هماینک کمپانیهای بسیاری در جهان از این گیاه در تولید صنایع غذایی از جمله ژله و مربا، کمپوت، انواع نوشیدنیها، ماست و دوغ، مارمالاد، بستنی، ترشیجات، شکلات و نیز در تولید صنایع آرایشی و بهداشتی از جمله کرم و صابون دست و صورت و صنایع دارویی استفاده میکنند و بیراهه نیست که در بسیاری از کشورها اینگیاه را به نام گیاه جاودانگی و گیاه ملکه و دارویی میشناسند.
در کشور ایران نیز اینگیاه ملکه، محبوبیت خاصی به ویژه در سالهای اخیر پیدا کرده اما شاید برای بسیاری از ما و حتی کشاورزان جالب باشد که در کشور ایران نیز این گیاه محبوب توسط برخی از کشاورزان کشت و پرورش میشود.
تولید آلوئهورا با توجه به ویژگیهای متعدد و مصارف مختلف دارویی، غذایی و بهداشتی، یک فرصت سرمایهگذاری مناسب بوده و کشاورزان با کاشت آن به عنوان یکی از گیاهان کمآببر محتاج درآمدهای تکفصلی نخواهند بود و در تمام فصول سال میتوانند برداشت و درآمد بسیار خوبی داشته باشند.
یکی از گلخانهداران اسدآبادی هم برای نخستینبار در سطح استان همدان نسبت به کشت این گیاه محبوب به عنوان نخستین تجربه خود به صورت الگویی اقدام کرده و هماکنون کشت آلوئهورای گلخانه وی به مرحله برداشت رسیده است.
حسین محمدزاده، دارای کارشناسی کشاورزی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در سطح استان همدان برای نخستینبار اقدام به کشت و پرورش آلوئهورا کردهام و کشت این محصول نخستین تجربه برای بنده و سایر کشاورزان استان به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه از حدود ۲۰ سال پیش به صورت گلخانهای در زمینه تولید و کشت سبزی و صیفیجات از جمله خیار، گوجه و فلفل دلمهای فعالیت داشتم، افزود: از یکسال پیش با تغییر الگوی کشت خود با کشت آلوئهورا از خط تولید سبزی و صیفیجات خارج شدم.
وی کمآبی و کاهش نزولات آسمانی و اُفت سطح آبهای زیرزمینی و مقاوم بودن آلوئهورا به تنشهای گرما و سرما را از دلایل مهم تغییر کشت خود از سبزی و صیفی به آلوئهورا دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایلی که موجب شد به کشت آلوئهورا روی آورم این بود که کشت این محصول تاحدودی برای گلخانهدار استرسزا نیست و در رابطه با این محصول دغدغه برداشت در زمان مقرر را ندارد و هرگاه بخواهد میتواند محصول خود را برداشت کند.
این بهرهبردار آلوئهورا ادامه داد: آلوئهورا برای بار نخست ابتدا کشت میشود سپس چهار تا پنج سال قابل نگهداری است و پس از آن با کمک پاجوشهایی که هر یک از بوتهها میزنند میتوان نسبت به کشت مجدد آن پس از چهار یا پنج سال اقدام کرد.
وی با بیان اینکه در کشت نخستین آلوئهورا مدت باردهی و قابل برداشت شدن آن حدود ۹ ماه طول میکشد، یادآور شد: در برداشتهای بعد مدت زمان باردهی و قابل برداشت شدن مجدد آن کوتاهتر و حداکثر چهار ماه میشود.
محمدزاده میزان کشت آلوئهورای گلخانه خود را برای نخستینبار ۵۰۰۰ متر برابر با نیم هکتار دانست و افزود: در گلخانه آلوئهورای نیم هکتاری بنده به صورت ثابت سه نفر اشتغال دارند اما در زمان برداشت روزانه به هفت تا هشت نیروی فصلی نیاز است.
وی با بیان اینکه حدود ۹ ماه است که کشت آلوئهورا خود را انجام دادهام و هماکنون به مرحله برداشت رسیده است، تصریح کرد: براساس تخمین و پیشبینی انجام شده از ۵۰۰۰ متر کشت آلوئهورای این گلخانه سالانه حداقل ۶۰ تن محصول قابل برداشت است.
این کشاورز با تجربه اسدآبادی در ادامه با بیان اینکه این گیاه برای تولید ۷۰ نوع دارو مورد استفاده قرار میگیرد و بیش از ۴۰۰ نوع محصول بهداشتی، آرایشی، دارویی و خوراکی از آن تولید میشود، افزود: آلوئهورا به شکلهای مختلف اعم از مایع، پودر، ژل، کرم، لوسیون، کپسول، عصاره و نوشیدنی مورد مصرف قرار میگیرد ضمن اینکه برای تصفیه خون، بیماریهای کبدی، انواع بیماریهای پوستی، حساسیتها و بسیاری از دیگر بیماریها مفید است.
وی در رابطه با بحث بازاریابی آلوئهورا نیز اظهار کرد: در کشور ایران کارخانههای تولیدات انواع نوشیدنی در استانهای مختلفی چون شیراز، اصفهان و ساوه به آلوئهورا برای مصارف تهیه نوشیدنی نیازمند هستند و قراردادهایی هم با برخی از این کارخانهها داریم اما چندان قابلیت اجرایی ندارد و همچنان برای بازاریابی باید به این کارخانهها متوسل شوم.
محمدزاده با بیان اینکه در بحث فروش و بازاریابی آلوئهورا تاحدودی دغدغهمند هستم، افزود: نیاز است در این رابطه جهادکشاورزی با راهکارهایی برای بازار فروش و صادرات این محصول و ژلگیری و جلوگیری از خامفروشی حمایت لازم را داشته باشد چرا که فعلاً چندان سررشتهای در رابطه با بازار فروش این محصول ندارم و تنها در بحث تولید آن توانمند شدهام.
این پرورشدهنده آلوئهورا بیان کرد: آلوئهورای کشت شده در گلخانه بنده جزو آلوئهورای ارگانیک به شمار میرود و آزمایشگاه نیز این موضوع را تأیید کرده است و در پرورش آن از هیچ سم و یا کودشیمیایی استفاده نکردهام.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح عطاریها، آلوئهورا به صورت برگی، هر برگ به قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در حال فروش است، گفت: متأسفانه در حال حاضر در بحث بازار فروش، متقاضیان خریدار محصول آلوئهورا از گلخانه ما به صورت کیلویی با قیمت نازل هر کیلو ۷۰۰۰ تومان هستند که هنوز حاضر به فروش محصول خود با این قیمت نشدهام و به دنبال بازار فروش مناسب برای آن هستم.
این کشاورز با اشاره به اینکه خام آلوئهور در سطح کشور ایران بیشتر دارای استفاده است، اضافه کرد: این محصول در مصارف آرایشی و بهداشتی نیز از کاربرد بالایی برخودار است.
وی با بیان اینکه آلوئهورا یک گیاه پرخاصیت است که از معروفترین خواص آن میتوان به فواید این گیاه برای پوست و مو اشاره کرد، گفت: گیاه آلوئهورا به علت دارا بودن انواع آمینواسیدها و آنزیمهای ضروری بدن، موادمعدنی مانند کلیسم، پتاسیم، روی، آهن، انواع ویتامین C، ویتامین خانواده B مانند B۱۲،۶،B۱،E و ... با فرآوری محصولات آن از خواص بالایی برای مو، پیشگیری و درمان دیابت، تقویت سیستم ایمنی، درمان تبخال، سرطان، درمان و دفع سنگ کلیه برخوردار است.
محمدزاده با اشاره به اینکه ژل موجود در وسط برگهای آلوئهورا را استخراج کرده و در داروها و کاربردهای درمانی از آن استفاده میکنند، یادآور شد: در حال حاضر کشت گیاه آلوئهورا در کشور معمول شده و این گیاه در استانهای جنوبی و استان گلستان هم کشت میشود.
وی با اشاره به واقع شدن گلخانه خود در شهرک کشاورزی پردیس اسدآباد ادامه داد: یک گلخانه ۳۵۰۰ متری و گلخانه ۲۵۰۰ متری دیگری نیز در این شهرک آماده کشت دارم و در نخستین برداشت آلوئهورا خود تصمیم به توسعه کشت این محصول گرفتم که این دو گلخانه را هم به کشت اینمحصول اختصاص خواهم داد و جزو برنامههای مهم بنده است و کشت این محصول را به سایر کشتها ترویج میدهم.
محمدزاده با بیان اینکه آلوئهورا هر دو هفته یکبار و از دیماه به بعد ماهانه تنها یکبار نیاز به آب دارد و نیاز آبی آن به نسبت کشت سبزی و صیفی بسیار کم است، خاطرنشان کرد: در بحث کشت محصولات کمآببر گلخانهای یکی از برنامههای دیگرم کشت میوههای گرمسیری و استوایی از جمله پاپایا بوده که زمان اولیه پرورش آن به طور قطع طولانیتر بوده و به سرمایه بیشتری نیاز خواهد داشت به طوری که در چند ماه آینده کشت پاپایا را به صورت آزمایشی انجام خواهم داد.
وی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به کمتوقع بودن گیاه آلوئهورا در کشت و پرورش آن، اگر به کشاورزان استان در سطح گلخانه ها اطلاعرسانی صحیحی شود، سطح زیرکشت این محصول افزایش پیدا خواهد کرد.
محمدزاده اضافه کرد: کشاورزان گلخانهدار اگر برای فعالیت اقتصادی وارد این کار میشوند توصیه میکنم پیش از شروع فعالیت حتماً بازدیدهای میدانی از گلخانههای این گیاه داشته و مشاورههای لازم را با افرادی که در کار تولید این محصول هستند، انجام دهند. البته از کشت و پرورش این گیاه ترس نداشته و به جرأت میتوانم بگویم با کمتوقع بودن این گیاه میتوانند در این زمینه موفق باشند.
وی با بیان اینکه این گیاه در طول چهار فصل قابل برداشت بوده و بهترین زمان کاشت پاجوشها در آبان و بهترین فصل برداشت برگها از فروردین تا شهریور است، افزود: تراکم گیاهی این محصول در هر هکتار از گلخانه به طور میانگین ۳۰ هزار بوته بوده و میانگین عملکرد آن در هر هکتار بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن متغیر است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در استان همدان تنها یک مورد الگویی در سطح ۵۰۰۰ متر در شهرک گلخانهای پردیس شهرستان اسدآباد کشت آلوئهورا وجود دارد، اظهار کرد: در رابطه با کشتهای نوین و تنوع کشت در محصولات گلخانهها و گلخانههای استان برنامه این است که کار ترویجی روی آن انجام دهیم و مواردی که به صورت کشتهای جدید انجام میشود، سازمان جهادکشاورزی برای کشاورزان و گلخانهداران بازدید لازم را انجام داده و اطلاعرسانی میکند تا گلخانهداران انتخاب کشتهای متنوعتری نسبت به کشتهای متعارف خود داشته باشند.
حجتالله شهبازی افزود: ایجاد تنوع در محصولات گلخانهها و عدم تمرکز در محصولات خاص و نیز تنوعبخشی به سبد تولیدات محصولات گلخانهای امکان انتخاب بیشتری به گلخانهداران در کشت خواهد داد و با بازارهای متنوعی که در سطح کشور و حتی خارج از کشور در رابطه با چنین محصولات مختلفی وجود دارد، آشنا میشوند تا تولیدی داشته باشند که هم اقتصادیتر بوده و هم نیازهای بازارهایمان را تأمین کند.
وی تصریح کرد: آلوئهورا به صورت مشخص در صنایع مختلف از جمله در صنایع آرایشی و بهداشتی، غذایی و دارویی دارای کاربرد بوده و کمآببر بودن کشت این محصول را نیز میتوان از دیگر مزایای این محصول برشمرد.
شهبازی در ادامه با اشاره به بحث بازاریابی آلوئهورا خاطرنشان کرد: نه تنها برای بازار فروش آلوئهورا بلکه برای همه محصولاتی که تولید میکنیم به ویژه محصولی که جدید در عرصه تولید باشد به طور قطع همانطور که به صورت تخصصی تولید آن را مدنظر داریم و اطلاعات تولید را به دست میآوریم، باید بازارهای هدف آن را هم شناسایی کنیم.
وی بیان کرد: تولیدکننده همانطور که اطلاعات و دانش فنی خود را برای تولید یک محصول ارتقاء داده و بهروزرسانی میکند، نیاز دارد برای اینکه تصمیم بگیرد چه محصولهایی را کشت کند قبل از اقدام به کشت محصول و تولید آن حتماً باید بازار را شناسایی کند و قیمت فروش را در بیاورد و بررسی اقتصادی و مالی برای آن محصول داشته باشد و در نهایت تصمیم بگیرد با توجه به اینکه گلخانه در تمام طول سال امکان تولید و شروع به کاشت دارد چه زمانی شروع به کشت و برداشت محصول خود کند.
شهبازی اضافه کرد: با توجه به اینکه تولید مربوط به بخش خصوصی است، بازاریابی و فروش آن نیز به عهده تولیدکننده است که بتواند بازارهایی را برای فروش محصول خود شناسایی کند، شاید این تولیدکننده با ارتباطی که میتواند با بازارهای داخلی و خارجی بگیرد بتواند بازارهای خوبی را شناسایی کند که پتانسیلها و مزایای خاص خود را داشته باشد.
به گزارش ایسنا، امیدواریم نخستین تجربه این گلخانهدار اسدآبادی در کشت آلوئهورا در سطح استان همدان زمینهای برای انتقال تجربیات وی برای سایر گلخانهداران باشد و با گسترش سطح کشت این گیاه محبوب و پرطرفدار مسئولان امر نیز با حمایت لازم دغدغههای احتمالی بهرهبرداران اینمحصول نو را در سبد تنوع محصولات کشاورزی استان مرتفع کنند.
انتهای پیام