انحصار یک شرکت تهرانی در اجرای دستاوردهای سفر رئیس جمهور به ترکمنستان
محمدرضا توکلیزاده، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی امروز ۲۷ آبانماه، در صدونهمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به سفر رئیسجمهور به ترکمنستان اظهار کرد: در این سفر توافقنامهای مبنی بر واگذاری اجرای ۲۴۰ کیلومتر جاده و بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال نیرو در داخل ترکمنستان به ایران امضا شد.
وی با بیان اینکه این پروژهها به شرکتی در تهران واگذار شده است، افزود: اجرای ۲۴۰ کیلومتر راه توسط یک شرکت غیر متعارف است و حتما با تاخیر مواجه خواهد شد. از استاندار درخواست داریم به این مسئله ورود کرده و سهم خراسان رضوی را از اجرای این راه و خط انتقال نیرو مطالبه کند. در استان شرکتهایی توانا و قابل وجود دارند که در گذشته نیز امتحان خود را در ترکمنستان پس دادند.
مشکلات انتقال خدمات گمرکی و راهآهن به ایستگاه شهید مطهری
در ادامه و در جریان بررسی دستور کار اول جلسه، علیاکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص موانع زیرساختی انتقال خدمات گمرکی و راهآهن به ایستگاه شهید مطهری تصریح کرد: در ۲۶ شهریورماه، استاندار و هیأت همراه از ایستگاه شهید مطهری بازدید داشتند و دستوری صادر شد که تا ۱۱ مهرماه امکانی فراهم شود و ایستگاه مشهد به شهید مطهری انتقال پیدا کند. جهت استقرار آمادگی لازم وجود دارد اما مشکلاتی نیز هست. اگر نواقص برطرف شود امکان انتقال وجود دارد.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات، آنتندهی ضعیف برای استفاده از تلفن همراه و اینترنت بوده، عدم دسترسی به راه آسفالت مناسب، نبود ظرفیت مناسب انبارهای عمومی و زیرساختهای اولیه مانند دوربین مداربسته، عدم وجود باسکول مجزا و لزوم تجهیز آزمایشگاه در ایستگاه از دیگر موارد است. برای هر یک از این بندها یک متولی تعیین و توافقات اولیه انجام شده است.
طولانی بودن پروسه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات
سپس محمدحسین روشنک، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: موضوع انتقال گمرک از داخل شهر مشهد حدود ۱۷ سال است که مطرح شده و مربوط به امروز نیست. چندین مصوبه و صورت جلسه نیز در این رابطه مطرح شده و آخرین مورد این بوده که گمرک، زمینی را از آستان قدس خریداری کرده و مکانی ایجاد کند که این کار انجام شود. با این وجود اقدامی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: اینکه کامیونها باید از اطراف راهآهن دور شوند، امری کاملا واضح است اما راهآهن باید در این مدت طولانی زیرساختها را آماده کند. زیرساختها نیز آنچه راهآهن بیان میکند، نیست، بلکه صادرکنندگان و دستاندرکاران باید مشکلات آن را مطرح کنند. اگر این مسائل حل نشود، با مشکل مواجه میشویم.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیگر ما این است که بارها در شورای گفتوگو بیان شده ارزش افزوده صادرات باید حداکثر تا یک ماه بازگردانده شود، اما این موضوع در حال حاضر حتی تا ۶ ماه نیز زمان میبرد.
لزوم تشدید امنیت ایستگاه شهید مطهری
در بخشی از این جلسه، مرتضی سرادار قندچی، نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان گفت: انتقال ناگهانی بزرگترین گمرکخانه شهری شرق کشور، تبعات زیادی دارد. حل چند مسئله با ورود استاندار امکانپذیر است. یکی از مسائل ما امنیت منطقه بوده که به دلیل همجواری با برخی روستاها نیاز به شدت عمل دارد.
وی اضافه کرد: گشتزنی و استفاده از دوربینهای مداربسته باید با شدت بیشتری انجام شود. مشکل اینترنت نیز اهمیت داشته و بدون اینترنت عملا نمیتوانیم کاری انجام دهیم. ایجاد فضاهای مسقف و آسفالت حدود ۷۰۰ متر جاده نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
۷۰ درصد بارهای صادراتی از مرز سرخس از ایستگاه شهید مطهری بارگیری میشود
در ادامه مصطفی نصیری ورگ، مدیرکل راهآهن خراسان بیان کرد: ایستگاه شهید مطهری ایستگاه مهمی در زمینه بارگیری و تخلیه بارهای بینالمللی است. ۷۰ درصد بارهای صادراتی از مرز سرخس از ایستگاه شهید مطهری بارگیری میشود. در این ایستگاه دو سکوی بارگیری وجود دارد و سکوی سوم که قول داده بودیم تا دو ماه دیگر آماده شود، از این ماه آماده شده است. در این ایستگاه ۳۵۰ واگن همزمان میتوانند بارگیری و تخلیه انجام دهند.
وی افزود: فضای خوبی برای استقرار تمام سازمانهای خدماتدهنده ایجاد شده که فضای بزرگتر و بهتری نسبت به داخل شهر است. با توجه به مسائل سایبری، در این ایستگاه اینترنت وجود ندارد اما برای آمادهسازی اسناد، اینترنت نیاز است که در ساختمان اداری اینترنت داریم اما باید تکمیل شود.
در بخش دیگری از این جلسه، حسین محمودی خراسانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه مصوب شده گمرک به شهید مطهری برود، باید همزمان دو تا سه ماه فرصت داده شود تا زیرساختها اجرا و آزمایش خود را پس دهد که مشکلی به مشکلات صادرات اضافه نشود.
لزوم ایجاد تاسیسات و ساختمان در قسمت عملیاتی ایستگاه شهید مطهری
در ادامه جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی تصریح کرد: پس از انتقال راهآهن مشهد به شهید مطهری، با توجه به اینکه باید حتما زیرساختهایی آماده شود، برخی فعالان تجاری مراجعه میکنند، اما در قسمت عملیاتی ایستگاه شهید مطهری باید تاسیسات و ساختمان ایجاد شود. باید توافقی بین شرکت انبارهای عمومی و راهآهن انجام شود تا راهآهن اجازه صادرات را در قسمت عملیاتی صادر کند، موافقت اولیه انجام شده، موافقت نهایی نیز باید صورت گیرد.
وی اضافه کرد: تصمیم گرفته شده فعلا در مکانی در مجاورت راهآهن، عملیات الکترونیکی انجام شود تا زیرساختهای اولیه در گمرک فراهم شود. گمرک به صورت فیزیکی انتقال پیدا کرده و مسائل ترافیکی حل شده، بخش اداری نیز انتقال پیدا خواهد کرد.
در بخش دیگری از این جلسه، علی دلگیر، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی گفت: در زمینه اینترنت، گمرک و راهآهن اتصال فیبرنوری دارند اما درخواست این بود که اینترنت موبایل در منطقه فراهم شود. ما تنها در مناطق روستایی میتوانیم برای اینترنت هزینه کنیم که اینترنت روستای تقیآباد تا انتهای سال برقرار شده و تا گمرک را پوشش میدهد.
در ادامه حسن اروجی، مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی بیان کرد: ما برای انبارهای شرکت نفت در مجاورت گمرک فیبر نوری داریم، اگر شرکتهای صادراتی تقاضای خود را ارائه کنند، میتوانیم برای هر کدام فیبر نوری اجرا کنیم.
حل مشکلات و معضلات جابهجایی گمرک زمانبر است
در بخش دیگری از این جلسه، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد صادرات خراسان رضوی از گمرک مشهد انجام میشود، بنابراین طبیعی است در زمان جابهجایی دچار مشکلات و معضلات شویم و تا زمانی که به زیرساختهای کامل و جامع برسیم، زمان میبرد. باید به نحوی مدیریت شود که صادرات دچار چالش نشود. اصل تصمیم پابرجا است اما باید زمانبندی کلی در نظر گرفته شود و موضوع مرحله به مرحله حل و بعد منتقل شود.
۳۰۰۰ فعالیت شغلی در خراسان رضوی فاقد مجوز هستند
علیاکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جریان بررسی دستور کار دوم در خصوص چالشهای مربوط به سامانه نوین اصناف و رفع موانع ایجاد شده درگاه ملی مجوزها اظهار کرد: بین این دو سامانه ارتباط لازم برقرار نیست. ۳۰۰۰ فعالیت شغلی در استان فاقد مجوز هستند که مشکلاتی را ایجاد کرده است. از استاندار درخواست داریم دو نامه برای وزیر اقتصاد و صمت ارسال کنند.
در ادامه هادی مخملی، رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: مشکلات ما در سامانه نوین اصناف در رابطه با مغایرت این سامانه با قانون نظام صنفی و آییننامه داخلی اتحادیهها است. این سامانه امکان گزارشگیری ندارد و در زمینه درجهبندی و حق عضویت نیز مشکلاتی وجود دارد.
در بخش دیگری از جلسه حامد حسینی، مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی تصریح کرد: مشکلات ما در این زمینه سه بخش دارد. یکی از مشکلات سامانهای بوده که با درگاه ملی میتوانیم ارتباط بگیریم. موارد دیگر مقرراتزدایی است. این سامانه مرتبط به اتاق اصناف و وزارت صمت بوده که بخشی به درگاه برمیگردد، مواردی رفع شده و مواردی نیز در حال رفع است. تا زمان تعیین تکلیف، اتاق اصناف منبع صدور مجوزهای بلاتکلیف میشود.
در ادامه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی گفت: مشکلات سه بخش بوده که یکی مربوط به سامانه است. باید نامه تهیه شود تا ما آن را ارسال کنیم. بخشی مربوط به مسائل اجرایی خود استان بوده و بخشی نیز مربوط به اطلاعرسانی و مخاطبان است که توجیه نیستند چگونه از این سامانهها استفاده کنند. این مورد نیز به داخل استان برمیگردد.
افزایش ۲۳۰ درصدی اجارهبهای غرفههای باربری در پایانه شهید خبیری مشهد
علیاکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جریان دستور کار سوم در خصوص مسائل و مشکلات شرکتهای تعاونی حملونقل خراسان رضوی پیرامون افزایش غیر متعارف اجارهبهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه شهید خبیری مشهد عنوان کرد: ۱۵۰ شرکت و غرفه باربری در این پایانه وجود دارد. اداره کل راهداری افزایش ۲۳۰ درصدی اجاره غرفهها را مطرح کرده که مورد اعتراض شرکتهای تعاونی حملونقل است. اجاره غرفهها نسبت به سال گذشته ۲۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قرارداد ۳ساله بوده و هر سال نیز ۴۵ درصد افزایش پیدا میکند، ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه نیز از این شرکتها گرفته میشود. این موارد مورد اعتراض اعضا است.
در بخش دیگری از این جلسه، مسعود کیشبافان، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی حملونقل خراسان رضوی بیان کرد: پایانه بار مشهد ۱۵۰ غرفه دارد که ۱۰ تا ۱۵ غرفه با فاصله از ساختمان مرکزی قرار گرفتهاند. غرفههای ساختمان مرکزی افزایش کرایه ندارند اما برخی تعاونیها در سال ۹۵ به بعد در پایانه حضور پیدا کرده و هزینه ساخت و تجهیز غرفههای انتهای پایانه بار را متقبل شدند اما افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی شامل آنها نیز شده است.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که بخش خصوصی مطرح میکند این است که اگر تعاونیها نمیتوانند اجاره را پرداخت نمایند، غرفه را خالی کنند. اگر این روند ادامه داشته باشد، غرفهها قطعا خالی خواهند شد. سازمان پایانهها نیم درصد اجاره روی بارنامه دریافت میکند که هر سال نیز افزایش پیدا میکند. برای بخش تعاون بیان شده که باید ۲۰ درصد نسبت به دیگر بخشها تخفیف قائل شوند. یکی از دلایلی که اجاره غرفهها افزایش پیدا کرده این است که ۱۰۰ تا ۱۵۰ متقاضی جدید درخواست دادند، بنابراین به جای اینکه تعداد غرفهها را افزایش دهند، هزینه را افزایش دادهاند.
در ادامه محمود آنت، معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در خصوص غرفههای پایانه بار، هم دستورالعمل هیأت عامل را برای اجاره داریم و هم اینکه دستگاههای نظارتی از جمله محاسبات پیگیر هستند که اجاره غرفهها چگونه است. در ۳سال گذشته درآمد شرکتها ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. غرفهها سال گذشته ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت کردند، کجا اجاره ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؟
در بخش دیگری از جلسه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در این زمینه باید قاطعتر و کاربردیتر با راهداری و تعاونیها نشست تخصصی برگزار شود تا مسئله حل شود.
انتهای پیام