به گزارش ایسنا به نقل از دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، این شاعر و پژوهشگر ادبی در پنجاهمین جلسه درسگفتارهای شاهنامه، که در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، به شباهت شگردها و تمهیدات داستانی گابریل گارسیا مارکز و فردوسی اشاره و اظهار کرد: رمان «پاییز پدرسالار» را هفت هشت بار و هر بار با هدفی خاص خواندهام و پی بردم که هنوز کسی جز مارکز حریف فردوسی در شگردها و تکنیکهای داستانی نیست.
میرشکاک در اینباره ادامه داد: عظمت مارکز در سیال بودن ادبیاتش است و او هم مثل فردوسی قهرمان داستانهایش را در ابتدا میکشد.
او در اینباره خاطرنشان کرد: فردوسی با بهکارگیری صنعت براعت استهلال در ابتدای برخی داستانهای شاهنامه از جمله ابتدای داستان رستم و سهراب و رستم و اسفندیار، داستان را در ابتدا لو میدهد اما کشش و پویایی که در داستان ایجاد میکند مانع آن میشود که خواننده از خواندن داستان منصرف شود.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه این نویسنده کلمبیایی برنده نوبل به تنهایی باعث شهرت کشورش در جهان شده، به توصیف هنر نویسندگی مارکز پرداخت و گفت: هنوز کسی نتوانسته مچ مارکز را باز کند و کاری که در آثارش، بخصوص در رمان «صد سال تنهایی» کرده حیرتانگیز و بینظیر است.
سلسله درسگفتارهای شاهنامه هز ساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۰ سهشنبههای هر هفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبهروی کوچه پورموسی برگزار میشود و عموم علاقهمندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات میتوانند در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.
انتهای پیام