حرف‌های تازه‌ «اسفرود بی‌دم» برای جامعه

جلیل اکبری صحت که به عنوان تهیه‌کننده با اجرای نمایش «اسفرود بی‌دم» همکاری دارد، معتقد است که این نمایش حرف‌های تازه‌ای برای جامعه تئاتر ایران دارد.

او در گفتگویی با ایسنا توضیحاتی درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی ارایه داد و تاکید دارد که هرچند تلاش شده نمایش جدی به نظر نرسد ولی محتوای آن کاملا جدی است.

اکبری صحت درباره مراحل شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه «اسفرود بی‌دم» نوشته پویا سعیدی است که از جوانان تثبیت‌شده و شناخته‌شده در حوزه هنرهای نمایشی است و کارهایی در نمایش خانگی و حوزه فیلم کوتاه نیز دارد. خودش هم در اجرای نمایش نقش دارد و بخش عمده‌ای از کار نیز بر دوش ایشان است، در وهله اول متن نمایش، مرا جذب کرد.

او ادامه داد: به نظر من این متن می‌تواند برای امروزِ نمایش و تئاتر ایران اثری مفید باشد که البته حرف‌های تازه‌ای هم در این حوزه دارد.

اکبری صحت با ارایه توضیحاتی درباره متن این نمایش اضافه کرد: در ظاهر نمایش «اسفرود بی‌دم» متشکل از اپیزودهای متفاوت از هم است اما در لایه‌های عمیق‌تر اپیزودها با هم پیوستگی دارند و مخاطب با روایتی تازه مواجه می‌شود که هیچ حد و مرزی بین او و نمایش وجود ندارد و برای من نو بودن فضای اثر جذاب بود.

او درباره وجوه سینمایی این نمایش توضیح داد: اپیزودهای کار بر اساس سمفونی روایت می‌شود. به همین دلیل ما هر اپیزود را یک موومان نامگذاری کرده‌ایم. اپیزود اول قصه یک گروه مستندساز است که با داستان آن‌ها وارد داستان‌های دیگر می‌شویم و شاید این ساختار متفاوت باعث شده باشد که مخاطب تصویری عینی و دقیق از سینما بگیرد اما «اسفرود بی‌دم» یک اثر تئاتری و در نمایشی کامل است که از المان‌هایی مثل ویدئومپینگ، تیتراژ و دیگر عناصر بصری سینما، حسی سینمایی هم به مخاطب می‌دهد. با این حال اصالت اثر به تئاتر و نمایش مربوط است.

اکبری صحت افزود: در این نمایش رگه‌های روشنی از سینما دیده می‌شود و در ارجاعات میان ‌اپیزودهایش از فیلم‌ها و آثار سینمایی مهم اسم برده می‌شود که همین ساختار به نوعی مخاطب را به یاد سینما می‌اندازد که البته ارجاعاتی به رمان‌های خارجی هم در این نمایش دیده می‌شود و به همین دلیل فکر می‌کنم این اثر برای مخاطبی که ادبیات نمایشی را دنبال می‌کند، می‌تواند جذاب و دیدنی باشد.

این تهیه‌کننده با اشاره به دیگر ویژگی‌های این اثر نمایشی اضافه کرد: برخی مواقع نمایش به فضای کمدی‌های وودی آلن نزدیک می‌شود و مخاطب با فضای طنزی روبرو است. در این نمایش هیچ چیزی جدی نیست و در تیزرهایی که از نمایش پخش می‌شود، هم این اصرار وجود دارد که به مخاطب گفته شود انتظار دیدن یک کار جدی را نداشته باشید اما محتوایی که اثر ارائه می‌دهد، بسیار جدی است.

اکبری صحت خاطرنشان کرد: در این نمایش مجید عبدالهی به عنوان خواننده حضور دارد و فکر می‌کنم در هم تنیده شدن موسیقی با محتوای طنز ابزورد برای مخاطب از نکات جذاب این نمایش باشد که اتفاقاً‌ به نظر من از ویژگی‌های خلاقانه و هنری نمایش نیز به حساب می‌آید.

او درباره میزان استقبال از نمایش «اسفرود بی دم» گفت: مخاطبان پیگیر تئاتر معمولاً از بینندگان اصلی این نمایش هستند اما نکته جالب توجه این است که مخاطبان عام نیز با این اثر ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و اگر به سایت تیوال مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که این نمایش جزو نمایش‌هایی است که امتیاز بسیار خوبی از بینندگانش دریافت کرده است.

اکبری صحت اضافه کرد: پیش از اجرای نمایش اطمینان داشتم که «اسفرود بی‌دم» مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد چرا که متن‌های پویا سعیدی همواره با استقبال خوب روبرو شده و از طرفی، گروه حرفه‌ای، باتجربه و باانگیزه این نمایش هم مرا به اطمینان بیشتری رساند.

«اسفرود بی‌دم» نوشته پویا سعیدی و کار فرشید روشنی در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود و میثم ‌عبدی، شهروز ‌دل ‌افکار، حامد ‌محمودی، محمد ‌اسلامی، ایرج ‌تدین، هانیه ‌رادمهر، صفورا ‌خوش ‌طینت و پگاه ‌سعیدی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «وقتی سوژه‌ی یک مستندساز چموشی می‌کند، زنی نمی‌پذیرد این غریبه‌ی مزاحم شوهرش است، بازجویی نمی‌خواهد توسط همکارش بازجویی شود، نویسنده‌ای نمی‌تواند مرگش را با ماشین تایپش بنویسد و استندآپ کمدینی نمی‌تواند از جا بلند شود، تقابل آغاز می‌شود. بی‌خبر از این که همیشه حریف بزرگ‌تری وجود دارد. کسی به اسمِ «یارو ارّه برقیه».

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402090603827
  • خبرنگار : 71342