رئیس مرکز تحقیقات حفاظت فنی وزارت تعاون:

۹۸ درصد حوادث ناشی از کار، قابل پیشگیری است

رئیس مرکز تحقیقات حفاظت فنی وزارت تعاون، با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری با رعایت ایمنی افزایش می‌یابد، گفت: ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار در جهان قابل پیشگیری است.

حبیب الله جلیلی امروز، ۸ آذرماه در همایش «HSE» با محوریت بهره‌وری واحدهای تولیدی استان گیلان، آیه شریفه «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً» را مانیفست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان ایمنی کار دانست و اظهار کرد: کرامت انسانی و شان انسان باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه امروزه سازمان‌های جهانی امورات مربوط به ایمنی کار، کارگر و کارفرما را پیگیری می‌کنند، افزود: شعار سال ۲۰۲۳ سازمان بین‌المللی کار، «محیط کار سالم و ایمن حق بنیادین انسان‌هاست» در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استراتژی جهانی ایمنی و بهداشت کار را ارتقای فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت کار و سیستم‌های ایمنی قابل دسترس دانست و افزود: بر اساس گزارش سازمان کار، ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار در جهان قابل پیشگیری است.

جلیلی با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری با رعایت ایمنی افزایش می‌یابد، گفت: از دلایل اهمیت «HSE» می توان به داشتن محیط ایمن و کاهش هزینه‌های انسانی، آسیب‌ها و خسارات اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۹ مرکز در کشور در قطب‌های مختلف و در یک فعالیت خاص راه اندازی شده است، ادامه داد: گیلان ظرفیت ایجاد مرکز پژوهشی و آموزشی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، با تاکید بر اینکه گیلان در زمینه آموزشی از سابقه طولانی برخوردار است، اضافه کرد: جای استان گیلان در زمینه تحقیقات و تعلیمات ایمنی خیلی خالی است.

سیاوش آقاجانی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز، با بیان اینکه موضوع ایمنی و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: نگاه انسانی به مسئله ایمنی می‌تواند جهان شمول باشد، زیرا انسان ارزش بسیار زیادی دارد.

وی نیروی انسانی را مهمترین سرمایه کارگاه دانست و افزود: هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم حوادث حوزه کار حدود چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص می دهد.

مدیر کل تعاون گیلان، با اشاره به قانون کار، متولی رعایت ایمنی در کارگاه را شخص کارفرما دانست و بیان کرد: مسائل مربوط به کار و کارگر به کارفرما ارتباط پیدا می‌کند و لذا مسئولیت کارفرما برای رعایت ایمنی، بیشتر است. با توجه به اهمیت ایمنی در قانون کار، مسئول ایمنی را به عنوان بازوی کارفرما جهت رعایت ایمنی در کارگاه فعال کردیم.

آقاجانی مهمترین ماموریت مسئول ایمنی در کنار کارفرما را ارزیابی ریسک دانست که یک کار علمی است و یادآور شد: کارفرما باید ارزیابی ریسک را از مسئول ایمنی مطالبه کند.

وی با تاکید بر لزوم ارزیابی، اولویت‌بندی و مدیریت ریسک در کارگاه توسط مسئول ایمنی، خاطرنشان کرد: بدون حضور مستمر مسئول ایمنی ایمنی در کارگاه اتفاق نخواهد افتاد. در واقع ترویج فرهنگ کار و ایمنی نیازمند پیگیری مستمر است و مسئول ایمنی مسئول جذب، حفظ و ارتقای نیروی کار است.

مدیر کل تعاون گیلان با بیان اینکه بازرسان کار از نمای خارجی کارگاه وضعیت ایمنی در داخل را تشخیص می‌دهند، گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بخش بازرسی و معرفی به دادگاه بابت تخلفات احتمالی کارفرما در حوزه ایمنی، نگاه دلسوزانه دارد و به دنبال تعطیلی بنگاه تولیدی نیستیم.

وی از صنایع و کارخانجات خواست در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی کار همکاری‌های لازم را داشته باشند و عنوان کرد: طی دو سال گذشته شاهد کاهش ۳۰ درصدی حوادث در کارگاه‌ها هستیم؛ در کنار برخوردهای قانونی، آموزش و فرهنگ سازی ایمنی کار را دنبال می‌کنیم تا نیاز به مواجهه‌های قانونی کاهش یابد.

روهام قلیچی، رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان نیز، با اشاره به اهمیت «HSE» در سازمان‌ها و شرکت‌ها، تصریح کرد: به دنبال ترویج و فرهنگ‌سازی «HSE» هستیم تا سرمایه‌گذاری‌ها در بخش اقتصاد پایدار شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402090806107
  • خبرنگار : 50040