رویش جنگل در امتداد جنبش جنگل/

ایستاده در هیرکانی/ جنگل منتظر ماست

یک فعال عرصه تولید نهال و درختچه جنگل‌های هیرکانی با بیان اینکه در این برهه از تاریخ برای حفظ و نگهداری از جنگل‌های هیرکانی نیاز به جهاد ایثارگونه داریم، گفت: برای کاشت یک میلیارد نهال ابتدا باید فرهنگ و آموزش لازم برای حفاظت را اجرا کرد، زیرا فقط کاشت نهال و ثبت رکورد جوابگو نخواهد بود.

حسین آقایی در راستای حفاظت از بافت غنی جنگل های ارزشمند هیرکانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فعالیت جهادی برای حفاظت و احیای جنگل‌های هیرکانی لازم و ضروری است و آنچه مهم است این اقدام باید از سوی همه اقشار جامعه و مسئولان و دست‌اندرکاران باشد.

وی با بیان اینکه در این برهه از تاریخ برای حفظ و نگهداری از جنگل‌های هیرکانی نیاز به جهاد ایثارگونه داریم، افزود: برای کاشت یک میلیارد نهال ابتدا باید فرهنگ و آموزش لازم برای حفاظت را اجرا کرد، زیرا فقط کاشت نهال و ثبت رکورد جوابگو نخواهد بود.

آقایی درخصوص چرایی نیاز به فرهنگ‌سازی، تصریح کرد: بازدید میدانی از جنگل‌های هیرکانی وقوع یک فاجعه را برای ما یادآور می‌شود که برای جلوگیری از آن باید همگان تلاش کنیم و حالا که قرار است یک میلیارد نهال در سراسر ایران کاشته شود چه خوب است که بخش عظیمی از این نهال‌ها در جنگل‌های هیرکانی در گیلان، مازندران و گلستان به ویژه برای احیای مناطق در حال خطر از جمله در ارتفاعات کاشته شود.

وی که در حوزه تولید نهال و درختچه جنگل‌های هیرکانی فعالیت دارد، گفت: خطراتی که این روزها هیرکانی را بیش از همه تهدید می‌کند، تعرض به اراضی ملی برای گسترش زیست و همچنین چرای بی‌رویه دام‌ها است.

این فعال جنگل‌های هیرکانی تاکید کرد: وقتی حرص و طمع برای داشتن یک ویلا در شمال از نان شب برای بسیاری از هموطنان واجب‌تر شد؛ یعنی تقاضا برای خرید زمین، از طرفی ضعف قانون در اجرا باعث شده زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری پیدا کنند بسیاری از اراضی ملی به طرح هادی روستا الحاق شده و در نهایت بنای بتنی ساخته می‌شود و به همین روش که ساده بیان شد بخش زیادی از اراضی ملی سنددار شدند و هم اکنون از دست صاحب خانه اصلی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باشد به شخص رسیده است.

وی افزود: این راه برای هموارکنندگان بسیار پولساز است و همین پولساز بودن باعث شد هر روز شاهد تعرض بیشتر به اراضی ملی در نقاط مختلف از جنگل‌های هیرکانی باشیم.

آقایی با بیان اینکه برای جلوگیری از این چرخه معیوب نیاز است که ارگان‌های متولی برای اراضی ملی و کشاورزی سند صادر نکنند، تصریح کرد: البته هیرکانی خطر دیگری را هم تحمل می‌کند و آن چرای بی رویه دام است.

وی افزود: هر چند بخش زیادی از گسترش مناطق زیستی از جلگه به سمت ارتفاعات در حال پیش‌روی است، اما چرای بی رویه دام از ارتفاعات به سمت جلگه در حال حرکت است و همین امر باعث شده نوار سبز جنگلی هر روز باریکتر شود.

آقایی تاکید کرد: برای کنترل این وضعیت باید به تمام دامداران پروانه چرا داده تا مشخص شود چه تعداد دام در مراتع جنگلی وجود دارند و از این مناطق برای چرا استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوان با کنترل جمعیت دام‌ها آسیب را کمتر کرد.

این فعال جنگل‌های هیرکانی گفت: باید اشاره کرد در پایش میدانی مشاهده می‌شود بسیاری از این دامداران پروانه چرا ندارند و حتی دیده شده برخی افراد پس از بازنشستگی از مشاغل دولتی به گله‌داری در مراتعی که آبا و اجدادشان آنجا گله‌دار بودند و این زمین‌ها بعدها به دولت واگذار شده، روی آورده‌اند و این یعنی هیچ گونه نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

وی یادآور شد: این روند وضعیت خوبی نیست و ادامه‌دار بودن این چرخه معیوب، آسیب جدی بر باقی‌مانده پیکر هیرکانی وارد می‌کند؛ از همین رو لازم است تا در کنار کاشت نهال و درختان جدید فرهنگ حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از این ثروت ملی نیز آموزش داده و نهادینه شود.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ۲۴ مردادماه سال گذشته در جریان بازدید از وزارت جهاد کشاورزی، دستور داد طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کشت شود. این طرح در ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۱ و در روز درختکاری با کشت یک اصله نهال نمادین در باغ ملی گیاه شناسی رسماً آغاز شد و در سال ۱۴۰۲ جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شدند تا برنامه ملی کاشت یک میلیارد درخت را دنبال کنند؛ هدف از این طرح احیای جنگل‌های طبیعی، تولید و زراعت چوب درختان، افزایش فضای سبز شهری و مقابله با طوفان‌های شن است.

در همین راستا خبرگزاری ایسنای گیلان جریان فرهنگی اجتماعی "رویش جنگل، در امتداد جنبش جنگل" را به عنوان پیشنهاد مطرح نموده تا، کاشت مردمی یک میلیارد نهال از گیلان و از ۱۱ آذر آغاز شود و چون مقارن با نام یکی از عاشقان ایران، جنگل و مردم؛ "میرزا کوچک خان" است پشت این حرکت ایران‌دوستانه و مشفقانه می‌توان فرهیختگی، خردمندی و فرزانگی را شاهد بود و امیدواریم که این طرح به ثمر بنشیند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402082014350
  • خبرنگار : 50283