حمیدرضا ذوالانواری امروز، ۲۷ آبان در جلسه کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: موضوع تعهد ارزی صادرات فرش را با مشکل مواجه کرده بود که پس از پیگیریهای انجام شده این موضوع با سیاستگذاریهای جدید حل و فصل شد.
وی از جمله مشکلات صادرات فرش را رشد رقبا و از دست دادن بازارهای صادراتی فرش ایرانی عنوان کرد و افزود: در بحث رفع تعهد ارزی، کالای فرش بر اساس مواد اولیه در نظر گرفته شده است و برگشت ارز حاصل از صادرات به کل فرش تعلق نمیگیرد بلکه تنها ۱۰ درصد مواد اولیه را شامل میشود و مابقی معافیت دارد.
ذوالانواری با اشاره به بررسی معضلات و چالشهای استانی صنعت فرش و صنایع دستی اظهار کرد: یکی از درخواست واصل شده از سوی فعالان حوزه فرش استان به کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس پیگیری ممانعت خروج فرش دستبافت توسط مسافر توسط پلیس فرودگاه شیراز بود که این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳۹ آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی هر مسافر میتواند تا سقف ۲۴ متر مربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ مترمربع گلیم دستباف به همراه خود از کشور خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات در سقف متراژ مذکور وجود نخواهد داشت.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: برخوردهای سلیقهای و غیرقانونی موجب تحمیل ضرر و زیان به حوزه اقتصاد استان و از جمله اقتصاد صنعت فرش استان میشود که برای حل این موضوع مکاتبهای با استانداری فارس و بخشهای مربوطه در کشور انجام شده و پیرو نامه اتاق موضوع به پلیس فرودگاه شیراز نیز منعکس شده است.
ذوالانواری در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف به از دست رفتن جایگاه مرکز ملی فرش کشور بیان کرد: تنزل این جایگاه ضربه مهلکی به صنعت فرش خواهد کرد هرچند اقدامات و مکاتبات اتاق با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
وی همچنین با اشاره به بررسی اهمیت برندسازی در حوزه فرش و صنایع دستی نیز تصریح کرد: مبحث برندینگ یکی از راهکارهای برونرفت از وضعیت کنونی فرش و صنایع دستی است و ثبت برند تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی موضوع بسیار مهمی است.
ذوالانواری یادآور: با هدف رونق و برگزاری دورههای آموزشی برای حوزه فرش و صنایع دستی اتاق را در این کمیسیون دنبال میکنیم که در گام نخست دو دوره جامع برندسازی و فرایند ثبت برند ـ استراتژی برجسته گرایی و برندسازی آثار فاخر فرش، صنایع دستی و هنرهای سنتی و طراحی آیندهگرا در صنایع دستی را برای فعالان این بخش در استان برگزار خواهیم کرد.
در ادامه این جلسه زنهاری، رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس نیز گفت: متاسفانه شاهد وجود فرش و صنایع دستی قاچاق در مراکز فروش هستیم در صورتی که در قانون به صراحت عنوان شده کالایی که مشابه داخل دارد، قاچاق محسوب میشود و ما آمادگی داریم با همکاری واحد نظارت اتاق اصناف و واحد بازرسی سازمان صمت و با کارشناسی های اتحادیه فرش موضوع را پیگیری کنیم.
وی، در پایان سخنان خود از نبود بانک اطلاعاتی فرش استان و عدم ارائه آمار به روز جهت برنامهریزیهای آتی انتقاد کرد.
در ادامه این جلسه مازیار قاسم زاده، متخصص بازاریابی و برندینگ به طرح بحث در خصوص جایگاه کشور در زمینه برندینگ فرش و صنایع دستی پرداخت و با اشاره به مقوله رقابتی حال حاضر در حوزههای بازیابی و ارتباطات گفت: مزیت رقابتی منجر به جذب مشتری و سهم بازار بیشتر خواهد شد همچنین استفاده از فناوریهای نوین و واقعیت مجازی اخیرا به شدت مورد توجه است.
وی افزود: بازاریابی نوین برپایه سهولت، سرعت، انعطاف، امنیت و مزیت رقابتی بوده و باید تولیدکنندگان به این واقعیت برسند که برند سرمایه مادی و معنوی واحد اقتصادی خواهد بود و هدف تنها فروش نیست بله کسب جایگاه در بازار و تمایز از سایر رقبا و تجربه مشتری است.
قاسمزاده ادامه داد: صادرات مستمر فرش و صنایع دستی نیازمند این است که همگام با دنیا گام برداریم و با برندسازی به مشتری احساس بفروشیم چرا که در زمینه کیفیت و بعد زیبایی فرش و صنایع دستی کاستی وجود ندارد.
انتهای پیام