نکاتی درباره جشنواره‌ای که می‌گویند محدودیت جنسیتی ندارد

در نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر، نکاتی درباره جزییات برگزاری این رویداد از جمله تاکید آنها بر ارتقای کیفی تولیدات سرود و نداشتن محدویت جنسیتی برای گروه‌های شرکت‌کننده مطرح شد.

به گزارش ایسنا، نشست رسانه‌ای جشنواره ملی سرود فجر امروز یکشنبه ۲۱ آبان در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و رئیس جشنواره ملی سرود فجر)، حامد جلیلی (دبیر جشنواره) و حسین صیامی (دبیر اجرایی جشنواره) برگزار شد.

الهیاری در ابتدای این نشست گفت: با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حضور آقای اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این بود که گونه سرود دوباره احیا شود. شرایطی که باید موجب هم‌افزایی متولیان عرصه سرود کشور شود.

او ادامه داد: در تلاش هستیم تا بتوانیم سرود را به جایگاه واقعی‌اش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم. حتی در تلاش هستیم که این مقوله در ساختار رسمی وزارت‌خانه قرار گیرد. خوشبختانه با روی کارآمدن آقای جلیلی در سمت مدیریت سرود دفتر موسیقی وزارت ارشاد تلاش کردیم تا در حوزه سرود تولید انبوه نداشته باشیم، آن‌چه مهم بود شناسایی گروه‌های سرود کشور، توانمندسازی سرپرستان گروه‌های سرود، ارتقای سطح موسیقایی گروه سرود و مواردی از این دست بوده است. اکنون دفتر سرود فیلم‌های آموزشی متنوعی را با اساتید حوزه سرود و موسیقی ضبط کرده و در ادامه این فیلم‌ها را در اختیار اساتید حوزه سرود کشور قرار می‌دهد. شرایطی که منجر به تولید آثاری در حوزه آموزش بوده که برای ما بسیار مهم بوده است.

الهیاری تصریح کرد: در پیامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به جشنواره سرود فجر صادر کردند، تاکید شد که در انتخاب متن، آهنگ و کلام به‌گزینی اتفاق افتد. لذا دفتر سرود این را هم جزو اولویت‌های خودش داشته تا غنی‌سازی و تقویت به لحاظ موسیقایی در سرود اتفاق افتد. همچنین از اولویت‌های دیگر دفتر سرود این است که سرود را در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی تقویت کند. به علت اینکه سرود حوزه دانشگاه و دانشجویی ضعیف است، قرار است تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های بزرگ کشور داشته باشیم تا بتوانیم جشنواره‌های دانشجویی سرود را تقویت کنیم.  

تلاش برای همکاری با آهنگسازان مطرح

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد درباره ساخت سرود در همکاری با آهنگسازان مطرح و البته در رده سنی بزرگسالان گفت: سرودهایی که اول انقلاب ماندگار شد و بخش عظیمی از بار ایدئولوژیک و هم‌صدایی مردم را به دوش کشید، کارهایی بود که توسط آهنگسازان بزرگ و گروه‌های بزرگسال خوانده شده؛ به همین دلیل قصد داریم فضایی فراهم سازیم تا کارهایی با همان کیفیت در همکاری با آهنگسازان مطرح تولید کنیم و بتوانیم در حوزه بزرگسال هم تولید سرود را احیا کنیم.

او ادامه داد: دفتر سرود رقیب و موازی‌کار با هیچ یک از تشکل‌های سرود که امروز در سراسر کشور کار می‌کنند نیست. امروز دفاتر سرود در آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری تهران مشغول فعالیت هستند و دفتر سرود تلاش می‌کند بیشتر تنظیم‌گر و هماهنگ کننده باشد. اگر به ترکیب شورای سیاستگذاری هم نگاه کنید، چینشی که آقای جلیلی انجام داده‌اند با حضور فعالان حوزه سرود است. دفتر سرود در این مدت جلساتی با فعالان سرود برگزار می‌کند که تا کنون سه جلسه داشته‌ایم، که قبلا پیشنهاد شده علاوه بر فعالان حوزه سرود به سراغ سرپرست‌های گروه‌ها هم برویم و منتخبی از آنها هم در این جلسات سرود شرکت کنند و از زبان آنها هم مسائل شنیده شود.  

الهیاری درباره تولیدات دفتر سرود وزارت فرهنگ گفت: دفتر موسیقی در یک سالی که فعالیت خود را شروع کرده از تولید هم غافل نبوده و در این مدت هشت تا ۱۰ تولید داشته‌ایم که امیدوارم در مناسبات مختلف بتوانیم این تولیدات را در قالب آلبوم منتشر کنیم. جشنواره ملی سرود فجر هم جزو مواردی بود که دو سال گذشته مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد بود و در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته سالن ارسباران به موضوع سرود اختصاص پیدا کرد و سالن مجزا داشت و گروه‌های منتخب در جشنواره حاضر شدند. امسال هم در جشنواره موسیقی فجر باز بخش مجزای سرود را خواهیم داشت. اما این همه چیزی نیست که از سرود توقع می‌رود، سرود این قابلیت را دارد که یک جشنواره ملی بزرگ و مستقل به نام فجر انقلاب اسلامی با حضور گروه‌های مختلف و سازمان‌های دست‌اندرکار سرود داشته باشد.

او درباره کم‌توجهی به سرود طی سال‌های اخیر گفت: چند سالی است که سرود مورد توجه قرار گرفته و هیچ گاه کنار گذاشته نشده است. در همه این سال‌ها سرود و موسیقی در عموم فراز و نشیب‌های کشور یار و مددرسان بوده است. در سال‌های آغازین انقلاب سرود مبتنی بر موسیقی بود که نقش اصلی را در انتقال شعارها بر عهده داشت. در یک سالی که گذشت تلاش شده که برای ساحات مختلف مردم هم سرودهایی تولید شود و تولیدات تنها در بحث‌های ایدیولوژیکی نباشد. به هر حال تنوع و رنگارنگی در موضوع سرود می‌تواند به مردمی‌تر شدن سرود کمک کند.

پرداختن به اخلاق و خانواده در جشنواره 

در ادامه جلیلی بیان کرد: اکنون چند سالی است که یک یا دو جشنواره برای سرود در کشور ما برگزار می‌شود که اتفاق مبارکی است. سرود آنقدر قابلیت دارد که بیش از آنچه امروز هست، به آن پرداخته شود. در این جشنواره هم هدف ما ارتقا سطح شنیداری و هنری موسیقی مردم است.

او ادامه داد: موضوع اخلاق و خانواده و موضوعاتی که جامعه درگیر آن بوده در بخش ملی جشنواره به آن توجه شده و جایزه‌ای هم برای آن در نظر گرفته شده است.  

جلیلی درباره برنامه آنها برای ارتقا کیفی سرودها گفت: فلسفه تشکیل دفتر سرود ارتقا سطح کیفی سرودها است. در این جشنواره روی بخش کر تاکید داریم. پلی‌بک برای سرودها آفت است و آن را از اصل خود دور می‌کند. برای همین بحث آموزشی و ارتقا کیفی را بعد از جشنواره یا حین جشنواره از طریق سایت رویداد فعال می‌کنیم. علت تاکید ما روی «کُر» این است که سطح بالای جمع‌خوانی را کر می‌دانیم و تلاش کرده‌ایم گروه‌های سرود را مجاب کنیم کارهای خوب کر را دنبال کنند. 

جشنواره‌های با رویکرد متفاوت 

همچنین صیامی طی سخنانی گفت: امسال این جشنواره با رویکرد متفاوتی در سه بخش کر، اکاپلا (اجرای بدون ساز) و سرود فراخوان منتشر کرده است که داوطلبان باتوجه به آن می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. دو بخش جانبی هم داریم که یکی کتاب و دیگری پایان‌نامه و رساله است. در این جشنواره محدودیت جنسیتی نداریم و در همه رده‌های سنی می‌توانند شرکت کنند. وجه تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره‌های سرود این است که چهار مرحله را برای آن طراحی کرده‌ایم که با توجه به شرایط خاصی که جشنواره دارد می‌توانند اثر خود را بفرستند. البته تاکید ما بر اجرای زنده است و می‌بایست اثر خود را برای جشنواره به صورت زنده مقابل دوربین بخوانند و ارسال کنند تا بتوانیم کار آنها را از قطعاتی که در استودیو خوانده و از نظر صدایی پالایش می‌شوند، متمایز کنیم.

او ادامه داد: بعد از این مرحله مقدماتی را داریم که پس از آن آثار به مرحله منطقه‌ای و استانی راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند. البته گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این می‌تواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است که از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوت‌های کیفی باشد.

دبیر اجرایی جشنواره درباره تبلیغات صورت گرفته برای جشنواره گفت: تا الان حدود ۳۱۰ گروه ثبت نام کرده‌اند. فراخوان را در رسانه‌های رسمی و در بسترهای مجازی که مربیان گروه‌های سرود فعال هستند منتشر کردیم. در استان‌هایی که ظرفیت دارند هم تبلیغ می‌کنیم. برای مربی ۳۰۰۰ گروه سرود پیامک زده‌ایم.  

صیامی درباره آینده گروه‌های برگزیده این جشنواره هم بیان کرد: به طور حتم رها نمی‌شوند و حتما آموزش‌هایی که لازم است برای آنها تدارک دیده می‌شود. یک برنامه پشتیبانی فنی و آنلاین هم برای آنها در نظر گرفته می‌شود. در بخش نواحی هم یک جایزه در نظر گرفته می‌شود.

او درباره برگزاری این جشنواره در حضور مخاطبان گفت: بخش استانی، پایانی و داروی جشنواره در حضور مخاطبان خواهد بود. همچنین تلاش می‌کنیم که اجراها آنقدر جذابیت داشته باشد که تماشاچیان خود در آن حضور پیدا کنند نه اینکه ما مجبور شویم سالن‌ها را پر کنیم.  

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402082115223
  • خبرنگار : 71625