نیش‌ترمز برای اوج‌گیری خودروهای چینی

رونق فروش خودروهای چینی در روسیه با توجه به بهبود محلی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، داده‌های به اشتراک گذاشته شده با رویترز نشان می‌دهد که ظاهرا فروش خودروهای چینی در روسیه با بهبود تولید داخلی پس از خروج خودروسازان غربی به اوج خود رسیده است اما رشد اخیر در بازار ممکن است متوقف شود زیرا هزینه‌های واردات بالا و نرخ‌های بهره شروع به کاهش می‌کنند.

این ارقام نشانه‌های اولیه‌ای هستند که نشان می‌دهد بازار خودرو روسیه و نقش چین در آن، پس از نزدیک به دو سال تحول ناشی از تحریم‌های اعمال شده بر مسکو و خروج ناگهانی شرکت‌های غربی در پی جنگ در اوکراین، تثبیت شده است.

اما این بخش که در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۶۰ درصد کاهش فروش داشت و تولید به پایین ترین سطح پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد، هنوز با سطوح قبل از تهاجم فاصله زیادی دارد. فروش و خروجی در سال ۲۰۲۳ کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته بود.

خودروهای چینی قبل از درگیری روسیه و اوکراین، کمتر از ۱۰ درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص می‌دادند و در آگوست امسال، سهم برندهای چینی از فروش تقریباً به ۵۶ درصد رسید. این درصد اکنون کاهش یافته است و برندهای چینی از ماه اگوست هر ماه حدود ۶۰ هزار دستگاه فروخته‌اند که معادل ۵۳ درصد سهم در سپتامبر است.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که روسیه از جایگاه یازدهم جهش کرده و به بزرگترین بازار صادراتی چین برای خودرو تبدیل شده است و به ارزش ۹.۴ میلیارد دلار در ژانویه تا اکتبر رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته صادرات خودرو به روسیه ۱.۱ میلیارد دلار بوده است.

به طور کلی، آمارهای Autostat نشان داد که فروش ماهانه خودرو در روسیه در حال حاضر بیش از دو برابر یک سال قبل است، در حالی که داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که تولید خودرو در سپتامبر تقریباً سه برابر بیشتر از سال گذشته بوده است که بر بهبود نسبی تأکید می‌کند.

طبق گزارش رویترز، فروش از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲ میلیون خودرو نرسیده است و تولید نیز کمتر بوده است. بیش از ۶۲۶ هزار خودروی جدید در روسیه در سال ۲۰۲۲ فروخته شد و تقریباً ۸۳۰ هزار دستگاه در ژانویه تا اکتبر امسال فروخته شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402090503306
  • خبرنگار : 50105