به گزارش ایسنا، معصومه نجفی پازوکی درباره روز بیکیف و کتاب برای دانش آموزان ابتدایی، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین در مورد آموزش دانش آموزان به ویژه در دوره عمومی که دوره ابتدایی طلاییترین دوره آموزش عمومی است، تاکید شده که باید بچهها را در شش ساحت زیستی، تربیت بدنی، هنری و زیبایی شناسی، علمی و فناوری، اجتماعی و اقتصادی تربیت کنیم.
وی ادامه داد: سالها معلمان عادت کردند به اینکه به کتاب درسی به عنوان جهت دهنده به کل مسیر آموزش و نه به عنوان یکی از ابزارهای تربیت نگاه میکنند. این در حالی است که وقتی خیلی به کتاب درسی وصل شوید این امر خودش شما را به سمت حافظه محوری پیش میبرد به طوری که فقط مباحث دانشی مطرح میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه روز بدون کیف در مدرسه در واقع کتاب را حذف می کند، تاکید کرد: در این شرایط این سوال مطرح میشود که معلم عزیز، در این روز کیف و کتاب وجود ندارد، حال میخواهی چه کار کنی؟. در این شرایط معلم باید موقعیتهای یادگیری خلق کند.
نجفی پازوکی خاطر نشان کرد: معنی روز بدون کیف این نیست که بچهها همینطوری به مدرسه رفته و وقت خود را در مدرسه تلف میکنند، بلکه خلاقترین معلم است که می تواند برای روز بدون کیف طراحی آموزشی کند، یعنی کتاب دیگر نیست و معلم برای روز بدون کیف باید طراحی آموزشی داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد موقعیت یادگیری توسط معلم برای دانشآموزان، توضیح داد: در روز بدون کیف معلمان باید موقعیت یادگیری شبیه زندگی واقعی برای دانش آموزان ابتدایی خلق کنند تا دانشآموز در آن موقعیت یادگیری، زندگی را یاد بگیرد و شایستگیهای پایه در او ایجاد شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه رادیویی افزد: وقتی کتاب روی میز است گویی معلم نگران این است که طبق بودجه بندی برای تدریس کتاب پیش رود و تدریس او دیر نشود اما روز بدون کیف ضمن اینکه یک فضای جذاب شبیه زندگی برای بچه ها رقم میزند، مانوری برای معلمان است تا معلم تمرین کند روزی که کتاب در دست او نیست چطور باید موقعیتهای یادگیری در ساحات شش گانه تربیتی خلق کند.
انتهای پیام