به گزارش ایسنا به نقل از تسنیم، "نجما" یا نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران، برای اولین بار در استان قزوین کلید خورد و سپس در استان سیستان و بلوچستان برای توسعه آغاز شد.
این طرح به صورت کاملا خودجوش توسط شرکت مخابرات ایران بدون هیچگونه تامین مالی از سمت دولت و وزارت ارتباطات آغاز شد. این طرح در 247 شهر کشور در حال انجام است و از ظرفیت نهایی 2.5 میلیون پورت، طبق برنامه ریزی انجام شده تعداد یک میلیون پورت FTTH و 110.000 پورت VDSL در برنامه سال اول قرار گرفته و ظرفیت باقیمانده در سال دوم ایجاد خواهد شد.
اهداف نجما
شرکت مخابرات ایران هدف از اجرای این طرح را چنین تعریف کرده است. استفاده حداکثری از همه توان و امکانات در سطح استان در قالب یک نهضت جهادی برای:
توسعه فناوری با اولویت برای طراحی دارای توجیه اقتصادی و بیشترین جریان درآمدی در سال جاری
بهینه سازی لایه های مختلف شبکه در راستای ارتقای کیفیت خدمات و پشتیبانی مناسب افزایش سرعت و پهنای باند و رضایتمندی مشتریان
تکمیل پوشش شرکت های صنعتی و اماکن تجاری با توجیه اقتصادی مناسب در راستای حمایت از شعار سال 1401
هدف از اجرای این طرح ایجاد 2.5 میلیون پورت پرسرعت بر بستر فیبر نوری و جهش به سمت تغییر تکنولوژی از سیم مسی به فیبرنوری بوده است. همچنین با اجرای این طرح دارایی های راکد و غیرمولد استانها مولد سازی میشود.
الزامات طرح از نگاه مخابرات
مخابرات این الزامات را برای طرح تعریف کرده است:
توانمندی مدیریت منطقه مخابراتی در انجام هماهنگی با استاندار و مدیران استانی به منظور هم افزایی و جذب همکاری گسترده در کوتاهترین زمان و آماده سازی تفاهم نامه با استاندار محترم با در نظر گرفتن چارچوب پیوست.
امکانات ارائه پیشنهاد مناسب برای تامین منابع مورد نیاز طرح از طریق مولد سازی دارایی ها ( از قبیل املاک، کابل TOT و….)
تنظیم سند طرح کسب و کار نجمای استانی (شامل بخش های تجاری فنی بازاریابی و اقتصادی لازم است این سند در گام اول به صورت کلی تهیه شود و با اخذ نظرات و تاییدات ستادی به صورت مستمر در نسخه بعدی تدقیق و تکمیل شود.)
اجرای طرح
از آنجا که مناطق مخابراتی برابر برنامه و بودجه ابلاغی سالجاری کار توسعه فیبر نوری را آغاز کردهاند به منظور تلاش برای ایجاد یک نهضت جهادی لازم است همه توان استان به کار گرفته شود به این منظور ضروری است رایزنیهای اولیه انجام و آیین شروع عملیات اجرایی طرح در یک برنامه رسمی با حضور استاندار و مدیران استانی، رسانهای و تفاهم نامه مذکور منعقد گردد.
سند طرح کسب و کار نجما استانی با هماهنگی معاونت های شبکه تجاری و راهبرد آماده گردد.
در تمام مراحل از تعریف پروژه های فوق الذکر شامل برنامه ریزی، تخصیص منابع، اجرا و تحلیل آن با معاونت راهبردی به عنوان متولی کنترل پروژه های ویژه شرکت مخابرات ایران هماهنگی لازم انجام شود.
ضروریست مناطق در صورت وجود پروژه های آماده افتتاح به گونه ای برنامه ریزی نمایند که در زمان انعقاد تفاهمنامه پروژههای مرکز مذکور نیز افتتاح گردند.
ظرفیت ایجاد شده تا کنون در سطح کشور 1.344.582 پورت (Home-Passed) می باشد. در این طرح تا تاریخ 10 آبان 1402 تعداد 55.170 سرویس FTTH و 29.113 سرویس VDSL دایر شده (جمعا تعداد 84.283 سرویس) و تعداد کل مشتریان سرویس تانومای شرکت 276.841 و سرویس VDSL، 155.279 است.
میزان کل سرمایه گذاری شرکت در این طرح 5000 میلیارد تومان می باشد که بخشی از آن از محل فروش املاک مازاد و کابلهای تت تامین می شود.
تاکنون تجهیزات اکتیو مورد نیاز طرح ، 199.168 پورت FTTH ، 91.200 پورت VDSL، 150.272 پورت POTS به ارزش 3،754،275 میلیون ریال برای مناطق مخابراتی کشور ارسال شده است.در بخش تجهیزات پسیو نیز تاکنون 2407 کیلومتر فیبر نوری به ارزش دو هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح در اختیار مناطق مخابراتی قرار گرفته است.
در همین زمینه «داود زارعیان»، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران با اجرای طرح نجما سهم موثری در ارتقای زیرساخت فنی برای ارائه اینترنت پرسرعت در کشور دارد گفت : شرکت مخابرات این طرح را با هدف استفاده حداکثری از همه توان و امکانات مخابراتی کشور در قالب یک نهضت جهادی برای سرعت درتوسعه فیبر نوری جهت افزایش سرعت و پهنای باند و رضایتمندی مشتریان دراولویت برنامه های خود قرار داده است.
زارعیان ضمن بیان این مطلب گفت : مشارکت شرکت مخابرات (که 99 درصد از شبکه زیرساخت ثابت کشور را دارد ) در پروژهی فیبرنوری، به عنوان پروژهی اصلی و محوری در کشور، از سال 1395 آغاز شده و از سال 1401 به صورت جهادی در سراسر کشوردر حال پیاده سازی است .
وی با تاکید بر اینکه برای سرعت بیشتر اختیارات اجرای این طرح از ستاد به طور همزمان به مناطق مخابراتی سراسر کشور ابلاغ شد اظهار داشت : این شرکت با تقویت زیرساخت های شبکه انتقال و فیبرنوری امکان واگذاری سرویس و خدمات به اپراتورهای سیار و ثابت را دارد .
زارعیان افزود : شرکت مخابرات به عنوان یک شرکت ارایه دهنده خدمات مخابراتی می بایست به حوزه ارایه سرویس های جدید قدم بگذارد. در این صورت مخابرات تنها شرکتی ست که قادر خواهد بود در هر زمان و مکانی، خدمات ارتباطی لازم را فراهم کند.
معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود : با توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران می تواند در حوزه هایی مثل IOT، سرویس های نوین بانکی و ارزش افزوده، محتوایی، ویدیویی، آموزشی، بهداشتی و درمانی ورود کند و به توانمند سازی کشور و منطقه از طریق فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی کمک کند.
نقش مخابرات در توانمند سازی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی با تاکید براینکه تمامی کشورها باید دسترسی و فراگیری را به طور چشمگیری بهبود بخشند تا شکاف دیجیتالی از بین برود و به آنچه که اتحادیه بین المللی ارتباطات دور (ITU) امسال در روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات، با شعار « توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه یافته با فناوری اطلاعات و ارتباطات » اعلام کرد برسند . تصریح کرد : در دوسال اخیر یکی از برنامه های اساسی و جدی شرکت مخابرات ایران ورود به این عرصه است و خوشبختانه تا به حال در این زمینه موفقیت هایی نیز داشته است. مخابرات ایران بنادارد که در زمینه سرویس های ویدیویی، اینترنت اشیا و سرویس های مبتنی بر متاورس و نسل پنج تلفن همراه توانمندتر شود.
انتهای پیام