/گزارش/

فراز و فرودهای فرودگاه خرم‌آباد

استقبال خوب مسافران از پروازهای فرودگاه شهدای خرم‌آباد ضرورت افزایش تعداد سورتی پروازهای استان لرستان را دو چندان کرده است.

فرودگاه خرم‌آباد که مانند خود این شهر از قدمت فراوان برخوردار است در سال ۱۳۰۴ راه‌اندازی شد. در ابتدا این فرودگاه تنها باند پروازی بود که برای مقاصد نظامی از آن استفاده می‌شد.

در سال ۱۳۵۵ بود که این فرودگاه از وزرات نفت به سازمان هواپیمائی کشوری تحویل داده شد و طرح‌های توسعه ای جدید روی این فرودگاه انجام گرفت.

فرودگاه شهدای خرم‌آباد از مجموع ۴۹ فرودگاه دارای پرواز و تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از نظر عملکرد پروازی در رده ۲۲ قرار دارد.

علیرغم وجود این زیرساخت مهم حمل و نقلی در لرستان بنا به دلایل مختلف طی سال‌های اخیر به دلیل پروازهای اندک در این فرودگاه استقبال مردم نیز از آنها کم و کمتر شد.

در این سال‌ها شرکت‌های هواپیمایی زیادی در فرودگاه شهدای خرم‌آباد فعالیت چندانی نداشتند و یا بدلیل همکاری نکردن برخی شرکت های هواپیمایی و نبود پروازهای مستمر و منظم استقبال مردم نیز کم و کم شده بود.

موضوع افزایش پروازها و حضور فعال شرکت‌های هواپیمایی مختلفی همچون ایران ایر، ماهان، تابان و ... به عنوان مطالبه جدی مردم لرستان توسط رسانه‌ها مطرح شده و امیدواریم محقق شود.

در این رابطه علی جهانی معاون معاون توسعه مدیریت استاندار لرستان گفت: با پیگیری‌های استاندار لرستان تعداد پروازهای فرودگاه خرم‌آباد افزایش یافت.

تداوم پروازها نیاز به استقبال مردم دارد

وی با اشاره به نخستین پرواز شرکت هواپیمایی چابهار از فرودگاه شهدای خرم‌آباد به مقصد تهران گفت: با توجه به اینکه افزایش تعداد پروازها از جمله مطالبات به حق مردم لرستان است با پیگیری مداوم استاندار، پروازهای شرکت هواپیمایی چابهار در مسیر تهران – خرم‌آباد – تهران در فرودگاه خرم‌آباد برقرار شد.

این مسئول با بیان اینکه پیش از این در هفته ۱۶ پرواز در مسیر تهران – خرم‌آباد – تهران از سوی دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر انجام می‌شد، بیان کرد: فرودگاه در روز دوشنبه هیچ پروازی نداشت اما اکنون با اعلام آمادگی شرکت چابهار، پروازهای روز دوشنبه در خرم‌آباد دایر می‌شود.

جهانی گفت: پیگیری‌هایی نیز برای انجام پرواز خرم‌آباد – مشهد – خرم‌آباد نیز صورت گرفته که امیدواریم به زودی شاهد این پرواز در فرودگاه خرم‌آباد باشیم که تداوم این پروازها نیاز به استقبال مردم دارد.

با توجه به اینکه فرودگاه خرم‌آباد بنا به گفته مسئولان آمادگی لازم برای برقراری پروازهای سیاحتی و زیارتی به شهرهای مختلف و اماکن مقدسه، داخلی و خارجی را داشته ارتقای عدالت دسترسی به خدمات هوایی و فرودگاهی برای استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته‌ای همچون لرستان خواسته‌ی مردم بوده که در این خصوص عباس قنبری بازرس و مسئول پیگیری های ویژه دفتر مرکزی حراست سازمان هواپیمایی کشوری به ایسنا گفت: وزیر راه و شهرسازی حامی توسعه و گسترش ظرفیت‌های هوایی مناطق کمتر توسعه یافته کشور است.

وی ادامه داد: وزیر راه شخصا به حوزه تجهیز و ارتقاء هوایی و فرودگاهی مناطق کمتر توسعه یافته ورود کرده است.

ارتقای عدالت دسترسی به خدمات هوایی و فرودگاهی برای استان‌های محروم

بازرس و مسئول پیگیری های ویژه دفتر مرکزی حراست سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در همین راستا طی گام اول تعداد سورتی پروازهای استان لرستان ارتقاء یافت.

وی افزود: بذرپاش ارتقای عدالت دسترسی به خدمات هوایی و فرودگاهی برای استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته کشور را مدنظر دارد.

قنبری یادآور شد: کمبود پروازهای استان لرستان با وجود ظرفیت‌های استراتژیک این استان از دیرباز مورد گلایه مردم این منطقه بود که با پیگیری های مستمر دکتر زیویار استاندار استان لرستان، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل دفتر مرکزی حراست این سازمان و نظر مثبت وزیر راه و شهرسازی، افزایش سورتی پروازی یاد شده به مردم این دیار تقدیم شد.

وی اضافه کرد: پیگیری‌ها برای نظم بخشی و افزایش پروازهای فرودگاه خرم‌آباد منجر به افزایش استقبال مسافران شده است و البته افزایش سفرهای هوایی در این فرودگاه نیز خود منجر به انگیزه مدیران برای پیگیری انجام پروازهای بهتر و بیشتر خواهد شد.

نکته قابل توجه در خصوص فرودگاه مرکز لرستان این است که علیرغم انجام ۱۶ پرواز در مسیر تهران – خرم‌آباد – تهران از سوی دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر مردم استان همچنان خواهان افزایش بیشتر تعداد پروازهای مستقیم از این فرودگاه بوده و افزایش ۲۶ درصدی استقبال مسافران از پروازها نسبت به سال گذشته دلیلی قاطع بر این مدعاست.

در خصوص آخرین وضعیت پروازهای استان لرستان علی کاملی مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد گفت: از نیمه دوم ۱۴۰۰ افت شدیدی از نظر تعداد پروازها داشتیم، اما از نیمه دوم ۱۴۰۱ رشد صعودی خوبی پیدا کردیم.

فرودگاه خرم‌آباد، موتور محرکه توسعه لرستان

وی با بیان اینکه فرودگاه خرم‌آباد را به عنوان موتور محرکه توسعه استان فعال کنیم، افزود: استان و مسئولان ارشد لرستان پیگیرهایی خوبی برای بحث پروازهای فرودگاه خرم‌آباد انجام می‌دهند ولی برای تحقق این مهم باید دستگاه‌های ذیربط همچون گمرک مستقر و تجهیزات را بروزرسانی کنند.

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد ادامه داد: به زودی پایانه بار هوایی این فرودگاه راه‌اندازی می‌شود.

کاملی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها در فرودگاه خرم‌آباد آماده است، افزود: تجهیزات موردنیاز برای حمل مسافر و بار را داریم، ضمن اینکه قول‌های داده شده در سفر ریاست جمهوری به استان با تامین منابع موردنیاز دیگر تجهیزات فراهم شود.

مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد با بیان اینکه در حال حاضر پروازهای سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان و چابهار به استان انجام می شود، افزود: پیگیر انجام پروازهای چارتر نیز هستیم.

این مسئول در ادامه گفت: طی هفت ماهه امسال ۳۱ هزار و ۹۷۹ نفر از طریق پروازهای داخلی و ۱۹۸ نفر نیز به مقصد نجف جابجا شده‌اند که در مجموع افزایش ۲۶ درصدی داشته است.

وی افزود: ۴۰۰ سورتی پرواز مسافری در مسیر تهران - خرم‌آباد - تهران، پروازهای چارتری در مسیر کرمان و شیراز و دو سورتی پرواز در مسیر خرم‌آباد به نجف و بالعکس طی مدت یاد شده توسط شرکت‌های ایران ایر، ماهان، ‌ پویا و پارس ایر انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاملی با اشاره به جابجایی ۲۰۱ تن بار از طریق پروازهای فرودگاه خرم‌آباد طی هفت ماهه امسال تأکید کرد: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد بیشتر شده است.

با توجه به وضعیت و قابلیت‌های لرستان در حوزه صادرات، افزایش پروازهای فرودگاه خرم‌آباد می‌تواند بستر مناسبی بوده و نقشی تاثیرگذار در این رابطه داشته باشد که در این خصوص بهمن جعفری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: فرودگاه خرم‌آباد از هفته آینده آمادگی انتقال هوایی برای صادرات محصولات فعالان اقتصادی به میزان حداقل ۳۰ تا ۴۰ تن را دارد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات فعالان اقتصادی لرستان، نبود زیرساخت‌های هوایی و ریلی در استان بوده است.

ایجاد بستر حمل‌ونقل هوایی برای صادرات در لرستان

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا محصولات لرستان و میزان تولید صادرات محور استان طوری هست که به صورت هوایی صادر شوند، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها می‌توانند در سرعت انتقال و کاهش سهم هزینه حمل تأثیر بسزایی در صادرات استان ایفا کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان از ایجاد بستر حمل‌ونقل هوایی برای صادرات در استان خبر داد و افزود: پس از پیگیری‌های متعدد اکنون تجهیزات لازم خریداری شده و در فرودگاه خرم‌آباد استقرار پیدا کرده است.

جعفری بیان کرد: فرودگاه خرم‌آباد از هفته آینده آمادگی انتقال حمل‌ونقل هوایی برای صادرات محصولات فعالان اقتصادی به میزان حداقل ۳۰ تا ۴۰ تن را دارد.

نقش مهم و ارزنده فرودگاه خرم‌آباد و ضرورت افزایش تعداد پروازهای آن در راستای رونق اقتصادی لرستان تا جایی است که فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز خواستار افزایش تعداد پروازهای فرودگاه خرم‌آباد و توسعه زیرساخت‌های لازم شد.

توسعه پروازها ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی لرستان دارد

وی با اشاره به استعداد فرودگاه خرم‌آباد برای انجام پروازهای تجاری و مسافربری به خارج از مرزهای کشور، تعدد ظرفیت‌های بی‌نظیر لرستان در زمینه تولید محصولات مختلف که قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارند و لزوم تلاش در جهت به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها، اظهار کرد: توسعه پروازها ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی استان دارد.

استاندار لرستان ادامه داد: اهمیت برقراری پروازهای مستقیم از فرودگاه خرم‌آباد به سمت مشهد و عتبات عالیات و پروازهای تجاری مهم‌ترین مطالبات مردم استان هستند.

زیویار تصریح کرد: با توجه به قابلیت فرودگاه خرم‌آباد برای فرود هواپیماهای پهن پیکر، زمینه استفاده از این ظرفیت در جهت حمل و نقل انواع کالا به صورت هوایی در استان مهیاست.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه فرودگاه خرم‌آباد مستعد انجام پروازهای تجاری و مسافربری است، افزود: این فرودگاه به واسطه موقعیت جغرافیایی استان در غرب کشور، شرایط را برای حمل و نقل انواع محموله‌های صادراتی از طریق هوایی (کارگو) به خارج از مرزها به‌ویژه کشورهای منطقه داراست.

وی بیان کرد: فرودگاه خرم‌آباد علاوه بر پروازهای مسافرتی، می‌تواند در زمینه تجارت کالا نیز موفق عمل کند و موجبات رونق اقتصادی استان از این طریق فراهم شود.

لرستان استان با پتانسیل و ظرفیت‌های متعدد گردشگری بوده و با توجه به اضافه شدن اماکن با ثبت جهانی و ملی و مرکزیت فرودگاه نسبت به استان‌های همجوار، تداوم پروازها و افزایش آنها رونق اقتصاد و صنعت گردشگری را به همراه خواهد داشت که مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بر این موضوع صحه می‌گذارد و به ایسنا می‌گوید: اصلی‌ترین نیاز گردشگری خارجی به ویژه و گردشگری داخلی در سطح بالا به پرواز است.

گردشگری امروز را نباید تسلیم گردشگری داخلی کنیم

وی با بیان اینکه گردشگری امروز را نباید تسلیم گردشگری داخلی کنیم، گفت: گردشگری داخلی به همان شکل سنتی قدیم و با اتوبوس و مینی‌بوس انجام می‌شود که تنها می‌تواند مقصدهای میانی و انتهایی را پوشش دهد اما مقاصد اصلی سفر که طولانی بوده و مسیر نخستین به آن می‌گویند طولانی بوده و همه هوایی هستند.

حسن‌پور اصلی‌ترین نیاز گردشگری خارجی به ویژه و گردشگری داخلی را در سطح بالا به پرواز اعلام کرد و یادآور شد: استانی که با این همه جاذبه، پتانسیل و ظرفیت پروازهای منظمی نداشته باشد هیچ وقت به عنوان مقصد گردشگری به خصوص گرشگری خارجی قرار نمی‌گیرد، الان گردشگر داخلی حتی با ماشین سفر نمی‌کنند.

این مسئول در پاسخ به این سوال ایسنا که مسئولان شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند پروازهای خرم‌آباد با تعداد مسافر کم انجام می‌شود و این موضوع احتمال کنسل شدن پروازهای از پیش تعیین شده را افزایش می‌دهد، این چنین پاسخ داد که گردشگر خارجی با پرواز به تهران آمده و اگر پرواز خرم‌آباد نباشد برنامه‌ریزی گردشگر به هم می‌ریزد، اگر یک روز برنامه پرواز یک فرودگاه خالی باشد دیگر نباید روی ورود سایر گردشگران حساب باز کرد.

وی با بیان اینکه اگر پرواز را از گردشگری داخلی و خارجی حذف کنیم نباید منتظر ارزآوری به استان باشیم، اضافه کرد: خوشبختانه تا الان دو اثر به شکل زنجیره‌ای در لرستان ثبت شده یکی راه‌آهن لرستان و دیگری کاروانسراست؛ ۵۴ کاروانسرای ایرانی ثبت جهانی شده که سهم لرستان کاروانسرای چمشک است، اما سهمیه سال آینده ایران دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: یکی از شاخصه‌های عمومی برای ثبت جهانی یک اثر زیرساخت‌های گردشگری است و به شما اطمینان می‌دهم به محض ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک همه باید منتظر ورود گردشگری خارجی به خرم‌آباد و استان لرستان باشیم.

حسن‌پور در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی پروازها و ضرورت افزایش آنها بر هیچ کسی پوشیده نیست ولی در حال حاضر هم فرصت هستند هستند و هم تهدید، تاکید کرد: فکر کنید زیرساخت‌های اولیه شما که همانا پرواز مستمر بوده آماده نباشد، گردشگر خارجی چطور می‌تواند بیاید، هرچه شعار بدهیم که آبشار قلعه و ... داریم ولی برای گردشگر کاری نکنیم تا با فراغ بال و کمترین هزینه و زحمت وارد استان شود آن وقت دیگر نباید منتظر گردشگر خارجی و ارزآوری به استان باشیم.

وی افزود: فکر کنید صاحب یک گنجینه هستیم که آن را زیر زمین پنهان کردیم و کسی به آن دسترسی ندارد، بنابراین نمی‌توانیم شعار گردشگری خارجی بدهیم بعد پرواز نداشته باشیم. اصلی‌ترین زیرساخت در گردشگری راه است، اصلی ترین و اولین زیرساخت، حالا چه راه هوایی باشد و چه زمینی باشد و چه راه دریایی باشد و چه راه ریلی باشد.

بدون پرواز باید فاتحه گردشگری خارجی خوانده شود

این مسئول تصریح کرد: بحث گردشگر خارجی تفاوت دارد، گردشگر خارجی با ماشین، قطار و اتوبوس نمی‌آید، گردشگر خارجی زمان برایش اهمیت دارد و دوست دارد پول بدهد و زمانش را بخرد، بنابراین این پول دادن و زمان خریدن راهی جز پرواز هوایی ندارد و اگر در استان فعال نباشد باید گفت فاتحه گردشگری ما در بخش خارجی خوانده شده است.

وی گفت: در بحث گردشگری داخلی مشکلی نداریم و مردم با قطار و اتوبوس می‌آیند اما  بحث در بستر خارجی است. فکر کنید حضور یک گردشگر خارجی در استان با حضور ۵۰ گردشگر داخلی برابری می‌کند، گردشگر خارجی همراه با خودش ارز، دلار و یورو می‌آورد ولی گردشگر داخلی همان پول خودمان است که در کشور می‌چرخد.

وی صحبت‌هایش را این چنین ادامه داد که مهم این است پای گردشگران خارجی را به استان باز کنیم و ثبت جهانی آثار تاریخی نیز فلسفه‌ای جز این ندارد، ولی اگر ثبت جهانی انجام شد و گردشگری به دلیل نبود زیرساخت همانند پرواز مانند این است که هیچ کار مهمی انجام نشده است.

اینکه تعداد پروازها چطور افزایش یافته و باید چکار کنیم تا این دغدغه در لرستان بطور کامل رفع شود سوالی است که هنوز در این سال‌ها بدون پاسخ مانده است. اما موضوع قابل طرح این است که دستگاه‌هایی همانند میراث فرهنگی چطور می‌توانند در این زمینه همکاری کنند که حسن‌پور گفت: ما با آژانس‌های گردشگری در تعامل هستیم، اگر بدانیم زیرساخت فراهم است آژانس‌ها تبلیغات را انجام می‌دهند ولی ترس دارند، می‌گویند پرواز ندارید ما چه کار کنیم، فکر کنید پرواز پنجشنبه در استانی نباشد، گردشگری زمان دارد.

این مسئول بیان کرد: لرستان در بحث گردشگری مذهبی به پرواز نیاز دارد، ما استانی کاملاً مذهبی هستیم؛ بنابراین نه تنها در بحث گردشگری جاذبه‌ها بلکه در بحث گردشگری مذهبی نیز به پرواز نیاز داریم. خیلی از شیعیان عراق شیفته‌ی امام رضا(ع) هستند، پرواز مستقیم نجف اشرف به مشهد وجود دارد اما اگر پرواز نجف- خرم‌آباد، خرم‌آباد- تهران، خرم‌آباد- مشهد را داشته باشیم می‌توانیم حداقل دو روز گردشگران را در خرم‌آباد نگه‌داریم و بعد به مشهد ببریم و دوباره به خرم‌آباد بیاوریم.

وی گفت: اگر همه کمک دهند و دستگاه‌ها پای کار بیایند ما نیز به عنوان متولی گردشگری آژانس‌های گردشگری را با تمام ظرفیت خود پای کار می‌آوریم، اگر آژانس گردشگری مطمئن باشد هر روز پرواز هست و حجم پرواز نیز بالاست تور را بر مبنای آن می‌بندد چون گردشگر او از تهران، یزد، فارس، مشهد و ... است.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه فعال بودن فرودگاه یکی از شاخصه های اصلی شهرهای توریستی و توسعه یافته است باید برنامه‌ریزی برای تداوم پروازهای فردوگاه خرم‌آباد وجود داشته باشد چون زمینه‌ی توسعه اقتصادی استان لرستان را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402082317189
  • خبرنگار : 50176