طرح واحد فناور مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان در بروجرد اجرا می‌شود

جلسه شهردار بروجرد با ‌فناوران جهاد دانشگاهی لرستان برای هماهنگی اجرای طرح روسازی نفوذپذیر افلاک برگزار شد.

جلسه‌ای با حضور یحیی عیدی بیرانوند شهردار و برخی از معاونان شهرداری بروجرد و فناوران جهاد دانشگاهی لرستان برای اجرای طرح روسازی نفوذپذیر افلاک در جهت ارتقاء و توسعه مدیریت مبلمان شهری و پایدار محیطی، رضایت شهروندان، حمایت از ظرفیت‌های علمی بومی و مطالبات فرهنگ شهروندی با فناوران جهاد دانشگاهی(حمید جعفری‌نیا و مریم جعفری‌نیا) به منظور حمایت از این طرح برای اجرا در شهر بروجرد تشکیل شد.

حمید جعفری‌نیا، طراح و مجری طرح تأکید کرد: مشاهده شده که رشد و گسترش سطوح غیرقابل نفوذ در حوضه‌های آبخیز شهرنشینی تهدیدات قابل توجهی برای کیفیت محیط‌های طبیعی ساخته است.

وی ادامه داد: چنین تهدیدهایی شامل افزایش روان آب‌های سطحی ناشی از باران و غیره، کاهش کیفیت آب، حداکثر دمای بالاتر در تابستان، تخریب و نابودی زیستگاه‌های آبی و خشکی و کاهش جذابیت زیبایی شناختی نهرها و مناظر و نهایت آلودگی شهری است.  

جعفری‌نیا افزود: در این بین راه‌حل استفاده از روسازی نفوذپذیر فرموله شدۀ افلاک می‌تواند وسیله‌ای مؤثر برای رسیدگی به تعدادی از مسائل زیست محیطی و حمایت از توسعه پایدار باشد.

وی اضافه کرد: روسازی‌ نفوذپذیر افلاک می‌تواند به نفوذ آب به خاک کمک کند، گرمایش شهری را با جذب کمتر تابش خورشیدی به دلیل تنوع رنگ روشن روسازی فرموله‌شده در مقایسه با مواد تیره‌تر و ذخیره کمتر گرما به دلیل ساختار منافذ نسبتاً باز محصول کاهش دهد، آب‌های زیرزمینی را دوباره پر کند، به ریشه‌های درختان اجازه تنفس دهند. در نتیجه درختان بهتر از سطوح دیگر محافظت می شوند و نهایتا سیلاب‌های ناگهانی را کاهش دهند. بدین جهت روسازی ارایه‌شده در مقایسه با روسازی معمولی و متعارف اجرا شده حال حاضر، حفره‌های بیشتری را در سازۀ خود به دست می‌آورد که منجر به نفوذ آب و نرخ تبادل هوا بیشتر می‌شود.

در پایان جلسه با موافقت شهردار و معاونین شهرداری بروجرد مقرر شد که این طرح به‌صورت پایلوت در این شهر اجرا شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402082921711
  • خبرنگار : 50176