وعده تکمیل باند رفت منجیل - رودبار تا پایان سال

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، اعتبار باقی‌مانده تا تکمیل نهایی پروژه آزادراه قزوین - رشت با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان امسال مسیر منجیل - رودبار عملیاتی می شود و باند رفت، زیر بار ترافیک می رود.

به گزار ش ایسنا، آزادراه منجیل - رودبار باقی‌مانده آزادراه قزوین - رشت است و در عین حال، مردم شهرستان رودبار در پیک ترافیک دچار مشکلات فراوانی می‌شوند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک می‌مانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل - رودبار از این جهت هم حائز اهمیت است.

اردیبهشت‌ماه بود که خیرالله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور - ابراز امیدواری کرد که حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ این پروژه برای عبور مردم آماده شود و گفت که با احداث این آزادراه، از حجم بالای ترافیک آزادراه رشت به قزوین کاسته خواهد شد؛ اما این وعده عملی نشد و پس از آن خادمی اظهار کرد که شرکت ساخت برنامه دارد این آزادراه را تا پایان بهمن ‌ماه تکمیل کند.

پیش‌بینی ۵۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آزادراه رشت- قزوین

در آخرین اظهار نظرها درباره تکمیل آزادراه قزوین - رشت، خیرالله خادمی در سفر به گیلان و در بازدید از بخش دوم آزادراه رشت- قزوین گفت: تاکنون در مجموع برای این پروژه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سال‌های مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است. ارزش این آزاد راه نیز نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان ۵۰۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به کمک‌ها و مساعدت‌های دولت در تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه تاکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به‌صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت دولت تامین شده و رقم اعتباری باقی‌مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.

بیشتر بخوانید

تکمیل آزادراه منجیل - رودبار، ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه دارد

قزوین - رشت، بالاخره کامل می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: بر اساس توافق انجام‌شده برای رفاه حال مردم منطقه و عدم آسیب به معیشت اهالی که در این مسیر فعالیت می‌کنند یک باند این مسیر فعال می‌شود و نصب علائم صورت می‌گیرد. نصب علائم به شکلی خواهد بود که پیک ترافیک به سمت بالادست و به صورت رفت باشد و خودروها بتوانند از این سازه‌ها عبور کنند؛ اما اگر بخواهیم مسیر برگشت را نیز از همین مسیر و باند داشته باشیم نصب علائم دوطرفه خواهد بود تا عبور از این تونل‌ها به سمت پایین دست نیز انجام شده و گره ترافیکی مسیر حل شود.

خادمی اظهار کرد: روند احداث این مسیر ۸.۵ کیلومتری یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های راهداری کشور به‌لحاظ تعدد تونل‌ها و پل‌های واقع در مسیر است. این مسیر از سخت‌ترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده و مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیت‌های اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمین‌شناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب‌ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونل‌ها حفاری و پل‌ها احداث شد. 

اتصال بنادر جنوبی و شمالی کشور با تکمیل خط آهن رشت-کاسپین

معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین از روند پیشرفت احداث مسیر ریلی رشت- کاسپین بازدید کرد و گفت: باوجود آنکه طول این پروژه بسیار کم به نظر می‌رسد اما به دلیل خاکی و گلی بودن زمین‌های کشاورزی و شرایط آب و هوایی نامناسب عملیات خاکریزی به سختی انجام شد؛ اما با تکمیل راه آهن رشت- کاسپین دریای جنوب را به دریای شمال متصل خواهیم کرد. این خط آهن آخرین قطعه از کریدور شمال - جنوب است که بنادر جنوبی را به بنادر شمال و غرب کشور متصل می‌کند. 

به گفته وی، عملیات ریل‌گذاری این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و ظرف روزهای آینده ریل‌گذاری مسیر از دو سر یعنی ابتدا و انتهای آن آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای تحویل این‌پروژه حداکثر تا پایان سال جاری است، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار متر مکعب از عملیات خاکریزی این پروژه باقی مانده که رقم کمی است اما به دلیل بارندگی و گل‌آلود شدن زمین کار اندکی با کندی پیش می‌رود؛ اما پیش‌بینی می‌شود این پروژه حداکثر تا پایان سال جاری تکمیل و تحویل شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402082215798
  • خبرنگار : 71541