یوسف رشیدی در گفت و گو با ایسنا افزود: آلودگی هوا از یک عامل اصلی در تهران نشات میگیرد که تردد زیاد خودروهای شخصی است. در صورت پرداختن به این موضوع نیازی به چندین بار قانون نوشتن برای کاهش آلودگی هوا نیست.
وی اضافه کرد: در سالهای قبل به جای توسعه حمل و نقل عمومی، بیشتر به توسعه حمل و نقل شخصی توجه شده و این مساله باعث افزایش ترافیک و مصرف سوخت شده است.
این کارشناس آلودگی هوا در ادامه گفت: یک الگوبرداری ساده از شهرهای بزرگ دنیا که در کاهش آلودگی هوا موفق بودهاند، نشان میدهد تردد باید بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی باشد این در حالیست که در تهران بیشتر از خودروی شخصی استفاده میشود.
وی اضافه کرد: لازم است تردد را به جای حمل و نقل شخصی به حمل و نقل عمومی سوق دهیم. به عنوان نمونه مترو را توسعه دهیم. در این صورت بهطور قطع در کاهش آلودگی هوا موفق میشویم والا نوشتن قانون و اجرا نشدن آن گرهی از آلودگی هوا باز نمیکند. اگر الان شروع به توسعه حمل و نقل عمومی کنیم، شاید پنج تا ۱۰ سال دیگر به نتیجه برسد ولی باید این کار را آغاز شود.
این کارشناس آلودگی هوا ادامه داد: اگر بتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه مدت یعنی حداکثر پنج سال تعداد خطوط و واگنها مترو را گسترش دهیم، بهطور قطع موفقتر میشویم چراکه مردم در این شرایط کمتر از خودروهای شخصی استفاده میکنند همچنین قیمت سوخت و هزینه تردد در شهر میتواند واقعی شود.
وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا افزایش تعداد ایستگاههای مترو بدون افزایش تعداد و واگنها و قطارها میتواند در ترغیب مردم نسبت به خودداری از استفاده از وسایل نقلیه شخصی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا موثر باشد؟ گفت: افزایش تعداد ایستگاهها خوب است و بر کاهش آلودگی هوا بیتاثیر نیست البته بهتر است تعداد واگنها و قطارها به تناسب ایستگاههای افتتاح شده بیشتر شود.
رشیدی درباره تاثیر اتوبوس برقی بر کاهش آلودگی هوای تهران اظهارکرد: این اقدام خوب است. دود دیزل مشکلات خاص خود را دارد. اگر بتوانیم در تهران خطوط اتوبوسرانی برقی ایجاد کنیم، خیلی در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود ولی تمام مشکل آلودگی هوای تهران را رفع نمیکند چراکه به حمل و نقل گسترده و پوشش دهنده کل شهر نیاز داریم تا مردم کمتر تمایل به استفاده از خودروی شخصی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فراتر از آلودگی هوا مشکل، تامین بنزین در مقاطعی برای خودروهای شخصی است، تصریح کرد: آنقدر تردد شخصی زیاد شده است که حتی گاهی اوقانت بنزین تولیدی کشور جوابگوی نیازها نیست یا در نقطه سر به سر قرار میگیرد بنابراین باید در جهت توسعه حمل و نقل عمومی عمل کنیم سپس مازاد بنزین را صادر کنیم.
این کارشناس آلودگی هوا درباره تاثیر افزایش کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت سوخت مشکل چندانی ندارد. اگر سوخت از آمریکا و اروپا هم وارد کشور شود این گونه نیست که مشکل آلودگی هوای تهران حل شود چون این سوخت هم آلودگی دارد.
رشیدی در پایان تاکید کرد: تنها راه کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده کمتر از خودروی شخصی است.
انتهای پیام