سرهنگ علی فکری پنجشنبه ۹ آذر در سومین مجمع سلامت استان همدان، اظهار کرد: چالش تصادفات از بیماری های قلب و عروقی اهمیت بیشتری دارد به علت اینکه بیشتر افرادی که بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند بالای ۵۰ سال سن دارند این در حالیست که بیشتر جان باختگان تصادفات نیروی مولد و جوان کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه هشت درصد از درآمد ناخالص کشور برای مجروحان تصادفات و ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کشور هزینه تصادفات می شود، افزود: متأسفانه سال گذشته سوانح رانندگی حدود ۲۰ هزار نفر جان فوتی، ۳۷۸ هزار مصدوم، مجروح و قطع عضو داشته که نسبت به آمار سال های گذشته هشت درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه کشورهای دیگر خودروهای بیشتری نسبت به ما دارند اما آمار تصادفات آنها بسیار کمتر است، توضیح داد: متأسفانه ۳۰ درصد از بودجه بهداشت و سلامت صرف مجروحان و مصدومان تصادفات می شود این درحالیست که اگر خودروها با استحکام بیشتر ساخته و به ایمنی ساخت توجه و نظارت شود، این آمار کاهش مییابد.
فکری تصریح کرد: روزانه ۵۰ تا۶۰ هموطن بر اثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰۰۰ هموطن معلول و مجروح می شوند به طوریکه کشورهای پیشرفته آمار مرگ و میر تصادفات خود را به زیر یک درصد رسانده اند.
وی با بیان اینکه تصادفات از اعتیاد هم شاید مشکل آفرین تر باشد، مطرح کرد: در یک تصادف نیروی جوان و مولد یا سرپرست خانواده جان خود را از دست می دهد به طوریکه این مرگ و میر ها هم هزینه های گزافی بر دست دولت می گذارد و هم از نظر روانی آن خانواده که جزئی از جامعه ما هستند را تحت تأثیر قرار میدهد.
رئیس پلیس راه استان همدان خاطرنشان کرد: برای کاهش دادن سوانح جاده ای ۱۲ دستگاه مربوطه باید به کمک پلیس بیایند اما متأسفانه پلیس در این مسیر تنهاست و ایمن نبودن جادهها، بی کیفیتی وسائط نقلیه و عدم نظارت بر ساخت اصولی، نداشتن صلاحیت روحی و روانی راننده برای رانندگی و ... باعث فوت و زخمی شدن هموطنان می شود.
وی با بیان اینکه عمر مفید یک خودرو پنج سال است، یادآور شد: متأسفانه در کشور ما به عمر وسیله نقلیه توجه نمی شود و هنوز هم خودروهای ۷۰ سال پیش مورد استفاده قرار می گیرد که این مسأله به خطر انداختن جان هموطنان است.
فکری بیان کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود طی سالهای قبل در حوزه کاهش ترافیک و تصادفات کار انجام نشده است به گونه ای که هر سه روز یک نفر در جاده غارعلیصدر همدان فوت می کند یا معلول می شود.
وی ادامه داد: با ورود استاندار همدان به ایمن سازی راه و برگزاری جلسات تأثیرگذار، در سفر سال گذشته رئیس جمهور به همدان چهارخطه کردن جاده غارعلیصدر مصوب شد و هم اینک در سه فاز این طرح در دست اجرا است.
انتهای پیام