حسین کمالی امروز درحاشیه افتتاح این طرح درشهرستان آمل در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، گفت: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی با هدف سنجش میزان سلامتی و ارزیابی هوش، بینایی، شنوایی، معاینات غربالگری و پزشکی، آمادگی تحصیلی، هم چنین شناسایی و هدایت دانشآموزان خاص و با نیازهای ویژه اجرا میشود.
وی افزود: ۲۸ پایگاه ثابت و مرکز در سطح مازندران و در هر شهرستان حداقل یک پایگاه سنجش برای ارزیابی نوآموزان اول دبستان و هم چنین پیش دبستانیها با همکاری ۱۴۳ نفر از مربیان مربوطه اداره آموزش و پرورش و مراکز بهداشت شهرستانهای استان درحال انجام است.
مدیرکل آموزش ورپرورش مازندران با اشاره به اینکه طرح سنجش نوآموزان پیش از ورود به مدرسه تا پایان آذر ادامه خواهد داشت، از والدین نواموزان درخواست کرد، با توجه به این که نوبت گیری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ آغاز شد، والدین میتوانند با مراجعه به سامانه my.medu.ir نسبت به نوبت گیری سنجش سلامت فرزندان و نوآموزان خود اقدام کنند.
کمالی، با بیان اینکه خانوادههایی که فرزندشان ۵ سال تمام است، میتوانند برای سنجش سلامت فرزندان خود اقدام کنند، گفت: خانوادههایی که دارای فرزند پیش دبستانی هستند میتوانند به پایگاههای سنجش سلامت واقع در مرکز اختلالات یادگیری در شهرهای مختلف مراجعه کنند که در این صورت دیگر برای ورود به مقطع اول ابتدایی در زمان ثبت نام مدارس نیازی به سنجش ندارند.
به گفته او، پس از نام نویسی اولیه در مدرسه نسبت به نوبتگیری زمان سنجش اقدام کنند تا به نزدیکترین پایگاه سنجش ارجاع داده شوند و در تاریخ مقرر در پایگاه حضور یابند.
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران هم چنین از خانوادهها خواست، در روزهای شروع طرح، همراه با فرزند خود به مراکز تعیین شده شهرستان مراجعه کنند تا در روزهای پایانی مهلت تعیین شده که با شلوغی مراجعه کننده مواجه نشوند، زیرا در روند آزمون، و وقوع خطاهای احتمالی تاثیرگذار است.
کمالی، با بیان اینکه اداره کل آموزش و پرورش مازندران به منظور اهمیت سلامت جسمی نوآموزان برای ورود به مدرسه که هم برای دانش آموز و هم خانواده آنها مهم است، از سال تحصیلی امسال زمان فرایند مربوط به سنجش را بیشتر کرده است، گفت: در نهایت پیشبینی میشود پس از پایان طرح سنجش حضوری، تا پایان اسفندماه امسال، کل نوآموزان پیش از ورود به دبستان در سطح استان مورد سنجش و وضعیت آنها برای ورود به مدرسه مشخص خواهد شد.
وی، همچنین به اهمیت سنجش نوآموزان پیش از ورود به مدرسه اشاره کرد و گفت: با سنجش سلامت نوآموزان در مراکز اختلالات یادگیری، در صورت وجود نیازهای خاص در کودک، اقدامات پزشکی برای او انجام میشود و پیش از شروع سال تحصیلی، توان بخشی دانش آموزان انجام و حتی ممکن است به کادر درمان ارجاع شوند.
به گزارش ایسنا، طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی، راهی برای شناسایی نوآموزان دیرآموز با نیاز ویژه ذهنی برای ارائه آموزش و مداخلات به هنگام است.
در واقع این طرح به منظور سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان بر پایه برنامهریزیها در پایگاههای مناطق مختلف شهرستان اجرا میشود.
در این طرح نوآموزان در پایگاههای سنجش سلامت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و سپس معاینات پزشکی توسط پزشکان مستقر در مراکز جامع خدمات سلامت انجام و پس از تایید نهایی جهت ثبت نام نهایی به مدرسه موردنظر خود مراجعه می نمایند.
نوآموزانی که در غربالگری اولیه توسط آزمایندههای بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی مشکوک تشخیص داده شوند جهت بررسیهای تخصصی به پایگاه تخصصی مراجعه مینمایند.
نواموزانی که توسط پزشک مشکوک یا دارای اختلال تشخیص داده شوند نیز با فرم ارجاع به مراکز تخصصی جهت دریافت خدمات تخصصی ارجاع داده میشوند.
نتایج خدمات ارائه شده به نواموزان در سامانه الکترونیک ثبت و یک برگ خلاصه معاینات جهت درج در پرونده دانش آموز به مدرسه فرستاده میشود.
انتهای پیام