درخواست ۵ کشور از دیوان لاهه برای تحقیقات درباره جنایات‌ رژیم صهیونیستی

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که پنج کشور عضو دادگاه خواهان تحقیقات درباره جنایت‌های جنگی در اراضی فلسطینی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه اعلام کرد: دفتر دادستانی پنج درخواست را از کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، مجمع الجزایر کومور و جیبوتی ازبابت تحقیقات درخصوص وضعیت فلسطین دریافت کرده‌است. تمام کشورهای عضو می‌توانند درخواست تحقیقات درباره وضعیتی را بدهند که به نظر می‌رسد یک جنایت یا جنایت‌های جنگی باشد. کشور عضو می‌تواند از دادستان کل بخواهد درباره احتمال متهم کردن یک شخص مشخص یا افرادی که مرتکب چنین جنایت‌هایی شده‌اند، تحقیق کند.

کریم خان گفت: براساس این درخواست ما در حال حاضر مشغول انجام تحقیقاتی درباره وضعیت فلسطین هستیم. این تحقیقات که سوم مارس ۲۰۲۱ آغاز شد شامل برخوردهایی است که احتمالا در سطح جنایت‌های درج شده در معاهده اصلی رم است؛ جنایت‌هایی که از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ در غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی اتفاق افتاده‌است. این جنایت‌ها همچنان ادامه دارند و از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ نیز جنایت‌های شدیدتری اتفاق افتاده‌است. براساس معاهده رم دفتر من اختیارات قضایی بر جنایت‌های رخ داده در اراضی کشورهای عضو و جرایم صورت گرفته علیه شهروندان کشورهای عضو را دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402082719272
  • خبرنگار : 71516