علی محمدبیگی در گفت و گو با ایسنا، گفت: دانش آموزانی که مشکل اختلال یادگیری دارند، به دلیل نقص در پردازش اطلاعات، عملکرد ذهنی پایینتری داشته و کُند هستند.
وی با بیان اینکه اختلال یادگیری میتواند به اشکال مختلف مثل ناتوانی در خواندن، نوشتن، محاسبه، گوش کردن و استدلال بروز کند، گفت: به عنوان مثال برخی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ممکن است مشکل گفتاری یا نوشتاری نداشته باشند، اما در فهم مطالب ریاضی مشکل داشته باشند و یا برعکس ممکن است دانش آموزی در فهم مطالب ریاضی مشکلی نداشته باشد، اما در خواندن و نوشتن با چالش مواجه باشد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بریده نویسی، وارونه نویسی، ناتوانی در ادای هجاها و آواها و... را از علائم دانش آموزان دارای اختلال یادگیری برشمرد که باید بررسی شود.
محمدبیگی تاکید کرد: دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر بهره هوشی عادی بوده و جزو دانشآموزان استثنایی به شمار نمی روند.
وی اشاره ای هم به فرآیند ارجاع دانشآموزان به مراکز اختلالات یادگیری داشت و توضیح داد: بعد از اینکه دانشآموزی مشکوک به اختلال یادگیری تشخیص داده شد، مدیر مدرسه بررسیهای لازم را در مورد آن دانش آموز انجام داده و اگر این اختلال به دلیل عواملی مثل مشکلات خانوادگی، مسائل اقتصادی یا تغذیه ای و... نباشد و دانش آموز در فرآیند دریافت آموزش ها با چالش مواجه باشد، مدیر مدرسه او را به مرکز اختلالات یادگیری ارجاع داده که در این صورت متناسب با نیاز دانشآموز و تشخیص کارشناسان، دانشآموز باید بین یک تا ۲۵ جلسه تحت آموزش های تخصصی قرار بگیرد.
محمدبیگی با بیان اینکه با تشخیص و درمان به موقع اختلالات یادگیری در سنین پایین میتوان مشکل این دانش آموزان را رفع کرد، گفت: به خانواده ها توصیه می شود اختلال یادگیری در فرزندانشان را جدی گرفته و در پی رفع آن باشند.
وی از خانواده ها خواست با معلم و مدیر مدارس همکاری داشته باشند و به توصیه های اولیای مدرسه توجه کرده و به آنها اعتماد کنند.
وی در ادامه افت تحصیلی را مهمترین پیامد بیتوجهی به اختلال یادگیری در دانشآموزان عنوان کرد و افزود: در موارد شدید احتمال بی انگیزگی به تحصیل و حتی ترک تحصیل هم بین این دسته دانشآموزان وجود دارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت مراکز اختلال یادگیری در تمامی شهرستانهای استان گفت: در استان ۲۰ مرکز اختلال یادگیری ویژه دانش آموزان فعال است.
انتهای پیام