احمد محمودزاده سهشنبه ۲۳ آبان در شورای آموزش و پرورش استان همدان، با بیان اینکه ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور کمک کار آموزش و پرورش هستند، اظهارکرد: بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل دارند.
وی با تأکید بر اینکه قانون تأسیس مدارس غیردولتی حمایتی و نظارتی و کمک به کیفیت مدارس دولتی است، افزود: مدارس غیردولتی به کاهش تراکم کلاسی، کمبود نیروی انسانی و سرانه فضا و امکانات و تجهیزات کمک کرده است بنابراین در استان تلاش شود از ظرفیت استان در توسعه کمی و کیفی مدارس استفاده شود.
آموزش و پرورش نقش بنیادی در سرنوشت جامعه دارد
محمودزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگی و اجتماعی نقش بنیادی در سرنوشت جامعه دارد، تصریح کرد: تمام افراد به نوعی در مستعدترین و بهترین سنین خود در مدرسه تحت آموزش مربیان و معلمان قرار میگیرند که تأثیر زیادی در پیشرفت و تعالی آینده کشور دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آینده جوامع در آینده مدارس تداعی می شود برهمین اساس شعار سالتحصیلی را «مدرسه قوی، ایران قوی» گذاشتهایم چرا که اگر مدرسه قدرتمند شود کشور هم قدرتمند خواهد شد.
وی اظهار کرد: شکل گیری مدرسه قوی نیازمند این است که تمام استانداردها و مؤلفههای مؤثر بر کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی با مشارکت همگانی صورت بگیرد.
محمودزاده با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش بخواهد خودش به تنهایی کار را انجام دهد از برنامه عقب می ماند، افزود: باید به نوعی شرح وظایف زمانبندی شده برای دستگاهها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پولی در آموزش و پرورش نیست، گفت: توان و ظرفیت آموزش و پرورش برای جمعیت ۱۰ میلیون نفری دانش آموزان کشور کافی نیست برهمین اساس میخواهیم از ظرفیت دستگاه های مختلف استفاده کنیم.
در متوسطه دوم علاقمند به خصوصیسازی هستیم
محمودزاده با اشاره به اینکه اهتمام و جدیت در شوراهای آموزش و پرورش استانها وجود دارد، بیان کرد: دستور کارهای تخصصی در این جلسات داشته باشیم و از دیگر دستگاهها مشارکت گرفته شود.
وی با تأکید بر اینکه از محل تبصره ۱۸ برای خیلی از صنوف اعتبار داده می شود، افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش از این اعتبار سهم دارد که در استانها هم باید پیگیری شود در حالی که در استان همدان رقمی به آموزش و پرورش در استان همدان پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: از اعتبارات تبصره ۱۸ به هنرستانهای فنی و حرفهای غیردولتی که زمینه اشتغالزایی برای استان فراهم میکنند، داده شود تا به توسعه این هنرستان ها کمک شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در متوسطه دوم علاقمند به خصوصی سازی هستیم، تصریح کرد: ماده ۱۲ قانون مدارس غیردولتی در استان فعال شود، در حال حاضر ترک فعل اتفاق افتاد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمام مواد قانون تأسیس مدارس غیردولتی حمایتی است، یادآور شد: ۱۳.۵ درصد دانش آموزان استان در این مدارس تحصیل می کنند بنابراین باید در افزایش کیفیت این مدارس اهتمام داشته باشیم.
محمودزاده با بیان اینکه اولویت با مدارس و هنرستانهای فنی و حرفه ای دولتی است، تأکید کرد: هیچ تأکیدی بر توسعه کمی مدارس غیردولتی نداریم بلکه تأکید بر توسعه کیفی این مدارس است اما باید قانون هم اجرایی شود و اجازه ندهیم دانش آموزان ما در مدارس بی کیفیت تحصیل کنند.
آموزشگاههای غیرقانونی پلمب شوند
وی با بیان اینکه براساس قانون آموزش های خارج از مدرسه برای دانش آموزان زیر ۲۰ سال باید در آموزشگاه های تحت نظر آموزش و پرورش صورت بگیرد، اظهار کرد: در بخشی از این آموزشها دیگر دستگاهها ورود کردند و بخشی هم به صورت غیرمجاز هم در فضای مجازی و هم حقیقی انجام می شوند.
محمودزاده با تأکید بر اینکه تمام آموزشگاههای غیرقانونی و بدون مجوز چه در فضای مجازی و حقیقی، باید پلمب شود، افزود: نباید هیچ آموزشگاهی بدون مجوز داشته باشیم. هرچند برخی از این آموزشگاه ها به جاهای بزرگ وصل هستند و بعضاً ما توانمان نمیرسد اما در این دولت اینگونه نیست به طوری که ۸۸۶ آموزشگاه در کشور پلمب کردیم.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه های دیگر که زیر ۲۰ سال را آموزش می دهند، باید از آموزش و پرورش مجوز بگیرند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه به تعداد کافی در مدارس امام جماعت نداریم، گفت: این شایسته نیست که از ۱۱۰ هزار مدرسه فقط در ۲۰ هزار مدرسه نمازجماعت برگزار شود که موضوعاتی از این قبیل باید در شوراهای آموزش و پرورش استان ها با همکاری سایر دستگاه ها حل و فصل شود.
"آییننامه استقرار مدارس غیرانتفاعی موضوع ماده ۱۲ قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب ۱۳۶۷.۳.۵ مجلس شورای اسلامی" شامل موارد زیر است:
ماده ۱: مدارس غیر انتفاعی پس از اخذ موافقت نهایی وزارت آموزش و پرورش و بر اساس مفاد
این آییننامه منحصراً در محل و منطقهای که مورد موافقت قرارگرفته است تأسیس
میگردد.
ماده ۲: اولویت برخورداری از کمکهای دولت در تأسیس مدارس غیر انتفاعی با مؤسس و مؤسساتی
میباشد که در محل و مناطق آنها تنگناها و کمبود فضاهایآموزشی وجود داشته باشد.
تبصره: محلها و مناطق موضوع این ماده بر اساس تراکم جمعیت دانشآموزی، کمبود فضای آموزشی
و برنامهریزیهای وزارت آموزش و پرورش همه سالهتوسط آن وزارت تعیین و ابلاغ
میگردد.
ماده ۳: در دو سال اول اجرای قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی محدودیتی در مورد محول منطقه
استقرار این مدارس وجود نخواهد داشت و پس از این مدتاولویتهای مربوط توسط وزارت
آموزش و پرورش تعیین و اعلام میشوند.
انتهای پیام