جلیل رفیعی در گفت و گو با ایسنا، تئاتر خوب را تئاتری برگرفته از مسائل روز جامعه و نیاز مخاطبان دانست و اظهار کرد: کارگردان هنری موفق، کارگردانی است که حوزه اجتماعی پیرامون خود را به خوبی رصد کرده و بشناسد و مباحث مهم در دیگر حوزهها همچون فرهنگ، سیاست و خانواده را نیز دنبال کند.
وی با اشاره به اینکه انتخاب متن و نمایشنامه برای تولید اثر نخستین اقدامی است که کارگردان باید با توجه به شناختش از مسائل روز آن را انجام دهد، افزود: نقطه ضعف کارگردانی تئاتر به ویژه در تئاتر استانها به انتخاب موضوع و متن بازمیگردد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: اینکه کارگردانی در حوزههای مختلف تئاتر به ارائه کار بپردازد، خوب است اما بهتر آن است که در یک موضوع خاص متمرکز شده و فنون آن را به درستی به کار گیرد.
رفیعی بهکارگیری متخصصان حوزههای مختلف در کنار گروه نمایشی را نیز مهم خواند و یادآور شد: تئاتر یک کار گروهی است و قرار نیست یک کارگردان در همه حوزهها متخصص باشد بلکه باید مدیریت کند که در زمان تولید اثر به چه تخصصهایی نیاز دارد
این مدرس هنری با تأکید بر اینکه در تئاتر امروز مطالعه و پژوهش از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: کارگردانان باید در بخش فکری و خلق اثر متناسب با موضوع متن و نمایشنامه به سمت استفاده از متخصصان بروند.
وی در ادامه با بیان اینکه نمایشنامهنویسی یک موضوع تخصصی است و ضعف متن و نمایشنامه در تئاتر ملی و به صورت بارزتر در تئاتر استانها دیده میشود، گفت: برای رفع این مشکل توجه به استعدادیابی نمایشنامهنویسی میتواند راهگشا باشد چراکه آموزش دادن، کار آسانی است اما اینکه چه کسی آموزش ببینند مهمتر است.
رفیعی تصریح کرد: نویسندگی موردی نیست که با آموزش صرف به نتیجه برسد بلکه باید امکاناتی فراهم شود تا استعداد شناساییشده با مطالعه و ارائه کار در فرصتهای مختلف، مسیر صحیح برای استفاده از توان نوشتاری خود را بیاید.
داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری تشویق نویسندگان جوان و کسانی که دستی بر قلم دارند را با وجود اشتباه در کار ارائه شده، لازم دانست و تصریح کرد: در جشنواره استانی هم نقاط ضعفی در این بخش وجود داشت و جای کار از نظر فنی و تکنیکی همچنان باقی است.
این نویسنده همچنین درباره دیگر نقاط قوت و ضعف سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان جزو استانهایی است که از نظر نوع برگزاری جشنوارهها عملکرد خوبی دارد و حضور تماشاگران در این دوره از جشنواره هم قابلتوجه بود.
رفیعی به معرفی هنرمندان شاخصی از چهارمحال و بختیاری به تئاتر کشور در سالیان گذشته نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به این شاخصه مهم از نظر کارشناسی و مباحث فنی و تکنیکی انتظار بیشتری از جشنواره استانی میرفت که این مورد باید آسیبشناسی شود.
عضو هیات داوران جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری کمرنگ شدن نقش پیشکسوتان و افراد با سابقه در جشنواره سی و پنجم را یادآور شد و گفت: جوانگرایی در تئاتر و به ویژه در جشنواره خوب است بهشرط آنکه این موضوع در همراهی با پیشکسوتان به پیش برود و توان آنها نیز به کار گرفته شده است.
وی اظهار کرد: تئاتر راه و تجربهای است که به صورت نسل به نسل و بر اساس اصول منتقل میشود و نباید جوانانی که علاقهمند به فعالیت در این رشته هنری هستند به یکباره رها شوند و بر مبانی آزمون و خطا به پیش بروند بلکه لازم است تجربیات در اختیار آنان قرار گیرد تا جشنواره نیز از نظر فنی با قدرت و رونق بیشتر برگزار شود.
این کارگردان و بازیگر تئاتر افزود: انتخاب و معرفی اثر به تئاتر منطقهای به دلیل آنکه این مرحله، میدانی برای نمود یافتن میزان رشد و بالندگی تئاتر استانهاست از نظر داوران با حساسیت بیشتری دنبال میشود و به همین علت اگر همگرایی و همراهی هنرمندان نسلهای مختلف در استانها افزایش باید بهتبع آن نتیجه بهتری نیز در تئاتر ملی به دست خواهد آمد.
به گزارش ایسنا، سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری روزهای ۱۵ تا ۱۸ آبان در شهرکرد برگزار شد که در پایان با اعلام نظر هیات داوران، نمایشهای «من هر وقت دیدمت، داشتی میرفتی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری فارسانی و مریم سلیمانی بابادی، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی حسین وکیلی و نمایش «تکرار» به نویسندگی جمشید خانیان و کارگردانی امیرمحمد اسدی به بخش منطقهای جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.
سیروس همتی، احسان جانمی و جلیل رفیعی اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری را تشکیل دادند.
انتهای پیام