رشد ۳۰۰ درصدی صادرات تعاونی‌های روستایی تا پایان سال

مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: صادرات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و روستایی تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این میزان چهار برابر میزان صادرات این تشکل‌ها در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سید روح‌اله لطیفی در اولین جلسه کمیته توسعه صادرات تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی و کشاورزی اظهار کرد: در سال گذشته صادرات مستقیم  تشکل‌های روستایی و کشاورزی ایران کمی بیشتر از 50 میلیون دلار بود که در هشت ماهه سال جاری به بیش از ۱۳۵ میلیون دلار رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تشکل‌ها،  اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی تا پایان امسال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این میزان ۳۰۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود. 

دبیر کمیته توسعه  صادرات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: صادرات، موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی کشور است که همواره به آن تاکید شده است. در همین راستا و با وجود درج بندهای مرتبط در  اساسنامه سازمان و تعاونی‌های روستایی کشور، توجه به صادرات و بازاررسانی محصولات تولیدی را یکی از وظایف مغفول مانده در پنج دهه گذشته در این شبکه می توان بر شمرد.

وی در ادامه افزود: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی  در سال گذشته بیش از پنج میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده و این میزان در هشت ماهه امسال به سه و نیم میلیارد دلار رسیده است اما شبکه عظیم تعاونی‌های روستایی و کشاورزی  با وجود سهم بالا در تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی در کشور به صورت مستقیم یا با زحمات اعضا، اما در صادرات سهم ناچیزی دارد که در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی رشد صادرات با ارزش افزوده توسط تشکل‌های و اتحادیه‌های تعاونی روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی است.

لطیفی درباره عمده کالاهای صادراتی توسط شبکه تعاونی‌های روستایی گفت: عمده صادرات صورت گرفته در هشت ماهه گذشته صادرات تخم مرغ، کنستانتره میوه، خرما، سیب، مرکبات، شیرخشک صنعتی بود که درباره صادرات تخم مرغ اتحادیه مرغداران میهن ضمن تعهد به تولید مورد نیاز کشور توسط واحدهای تولیدی تولید تخم مرغ در سراسر کشور  با افزایش تولید ارزآوری را برای اعضا و کشور با خود به همراه داشته است.

دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان تعاون روستایی ایران در ادامه افزود: برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی صادرات تعاونی‌ها در بخش محصولات دامی، شیلاتی، باغی، زراعی و فرآوری محصولات غذایی، نیازمند باز مهندسی فرایندی در تولید و بازار یابی و بازاررسانی محصولات تعاونی‌های روستایی هستیم و از همه مدل‌های مطلوب در دنیا و کشور مانند اتحادیه مرغداران میهن می‌توانیم بهره بگیریم.

 لطیفی ابراز امیدواری کرد: در کمیته توسعه صادرات نیازمند برنامه‌ریزی، آموزش، همراهی و هماهنگی بین اعضا، سازمان و سایر دستگاه‌ها هستیم و امیدواریم تا سال 1407 شاهد صادرات یک‌ونیم میلیاردی شبکه تعاونی‌های روستایی با تقویت شبکه، صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فراوری باشیم.

مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان گفت: از آنجا که ۹۵ درصد وزن و ۸۵ درصد ارزش کالاهای صادراتی دامی، شیلاتی، باغی، زراعی و فرآوری غذایی ایران، مقصدشان ۱۵ کشور همسایه است؛ تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در استان‌های مرزی می‌توانند دروازه‌های صادرات محصولات کشاورزی ایران به همسایگان باشند که برای این هدف باید ارتباط بین تولید محصولات توسط تعاونی‌های تولید کننده در اقصی نقاط کشور را به این تعاونی‌ها به صورت نظام‌مند برقرار کنیم و با تکمیل زنجیره‌های تامین، تولید و ارزش و آموزش تعاونی‌ها برای صادرات حرفه‌ای مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد محوریت تعاونی‌های روستایی در صادرات به کشورهای همسایه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402090301555
  • خبرنگار : 71553