حجتالاسلام میثم شریف اصفهانی در گفتوگو با ایسنا به بیان ویژگیهای کار جهادی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس سخنان رهبر انقلاب، کاری جهادی است که اولا مثبت و خوب باشد، ثانیا نقطه هزیمت دشمن را هدف قرار دهد. بنابراین در کار جهادی باید تمرکز بر سنگر اصلی قرار گیرد و انجام کار خوبی که اولویت نباشد، کار جهادی نیست، نکته دیگر در کار جهادی نیز انجام کار با تمام قواست.
وی با بیان اینکه نقطه اصلی که دشمن بر آن متمرکز شده، از بین بردن امید دانشجویان به آینده است، افزود: هنگامیکه امید کشته شود، انگیزهای برای درس خواندن دانشجویان باقی نمیماند و در این حالت حتی به نیاز طبیعی خودشان مانند ازدواج بیتوجهاند و این گونه میشود که کشوری همچون ایران با چنین قدرتی، ممکن است با ضعیفترین چیزی از پای درآید. در واقع گمگشتگی رسانهای و ناامیدی که امروز در کشور ما وجود دارد، زهری است که در خون اثر گذاشته و انسان را از حرکت باز میدارد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت به موضوعات متنوع پیش روی حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: مناسب نبودن بودجه فرهنگی، مهاجرت نخبگان، استفاده نکردن از ظرفیت علمی در صنعت، مسائل و مناسک فرهنگی در دانشگاه، عدم توجه به کار اصلی، فتح سنگر دشمنی است که بر ناامیدی جوانان متمرکز شده و در واقع مهمترین آفت در حوزه دانشگاهها، ایجاد ناامیدی است.
شریف اصفهانی با بیان اینکه دانشگاه صورتاً و سیرتاً غربی بوده است، گفت: حرکت در مرز دانش مهم است و موافق حذف ارزشگذاری به مقالات و تولیدات در مرز دانش نیستم، چنانکه مقام معظم رهبری تصریح کردند باید هم چشم نیازبین و هم چشم مرزبین داشته باشیم. اما واقعیت این است که وقتی رتبه دانشگاهها بر اساس معیارهای غربی سنجیده میشود و رتبه مراکز علمی با ادبیاتی که آنان تعریف کردهاند، بالا میرود، قالبی میشود که ما خودمان را در آن طراحی کنیم. لذا اسلامی شدن دانشگاه یکی از اولویتهای مهم آموزش عالی است، هر چند درباره محتوا در علوم پایه و فنی مهندسی، اسلامی و غیراسلامی بودن جای بحث دارد، اما قطعاً علوم انسانی، اسلامی و غیراسلامی دارد، در حالیکه نگاه ما هم اکنون در دانشگاهها در علومی مانند جامعهشناسی، روانشناسی، علوم سیاسی و... با پارادایمهای غربی همراه است.
اصلاح الگوی فرآیند جذب و ارتقاء اساتید
وی با اشاره به نقش اعضاء هیات علمی و انتظاری که از آنان میرود، عنوان کرد: مشکلات جامعه ما زمانی حل میشود که مسائل مدیریتی و فرهنگی حل شود، ریشه مشکلات ما نه در علوم فنی و مهندسی و پزشکی، بلکه در مسائل علوم انسانی است، زیرا در این حوزهها محتوا از غرب گرفته شده و راه حل این مشکل اصلاح الگوی فرآیند جذب و ارتقاء اساتید است.
عضو کارگروه جذب اعضاء هیأت علمی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در دانشگاه تقویت هویت فرهنگ ملی و اسلامی صورت نمیگیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که رهبری در حوزه مسائل فرهنگی به آن اشاره کردند، فقدان قرارگاه به عنوان مغز متفکر فرهنگی است. ما در دانشگاه چنین چیزی نداریم که بهعنوان مثال معاون فرهنگی وزارت علوم بگوید چه اهدافی را نشانه رفته و در کجا باید اجرا شود و قرارگاه کجاست.
شریف اصفهانی با بیان اینکه محیط داخلی دانشگاه با محیط بیرونی، دو فضا و دو حکمرانی متفاوت دارد، اضافه کرد: برخی از مواردی که در خارج از دانشگاه جزء خطوط قرمز و خلاف قانون است، در دانشگاه نیست، زیرا دانشجو به دلیل سن و خاصیت مطالبهگری با زبان تندی صحبت میکند و به اصحاب دانشگاه توصیه شده که زبان تیز دانشجو را بر خود هموار کنند، زیرا دانشگاه محیط تمرین این امور است.
وی افزود: این تفاوت نگاه و وجود دو نوع حکمرانی در دانشگاه و جامعه موجب شده که گاه این حس به دانشجو القا شود که من هر کاری که دلم بخواهد، انجام میدهم، چون دانشجو هستم، اما باید توجه داشت اگرچه محیط دانشگاه بازتر است، اما به این معنا نیست که بیضابطه و بیقانون باشد و نوعی رهاشدگی در دانشگاه ایجاد کنیم. بنابراین قانونشکن به معنای کسی که منافع ملی را به خطر میاندازد، مانند ارتباط با بیگانه یا اینکه رفتاری مخل امنیت داشته باشد، دانشگاه باید جلوی آن را بگیرد.
شریف اصفهانی درباره همکاری دو نهاد انقلابی جهاددانشگاهی و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، با تأکید بر ضرورت رفتار قرارگاهی گفت: اگر این کار را انجام ندهیم، خاکریز را از دست دادهایم، نه تنها این دو نهاد، بلکه تمامی تشکلها باید رفتار قرارگاهی داشته باشند که متأسفانه مقداری تنگنظری وجود دارد، در حالیکه نیازمند تعامل و گفتوگو در این زمینه هستیم.
انتهای پیام