شهرستان خوسف یکی از شهرستانهای استان خراسان جنوبی است. مرکز این شهرستان شهر خوسف است که در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در حاشیه کویر قرار گرفته است. شهرستان خوسف با دارا بودن هشتاد و دو اثر ثبتی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده را در خراسان جنوبی بعد از بیرجند دارد و دومین شهرستان وسیع خراسان جنوبی است
به گزارش ایسنا، بافت قدیم خوسف با مساحتی در حدود ۲۰ هکتار تعداد زیادی بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است. مساجد، آب انبارها، مدرسه، قلعه، خانههای علوی و مالکی، آرامگاه ابن حسام و مزارع گل نرگس با عطر خاص در کشور از جمله جاذبههای ارزشمند هستند.
ابنحسام خوسفی را بهتر بشناسیم
محمد فرزند حسامالدینحسن، معروف به ابن حسام، شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری در سال ۷۶۰ شمسی متولد شد. زادگاه ابن حسام، شهر خوسف است که از بخشهای فعلی بیرجند و از قدیمی ترین آبادی های قهستان به شمار میرود.ابن حسام شاعری صاحب فضل و مردی وارسته و قانع بودکه روزها از صبح تا شام به کار کشاورزی اشتغال داشته و هم چنین اشعار خود را در همین مواقع یادداشت میکرد.
ابن حسام بر اثر اعتقاد راسخی که به ولایت اهلبیت(ع) و دوستی پیامبر(ص) داشته، پیوسته به مدح و منقبت آنان پرداخته و قدرت شاعری خود را در این موارد به طورمطلوب نشان داده است.
ابن حسام در انواع شعرهنرنمائی و طبع آزمائی کرده وی با خلق مضامین وکلمات خوش آهنگ و نشاندن آنها در جای مناسب به توصیف آسمان و صور کواکب و صحنه های طلوع و غروب آفتاب و مناظر طبیعت به وجه اعجابانگیزی پرداخته است.
از جمله آثار وی دیوان ابن حسام خوسفی و خاوراننامه است که این دیوان شامل ۱۰۸۴۴ بیت شعر و درمدح خاندان حضرت محمد (ص) است.ابن حسام خاوران نامه را که به سبک شاهنامه سروده شامل ۲۲۵۰۰ بیت شعر است که در وصف دلاوریها ی حضرت علی و یاران آن حضرت به رشته نظم درآورده است.
آثار ابنحسام خوسفی جزء آثار آیینی و تعلیمی فارسی به حساب میآیند و همه آثارش در منقبت، مرثیه و موالید ائمه است.
مسجد جامع خوسف
این مسجد دارای سر در ورودی بلند با تاق جناغی و تزئینات رسمی بندی، صحن، شبستان زمستانی به نامهای ملاعلی اکبر و حاج عبدالخالق، یک شبستان تابستانی و شبستانهای مهتابی و خلیلان است. ورودی بنا و شبستانهای مهتابی و خلیلان در دورههای معاصر باسازی شدهاند. در جریان مرمت شبستان مسجد به بقایا و آثار مربوط به دو دوره مختلف برخورد شد. این بنا مربوط به قرون اولیه اسلامی (قرن ۲و۳ ﻫ. ق) است.
معرفی پدر تعلیم و تربیت ایران
دکتر غلامحسین شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت ایران و از نظریهپردازان طراز اول کشور در این حوزه، زاده خراسان جنوبی و شهرستان خوسف است.
دکتر غلامحسین شکوهی؛ پدر علم تعلیم و تربیت ایران و نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، در چهارم تیرماه ۱۳۰۵ در شهر خوسف از توابع استان خراسان جنوبی متولد شد.
وی سال ۱۳۱۱ به مدرسهای در خوسف، محل تولدش رفت. مدرسهای که به نام عارف و شاعر معروف، ابن حسام خوسفی نام گرفته بود. شکوهی در سال ۱۳۲۳ با رتبه ممتاز از دانشسرای بیرجند فارغ التحصیل شد و به روستای خود خوسف بیرجند بازگشت تا آموزش رسمی کودکان هم دیاری خود را آغاز کند.
پس از دو ماه به زاهدان منتقل شد، اما به دلیل بیماری مادر به این شهر نرفت، به روستای گل منتقل شد و پس از چهار ماه دوباره به خوسف بازگشت.
شکوهی در سالهای ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۸ با قانون کفالت مادر از خدمت سربازی معاف شد، اما با فوت ناگهانی مادر در سال ۱۳۲۸ به سربازی اعزام شد و پس از طی دوره دانشکده افسری، بقیه خدمت را با درجه افسری در اصفهان به پایان رساند.
وی پس از سربازی به بیرجند بازگشت و تا سال ۱۳۳۲ در دبیرستانهای بیرجند به تدریس پرداخت. شکوهی عطش آموختن داشت و این میل به دانشاندوزی بود که او را به تهران کشاند تا در رشته ادبیات فارسی دانشسرای عالی تحصیل خود را ادامه دهد.
او در سال ۱۳۳۵ با رتبه اول فارغ التحصیل شد؛ امتیازی که مجوز اعزام او را به سوئیس فراهم کرد. سفری که دستاورد آن نه تنها مدرک دکترا بود، بلکه فرصت درک محضر استادانی چون "پیاژه" و "دوتران" را فراهم کرد. در سال ۱۳۴۰ بود که شکوهی در رشته علوم تربیتی از دانشگاه ژنو فارغ التحصیل شد.
شکوهی در سال ۱۳۴۱ پس از بازگشت از ژنو، در وزارت فرهنگ آن زمان در دفتر مطالعات تربیتی که بعد به اداره کل مطالعات و برنامهها تغییر نام یافت مشغول به کار شد و به تدریج در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، تربیت معلم ورامین و دانشگاه فردوسی مشهد تدریس در حوزههای آموختهاش را آغاز کرد.
وی در سال ۱۳۴۵ با عنوان استادیار به دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران منتقل شد و در این مکان علاوه بر ۲۷ سال تدریس موفق، به کارهای اجرایی از جمله مدیریت گروه و ریاست دانشکده علوم تربیتی پرداخت.
شکوهی تجربه طولانی ۶۰ ساله معلمی را پشتوانه کار تربیتی خود دارد. وی علاوه بر تدریس، به تحقیق و تألیف و ترجمه آثار مهمی در حوزه تعلیم و تربیت پرداخته است که میتوان به روش آموختن حساب و هندسه، تعلیم و تربیت و مراحل آن (که این کتاب تألیف امانوئل کانت، فیلسوف و نظریه پرداز صاحبنام آلمانی است که توسط شکوهی دو بار به فارسی ترجمه شده است)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، مربیان بزرگ(تألیف ژان شاتو، استاد روانشناسی و تعلیم و تربیت دانشگاه بردو) نام برد.
همچنین شکوهی تاکنون بیش از ۶۰ مقاله علمی در نشریات دانشکده علوم تربیتی فصلنامههای تعلیم و تربیت مجله روانشناسی و برخی نشریات تخصصی به چاپ رسانده است.
روستای هدف گردشگری خور
روستای هدف گردشگری خور در ۵۰ کیلو متری شهرستان خوسف واقع در حاشیه جاده بیرجند – کرمان قرار گرفته است. وجود آثار معماری با ارزشی از جمله بافت تاریخی و منحصر به فرد به همراه قلعهها، برجها، مساجد قدیمی و انواع بادگیرها چشم انداز تاریخی زیبایی به روستا داده است، قرار گرفتن در حاشیه کویر لوت ایران از دیگر مزایای آن است.
بافت تاریخی روستای خور متأثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی محیط خود است. خانههای گلی، پوشش گنبدی، حیاط مرکزی، بادگیرها، اتاقهای دور تا دور حیاط، هشتیها و دهلیزها، دیوارهای قطور، حوض و باغچه وسط حیاط به صورت هماهنگ و یکنواخت از ویژگیهای معماری خانههای روستای خور بوده که مطابق با اقلیم منطقه به وجود آمدهاست.
تراکم خانهها و کوچههای پرپیچ و خم و همچنین بادگیرها از شاخصهای عمده روستایی خور بوده که جهت مقابله با اوضاع اقلیمی منطقه به وجود آمدهاست، در بافت خور بناهایی همچون قلعه، آب انبار، مسجد، حسینیه، حمام و خانههای قدیمی وجود دارد که اکثراً متعلق به دوره صفویه است.
سنگ نگاره کال جنگال
سنگنگارههای کال جنگال در خوسف، ۵ کیلومتری جنوب شهر واقع شدهاند و از جاذبههای گردشگری استان خراسان جنوبی محسوب میشوند. این مجموعه در تاریخ ۱۵ آذر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سنگنگارههای کالجنگال در دو طرف درهای به همین نام در کوه "رچ" از قلههای رشتهکوه باغران واقع شدهاند و شامل نوشتههایی به زبان پهلوی و سه نقش هستند. این اثر را جمال رضایی و صادق کیا برای نخستین بار در سال ۱۳۳۰ش معرفی کردند. از نقشهای این سنگنگاره صحنه مبارزه مردی بدون سلاح با شیری است. شاید بر اساس همین تصویر نام این محل را کالجنگال گذاشتهاند، زیرا در گویش بیرجندی «کال» به معنی چال و گودی و «جنگال» به معنی جنگ و جنگجو است.
آبگرم لوت خوسف
این آبگرم در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان خوسف قرار دارد. دارای تاسیسات آبدرمانی بوده و آب آن در درمان بیماریهای پوستی و مفصلی مفید و موثر است.
خوشبوی اعجاب انگیز
معروف ترین گل نرگس در ایران، Narcissus tazetta نام دارد که گلهای نرگس خراسان جنوبی به خصوص در شهرستان خوسف عمدتا از این گونه است. نرگس خراسان جنوبی یکی از ۷۰۰ گونه بومی کشور بوده که در مناطق دیگر از جمله شیراز، بهبهان و خراسان رضوی نیز به صورت وحشی و خودرو دیده میشود.
این گونه از نظر مورفولوژی تفاوت زیادی با سایر گونهها دارد. کهنترین نرگس زارهای استان در شهرستان خوسف در محلی به نام نرگس کوه وجود دارد. عملکرد گل نرگس مردم به طور متوسط در شرایط معمول ۶۰ تا ۸۰ شاخه در متر مربع است.
قلعه رستم خوسف
شهرستان خوسف در مغرب و جنوب غربی شهرستان بیرجند قرار دارد و مشتمل بر دهستانهای قلعه زری، براکوه، خوسف، جلگه ماژان و شهر خوسف می شود. آبادی های آن عمدتا در دشت و کوهستان قرار دارد. کوه گرنگ در شمال، کوه رچ در جنوب و کوه شاه در جنوب شرقی آن قرار گرفته اند. رود فصلی بیرجند یا شاهرود در این بخش جریان دارد.
این رود در مشرق بیرجند، از کوه های بخش درمیان و کوه بندر سرچمه گرفته، با نام رود بیرجند یا شاهرود از شهر بیرجند میگذرد و در بخش خوسف رود خوسف نام میگیرد و بالاخره با نام رود شور در مغرب بخش به کویر لوت منتهی میشود.
به خاطر وجود این رود در اعصار مختلفی این منطقه دارای ساکنانی دائمی بوده است و امروزه به عنوان یکی از ناحیههای تاریخی ایران شناخته میشود.
این قلعه در شهرستان خوسف و روستای گنج قرار دارد که دارای تاریخی است که به دوران سلطنت ساسانیان در ایران بر می گردد و در دوره ای از طول عمر خود به عنوان یکی از قلاع اسماعیلیان قهستان مورد استفاده بوده است.
مزار شاه سلیمان علی شهرستان خوسف
یکی از امامزادگان شهرستان خوسف مزار "شاه سلیمان علی" است که در طول سال همیشه شاهد حضور خیل زیادی از علاقهمندان و دوستداران اهل بیت بوده است.
آستانه مبارکه "شاه سلیمان علی(ع)" در جنوب غربی شهرستان بیرجند در بخش خوسف دهستان ماژان در طول ۵۹ درجه و ۵ دقیقه و عرض ۳۲ درجه و ۲۷ دقیقه با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.
راه ارتباطی آن از طریق جاده آسفالت خوسف –دولتآبادگیو و جاده خاکی تا محل زیارتگاه است که به طول ۱۲۰ کیلومتر است.
انتهای پیام