دکتر محمود گلابچی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب با اشاره به اینکه معماری شهرسازی در کشور ما بخشی از هویت، افتخار، شکوه و فرهیختگی مردم سرزمینمان را نشان میدهد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت معماری و شهرسازی آن شایستگی لازم را برای مردم و تاریخ کشورمان ندارد و به علت ورود افکار و اندیشههای غرب به کشور، رها کردن ارزشهای اصیل معماری و از دست دادن هویت و ارزشهای پایدار در شرایط مطلوب قرار نگرفتبم.
وی در ادامه تصریح کرد: ما باید از نظر معماری و شهرسازی به سمتی حرکت کنیم که با محوریت انسان، ویژگیها و نیازهای آن همخوانی داشته باشد. بر این اساس معماریهای شهری باید بر اساس اقلیمی که انسان زندگی میکند اتفاق بیفتد چرا که ما معتقد هستیم هویت معماری باید ظرف زندگی انسانها باشد و بتواند هویت، فرهنگ و تاریخ ما را بازگو کند. متاسفانه امروز با قلههای معماری که در گذشته قرار گرفته بودیم، فاصله زیادی داریم. این در حالی است که در گذشته ایران به سایر کشورهای جهان معماری ارائه میداد به طوریکه اثر تاریخی تاج محل و برخی آثار دیگر در کشورهای اطراف برگرفته از هویت معماری ایرانی بود.
موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس همچنین خاطرنشان کرد: یکی از راههایی که ما میتوانیم به کیفیت مناسب معماری شهری دست یابیم این است که در آموزش معماری و شهرسازی دانشگاهها به ویژگیهای سرزمینی و تاریخی خود توجه کنیم و ما در این دانشگاه به این امر توجه میکنیم که چگونه ارزشهای پایدار معماری در کلاسها تدریس شود.
دکتر گلابچی با بیان اینکه نیازمند یک تحول و بازنگری در سرفصلهای آموزش رشتههای معماری و شهرسازی هستیم تا دانشجویان را بتوانیم در این فضا رشد کنند، خاطرنشان کرد: باید توجه به ویژگیهای اصیل معماری در دانشگاههای ما به عنوان یک اصل پذیرفته شود و ما بتوانیم دانشجویان این رشته را به سمت معماری و هویت اصیل ایرانی سوق دهیم، نه اینکه دانشجویان این رشته ها تحت تاثیر معماریهای غرب قرار بگیرند. متاسفانه در حال حاضر این موضوع یک چالش در دانشگاههای ما محسوب میشود.
این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشجویان ما در شرایطی آموزش میبینند که به جای توجه به ویژگیهای سرزمینی و تاریخی معماری، با الگو گرفتن از معماری غرب و پست مدرنیسم یک معماری مشخص را در همه مناطق جغرافیایی کشور تاسیس و اجرا میکنند. مثلا معماری که در چابهار راه اندازی میشود همان معماری مجددا در سایر مناطق کشور با همان طرح پیاده میشود. در حالیکه ما در کشور خود در اقلیمهای مختلف قرار داریم و مصالح ساختمانی الگو و کیفیت آن باید با آن استان و سرزمین باشد.
وی با بیان اینکه باید وزارت علوم سرفصلهای آموزش دروس معماری و شهرسازی را بازنگری کند، گفت: طبق برنامه وزارت علوم برنامههای درسی دانشجویان باید هر سه سال یکبار بازنگری شود. اگر این اتفاق به درستی اتفاق بیفتد و کسانی در حوزه شهرسازی اقدام به بازنگری دروس کنند که معتقد به هویت و تاریخ معماری سرزمین ما باشند ما شاهد به روز شدن سرفصلهای دروس دانشجویان این رشتهها خواهیم شد و حل مشکل معماری و شهرسازی ما نیز از دانشگاهها شروع میشود و به مراتب دستگاههای نظارتی نظیر شهرداری، نظام مهندسی و سایر دستگاهها نیز میتوانند تحت تاثیر این بازنگری قرار بگیرند.
رئیس موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس از برنامه این موسس برای راه اندازی دوره دکتری در دانشگاه معماری پارس خبر داد و گفت: ما تقاضای راه اندازی دوره دکتری رشته معماری را به وزارت علوم دادیم، حتی استانداردهای لازم از نظر استاد نیز تامین شد ولی هنوز شورای گسترش آموزش عالی به این درخواست جواب ندادند. این در حالی است که ما همه ضوابط لازم برای راه اندازی دکتری معماری از جمله استاد تمام، دانشیار و را در اختیار داریم و متاسفانه علی رغم همه مکاتبات که از سال ۹۹ صورت گرفته هنوز با این درخواست موافقت نشده است.
وی با بیان اینکه ما در دانشگاه معماری پارس ۶۶۰ هیات علمی داریم، گفت: نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشگاه ما کمتر از یک به ۱۰ است.
رئیس موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس اعلام کرد: با هدف متحول ساختن فضای آموزشی و پژوهشی نسل جوان دانشگاهی و ارائه رویکردی نوین در قلمرو آموزش هنر، معماری و مهندسی پایهگذاری شده و در این راستا رشتههای صنایع دستی و مهندسی نقشهبرداری دو رشته جدید دانشگاه معماری و هنر پارس است که برای اولین بار در دوره کارشناسی برای مهر ماه جاری دانشجو پذیرش کرد.
انتهای پیام