دیگر نمایش اجرا شده در این جشنواره بود که در سالن اصلی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی به اجرا درآمد و مورد استقبال چشمگیر مخاطبان قرار گرفت.

خلاصه «مرثیه‌ای برای توماس کوچولو» ماجرای گربه‌ای بود به‌عمد کشته شده و صاحب آن برای آزادی می‌جنگد و فرد بسیار حساسی هم است که از لحاظ روحی، کودکی سختی داشته و مادرش مورد شکنجه پدرش قرار می‌گرفته است. در واقع در این نمایش توماس کوچولو به قتل رسیده و این پرسش مطرح است که آیا قاتل به صحنه قتل برمی گردد؟

این نمایش ضدجنگ بود و صاحب گربه و قاتل آن نشانگر این بوده که گاهی سر مسائل ساده باهم می‌جنگند و کلی مردم بی‌گناه کشته می‌شوند.

نمایش «آتلان در سرزمین شمالی» به نویسندگی بهرام محمد ایری و کارگردانی شهروز ایری از بندرترکمن در سومین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی، در سالن اصلی فخرالدین اسعدگرگانی به مدت ۵۰ دقیقه اجرا شد.

این نمایش ملودرام عشقی بوده که یک مثلث عشقی شکل می‌گیرد که تأثیر قدرت نیروی ماورائی قرار می‌گیرد و...

نمایش «بی هوده» به نویسندگی و کارگردانی یاسین رضوانی به عنوان هفتمین نمایش در سالن نگاه به روی صحنه رفت و به نوعی تماشاگران پرشمار حاضر در سالن را مجذوب خود کرد.

کاوه پس از بازگشت به خانه متوجه می شود برادر کوچکش کسری با ماشین همسایه خود که در حیاط خانه آنها پارک بوده بدون اجاcه بیرون رفته است و از طرفی دختر کوچولوی (غلام ساقی) همسایه آنها تو کوچه همان روز فوت کرده و ادامه ماجرا...

گروه منتقدین سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان گلستان به اتفاب آرا و به دلیل ساختار دراماتیک و کنش مند نمایشنامه، کارگردانی دقیق و بهره مندی از همه فضای دیداری و نیز بازیگری روان، به اندازه و باورپذیر، این نمایش را شایسته عنوان بهترین نمایش از نگاه منتقدین دانستند.

«به دنبال پر سفید» به نویسندگی و کارگردانی فائزه نوآبادی به عنوان هشتمین و آخرین اجرای این جشنواره تنها با یک بازیگر در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرا شد.

این نمایش مونودرام، داستان کودکی بوده که به دنبال پر سفید می‌گشت و نوعی از رئالیست جادویی بوده و در اصل نمایش با هدف ضدجنگ این اثر را ساخته است.

دختری که در دوران خاطرات کودکی سیر می‌کند و در مسیر زندگی به دنبال حقایقی در مورد انسان‌ها، موجودات، زندگی و در نهایت به دنبال مرگ است.

این هشت نمایش یکی پس از دیگری در جشنواره سی و چهارم گرگان بروی صحنه رفتند و هر کدام مخاطب خود را داشتند ولی آنچه مهم است، ره آورده اجراها بوده و اینکه آیا متون و بازیگری‌ها می‌تواند در اجرای عموم و یا رقابت در سطح ملی و یا سطوح بالاتر با دیگر نمایش‌ها موفق باشد؟

برای رسیدن به پاسخ پای صحبت تنی چند از فعالان هنر نمایش در استان گلستان و سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی می‌نشینیم.

شاهد رشد ۴۰ درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه بودیم

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امسال ۲۵ اثر نمایشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که ۱۳ نمایش پذیرفته شد، اظهار کرد: این رقم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.

رضا یازرلو با اشاره به اینکه هشت اثر در بخش صحنه‌ای و پنج اثر در بخش خیابانی این دوره از جشنواره مجوز شرکت در بخش پایانی را گرفتند که فقط یک اجرا در بخش خیابانی موفق به اجرا نشد، اضافه کرد: با نظر هیئت داوران ۲ اثر از بخش صحنه‌ای و ۲ اثر دیگر از بخش خیابانی به مرحله منطقه‌ای جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.

سیاست‌گذاری برای تئاتر گلستان حرفه‌ای نیست

بازیگر اول مرد سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی در گفت‌وگو با ایسنا کیفیت بازیگران نمایش در گلستان را بالا و قابل رقابت با بازیگران سرشناس کشور دانست و افزود: در دوران کرونا و پساکرونا شاهد افت کیفیت هنر نمایش در کشور هستیم و به تبع آن این تغییر کیفی را در استان گلستان هم شاهدیم.

پورنیک کاوش با تأکید بر اینکه متأسفانه سیاست‌گذاری در استان گلستان حرفه‌ای نیست و نگاه‌ها جنبه تفننی دارد، توضیح داد: بیشتر بازیگران مطرح استان برای تداوم فعالیت‌های هنری خود به شهرهای صاحب سبک تئاتر از قبیل تهران و اصفهان مهاجرت می‌کنند و این برای فعالان هنری بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه بازیگران و فعالان هنر نمایش باید از طریق فعالیت در این حرفه، از لحاظ درآمدی هم تأمین باشند، خاطرنشان کرد: برای یک نمایش خوب ماه‌ها تمرین می‌شود، ولی برای اجرا در استان گلستان مجوز سه تا پنج و در برخی موارد تا ۱۰ شب اجرا صادر می‌شود که درآمد ناشی از این مدت کوتاه، بخش کوچکی از هزینه‌ها را هم تأمین نمی‌کند.

کاوش بر ایجاد تحول در هنر نمایش استان گلستان تأکید کرد و گفت: مدیران و سیاست‌گذاران استان گلستان باید طوری رفتار کنند تا مهاجرت معکوس باشد و بازیگران و کارگردانان مطرح کشوری استان را به عنوان پایلوت فعالیت‌های خود انتخاب کنند.

تئاتر گلستان برای تهیه‌کنندگان سودآور نیست

یک تهیه‌کننده تئاتر ارتقای کیفیت هنر نمایش را مستلزم تقویت زیرساخت‌های هنر نمایش در استان گلستان دانست و یادآور شد: شهر گرگان فقط مجتمع فخرالدین اسعد گرگان را دارد که باید پاسخگوی تعداد کثیری از فعالان هنر نمایش و دیگر هنرها و حتی همایش‌ها و گردهمایی‌ها باشد.

سجاد نوری با تأکید بر اینکه هنرمندان تئاتر نمی‌توانند آنگونه که باید از ظرفیت این مجتمع نمایشی برای کسب درآمد بهره‌مند شوند، اضافه کرد: اگر مجوزی کمتر از ۲۰ اجرا به اثر نمایشی صادر گردد، قطعاً آن نمایش به سود دهی نمی‌رسد و زیان ده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید این را بپذیریم که با احتساب شرایط موجود، تهیه‌کنندگان نمی‌توانند ریسک‌پذیر باشند و بیش از یک صد میلیون تومان برای یک نمایش هزینه کنند که نتوانند ۳۰ درصد این هزینه را دربیاورند، گفت: گلستان از بازیگران و فعالان هنر نمایش قدری بهره‌مند است و برای ارتقای این سطح باید استقلال سالن اصلی و نگاه در آمفی تئاتر فخرالدین اسعد گرگانی حفظ شود و زمان صدور مجوز اجراها افزایش یابد.

شاهد نزول کیفیت فنی تئاتر در کشور هستیم

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان و دبیر جشنواره سی و چهارم استان با تأکید بر اینکه ما در سطح ملی از نظر فنی شاهد نزول کیفیت هنر نمایش هستیم، ادامه داد: آنچه بیش از هر چیز در این رویداد تأثیرگذار بوده، برنامه‌ریزی و مدیریت غلط است.

سید محمدمهدی صمدی، سطح نمایش در استان گلستان را بالاتر و قابل مقایسه با دیگر استان‌های کشور دانست و افزود: طی سه سال گذشته دارای نماینده در مرحله منطقه‌ای و کشور شده ایم و شاهد درخشش گلستانی‌ها در آن مراحل هم بودیم.

وی تئاتر را هنری کاملاً اجتماعی عنوان کرد و یادآور شد: تئاتر «از درکنار هم بودن متولد می‌شود» و بیش از دریافت جایزه و مقام، آنچه بیشتر مدنظر فعالان عرصه نمایش بوده، انجام کارهای گروهی به مخاطب است که هنر نمایش را زنده نگه می‌دارد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره گلستان متن نمایشی ارائه شده در این دوره از جشنواره را قوی‌تر و غیرقابل مقایسه با دوره‌های قبل دانست و گفت: در این دوره ۹ اثر راه یافته به بخش پایانی از نویسندگان بومی بودند که نشان می‌دهد در این بخش رشد چشمگیری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه کارگردانی و بازیگری در برخی موارد نسبت به دوره‌های گذشته اندکی خلاء داشتیم، یادآور شد: عدم اولویت تئاتر برای سیاست‌گذاران از مهمترین دلایل کاهش کیفیت هنر نمایش در کشور است که برای تأیید این ادعا باید بگویم، طی دو سال از سوی مرکز هیچگونه اعتباری برای تئاتر استان گلستان تزریق نشده و فقط در دو جشنواره رقمی بسیار محدود پرداخت شد که نمی‌تواند با این ارقام نقشی را در توسعه این هنر ایفا کرد.


با نگاهی اجمالی به موارد بالا، آنچه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دیگر متولیان هنر نمایش استان باید نسبت به آن اقدام کنند، تعیین تکلیف تنها مجتمع اختصاصی هنرهای نمایش استان گلستان «فخرالدین اسعد گرگانی» بوده تا ضمن افزایش طرح‌های حمایتی از اجراهای گروه‌های نمایشی، زمینه کسب درآمد بازیگران و دیگر عوامل آنها نیز فراهم شود. در این زمان است که استان گلستان به عنوان پایلوت نمایش در شمال کشور شناخته شده و نسل جدید رغبت می‌کند به شکلی حرفه‌ای و با هدف کسب درآمد در این بخش فعالیت کند.

به گزارش ایسنا، نتایج جشنواره سی و چهارم استان گلستان به شرح زیر است: در بخش صحنه‌ای و در چهره پردازی لوح تقدیر و جایزه نقدی به سمیرا خزاعی برای نمایش پینو اهدا شد. پوستر و بروشور، لوح تقدیر و جایزه نقدی به رضا پورتراب‌زاده برای نمایش به دنبال پر سفید و رتبه اول همراه با تندیس و دیپلم افتخار این بخش به طراح پوستر نمایش پینو اهدا شد.

در طراحی نور، کمال جعفری برای نمایش آتلان در سرزمین شمالی مقام دورم را به خود اختصاص داد و محمدرضا مولودی برای نمایش کیلومتر ۹۴۴ رتبه اول همراه با تندیس و دیپلم افتخار اول شد.

در طراحی لباس، تندیس و دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای نگین بنی هاشمی برای نمایش پینو رسید.

در طراحی صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به شهروز ایری برای نمایش آتلان در سرزمین شمالی اهدا شد و الهام موسوی برای نمایش بی‌هوده ضمن کسب رتبه اول، تندیس جشنواره و لوح افتخار را از آن خود کرد.

رتبه دوم و جایزه نقدی بخش موسیقی به علی محمدپور برای نمایش پینو و تندیس و دیپلم افتخار و رتبه اول این بخش به حاج محمد ایری برای نمایش آتلان در سرزمین شمالی رسید.

محمد خندان برای نمایش بی‌هوده رتبه سوم بازیگری مرد را از آن خود کرد، محمدرضا مولودی برای نمایش کیلومتر ۹۴۴ دوم شد و پورنیک کاوش برای نمایش مرثیه‌ای برای توماس کوچولو رتبه اول را به خود اختصاص داد.

جایزه رتبه سوم بازیگر زن جشنواره به شقایق زمانی برای نمایش مرثیه‌ای برای توماس کوچولو رسید و پریناز جلالی نژاد برای نمایش پینو رتبه دوم و بهاره رضاپور برای نمایش کشتی رتبه اول را از آن خود کردند.

به نفرات نخست دو بخش بازیگر مرد و زن تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی و به نفرات دوم و سوم لوح و جایزه نقدی اهدا شد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی، محمد شکری برای نمایش پینو، یاسین رضوانی برای نمایش بی‌هوده و ابوالقاسم مهدی برای نمایش کیلومتر ۹۴۴ به ترتیب رتبه‌های سوم تا اول را به خود اختصاص دادند و به نفر نخست این بخش تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی و به نفرات دوم و سوم لوح و جایزه نقدی اهدا شد.

جایزه رتبه سوم کارگردانی این جشنواره به یاسین رضوانی برای نمایش بی‌هوده و محمد شکری برای نمایش پینو دوم و محمدرضا مولودی برای نمایش کیلومتر ۹۴۴ اول شد.

در بخش خیابانی طراحی فضا، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نفر رتبه اول به حسن رجب پور برای نمایش «دخترک و مجسمه» از گرگان رسید.

نیایش رضایی برای نمایش«نُقل نَقل» از گرگان رتبه دوم بازیگری زن را به خود اختصاص داد و لوح تقدیر و جایزه نقدی را دریافت کرد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به مبینا کلبادی برای نمایش «میم» از بندرگز اهدا شد.

رتبه دوم بازیگری مرد و لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسن رجب پور برای نمایش «دخترک و مجسمه» از گرگان رسید و عباس محمدی برای نمایش «نُقل نَقل» از گرگان تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول را دریافت کرد.

رتبه اول کارگردانی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش خیابانی به مبینا کلبادی برای نمایش «میم» از بندرگز رسید و هیئت داوران در بخش طرح وایده هیچ انتخابی نداشت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402090906445
  • خبرنگار :