رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

۴۶۲۰ کیلومتر رودخانه از میان مناطق مسکونی می‌گذرد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۴۶۲۰ کیلومتر رودخانه از مناطق مسکونی می‌گذرد.

محمد حسن نامی در نشست صبح امروز (۲۱ آبان ماه) مدیریت بحران  استان، به پر مخاطره بودن کشور اشاره و اظهار کرد: سیل و زلزله از بین ۴۴ خطری که در کشور وجود دارد، بیشترین خسارات را وارد می کنند.

وی افزود: وقتی ۶۸ درصد کشور روی گسل یا در حریم گسل است باید ابنیه را مقاوم در برابر زلزله هشت ریشتری بسازیم آن موقع زلزله برای ما خطر نخواهد بود و سرمایه های ما را نابود نخواهد کرد بلکه یک پدیده است.

وی توجه مسئولان را  برای مهار سیل به اجرای آبخیزداری و آبخوان داری و ایجاد سد، ایجاد سدهای زیرزمینی، اجرای برید بندی، اصلاح مسیر رودخانه ها و ..‌. معطوف کرد و گفت: ۱۴۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی می گذرد و با توجه به مداخلات انسان در طبیعت ، سیل اجتناب ناپذیر است و لازم است تا با تمهیدات قبلی از خسارات آن پیشگیری کنیم. 

وی برای تخصیص اعتبار برای رفع خرابی های اخیر در خراسان شمالی نیز نیز قول مساعد داد.

محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی نیز نقش کلیدی سد گلمندره در مهار سیل اخیر را توضیح داد و افزود: اگر سیل اخیر مهار نشده بود، اضافه شدن چهار میلیون متر مکعب آب به سیل اخیر چه بسا ممکن بود فاجعه ای بدتر از فاجعه سیل اوایل دهه ی ۸۰ در دهمین منطقه رخ می داد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای خرابی ها و لزوم زیرسازی باقیمانده جاده و با توجه به اهمیت این جاده با عبور بیش از سه و نیم میلیون تردد در سال، توقع داریم از اعتبارات ملی برای رفع مشکل مساعدت شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402082115378
  • خبرنگار : 50046