به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شامگاه ۲۵ آبان در آیین گرامیداشت علامه طباطبایی که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به سالروز رحلت عالم بزرگوار مفسر قرآن علامه طباطبایی(ره)، با بیان این که ایشان ۴۲ سال پیش و بعد از یک عمر تلاش علمی در سال ۱۳۶۰ رحلت کرد، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی شخصیت چند بعدی مبتکر و سازنده اندیشه و فکر است و نمی توان شخصیت ایشان را از یک جهت نگاه کرد.
وی در ادامه بُعد قرآنی و تفسیری علامه را از ابعاد مهم شخصیتی ایشان دانست و گفت: نخستین مفسر قرآن کریم خود نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بود که بعدها رفته رفته با توجه به هجوم افکار و اندیشه ها تفاسیر آیات به صورت تخصصی دنبال شد.
رفیعی با بیان این که اهل بیت علیهم السلام در بیان تفاسیر گاهی ظاهر آیه را معنا نموده، گاهی باطن آیات را تبیین می کردند که بالغ بر ۱۴ هزار حدیث شد، اظهار کرد: بعد از غیبت کبری، علامه و شخصیت های شیعی به این فکر افتادند که احادیث اهل بیت علیهم السلام به ویژه احادیث ناظر به احکام را جمع آوری کنند و لذا ظرفیت علمای ما در مسیر جمع آوری احکام قرار گرفت و تفسیر آنگونه که باید مورد توجه واقع نشد.
وی به تفسیر تبیان شیخ طوسی، تفسیر مجمع البیان علامه طبرسی اشاره کرد و با بیان این که به اندازه کتاب های حدیثی و فقهی کتب تفسیری نگاشته نشده است، اظهار کرد مرحوم علامه جای خالی تفسیر کامل و جامع که نیازهای روز را جواب داده، فکر درست کند و پاسخ دقیقی به شبهات باشد را احساس نمود.
این سخنران ادامه داد: علامه تفسیر المیزان را طی ۲۰ سال به رشته تحریر در آورد و غیر از عاشورا، در هیچ روزی کار خود را تعطیل نکرد. علامه طباطبایی به «وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ»(سوره انعام آیه ۵۹) و «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء» (سوره نحل آیه ۸۹) ؛ را به خوبی فهم نمود و از خود قرآن استفاده و تفسیر قرآن به قرآن که روش اهل بیت علیهم السلام بود را در قرن حاضر احیا کرد
وی ضمن ارائه مصادیقی از تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی، با بیان این که علامه برای تفسیر هر یک از آیات کل قرآن کریم را بررسی کرد، افزود: علامه طباطبایی در تفسیر آیه «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» سوره حمد آن را به آیه ۶۹ سوره نساء ارجاع داده می فرمایند، انعمت الیهم نبیین، صدقین، شاهدین و صالحین هستند.
رفیعی استفاده از روایات را از دیگر ابتکارات علامه طباطبایی عنوان کرد و گفت: علامه در عین تفسیر قرآن به قرآن آیات الهی از روایات اسلامی برای بسط بیشتر بحث استفاده کرد و در پایان هر بحث به صورت مستقل احادیث و روایات متناظر را تبیین میکند.
وی پیگری بحث های مستقل و عالمانه را ابتکار سوم علامه دانست و با بیان این که در جای جای المیزان بحث های خانوادگی، سیاسی، فلسفی و اخلاقی مطرح می شود، اظهار کرد: علامه طباطبایی را می توان تئورسین انقلاب اسلامی دانست چرا که شاگردان برجسته ایشان از جمله شهید مطهری شهید بهشتی، علامه مصباح و آیات قدوسی، جوادی آملی، حسن زاده آملی و رهبر معظم انقلاب از شاگردان برجسته ایشان هستند.
استاد حوزه و دانشگاه دفاع از ولایت، امامت و مبانی و اعتقادات تشیع را از دیگر ویژگی های خاص علامه دانست و با بیان این که علامه طباطبایی با مطالعه دقیق پاسخ های روشنی را به سوالات تفسیری رشید رضا دادند، اظهارکرد: علامه طباطبایی مخالف تفسیر به رای بود و به جای آن بر تفسیر بر اساس خود قرآن تاکید داشت و با تفسیر المیزان در مقابل این اندیشه انحرافی ایستاد.
وی بعد فلسفی علامه طباطبایی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که مرحوم علامه نه فقط فلسفه اسلامی بلکه فلسفه غرب را به خوبی می دانست، افزود: حضور هانری کوربن یکی از فلاسفه بزرگ مسیحی در ایران و مباحثه و گفتگوهای هانری کوربن با علامه طباطبایی، نشان دهنده عمق نگاه علامه به مباحث فلسفی و شجاعت و تسلط ایشان در پاسخ به شبهات بود.
رفیعی المیزان را پشتوانه فکری انقلاب اسلامی دانست و با بیان این که در موضوع ولایت فقیه و مباحث اجتماعی و خانواده ورودی قوی داشت، اظهار کرد:: شهید مطهری در یکی از آثار خود مراجعه به المیزان را پاسخگوی مواجهه خود با شبهات ذکر می کند.
وی در پایان خانواده دوستی و ساده زیستی را از ویژگی های بارز علامه طباطبایی دانست و گفت: با این که بزرگان انقلاب اسلامی از شاگردان علامه طباطبایی بودند، ایشان هیچ گاه از این موقعیت نه تنها سوء استفاده، حتی استفاده شخصی هم نکرد.
انتهای پیام