«تبارخون»؛ روایتی از اصل به فرش

نمایش «تبار خون» که یکی از اجراهای راه‌یافته بخش صحنه‌ای به سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان است، روایتی درباره از اصل به فرش افتادنِ یک شاه را بیان می‌کند.

افشین ابوطالبی، کارگردان نمایش «تبار خون» درباره این نمایش به ایسنا گفت: این نمایش در سه بیت شعر خلاصه می‌شود؛ «ابر اگر از قبله آید سخت باران می‌شود/شاه اگر عادل نباشد ملک ویران می‌شود، یک نصیحت با تو می‌گویم به کس ظاهر نکن/ خانه نزدیک دریا زود ویران می‌شود، هرکه او را راستی باشد در این دور و زمان/ خوار می‌گردد به چشم مردمان، نامردمان»

او با بیان اینکه این نمایش روایتی از مصداق بارز از اصل به فرش رسیدن یک شاه است، یادآور شد: انتخاب بازیگر در این نمایش بر اساس درک او نسبت به ریتم و خلاقیت انجام شده است؛ ضمن اینکه معمولاً نمایش‌های ایرانی دارای ژانر خاصی نیستند اما ژانر قصه‌ای که در نمایش «تبار خون» روایت می‌شود، تراژدی است.

طالبی با اشاره به اینکه به دلیل جذابیتی که فرمِ اجرایی این نمایش ایجاد می‌کند برای انواع رده‌های سنی قابل‌درک و فهم است، بیان کرد: ما برای اجرای نمایش «تبار خون» نزدیک به ۳ ماه تمرین داشته‌ایم. همچنین یکی از دلایل شرکت در جشنواره امسال، یادآوری فرم ازدست‌رفته اجرایی در این نمایش، مخصوصاً درباره نمایش‌های ایرانی که در جشنواره‌ها کمتر دیده‌شده است.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: این نوع فرم اجرایی، فرم صحنه‌ای به شکل میدانی استغ به این معنا که مخاطبان در دورتادور سالن، به تماشای نمایش می‌نشینند.

او یادآور شد: هدف من از اجرای این نمایش به جز یادآوری فرم صحنه‌ای میدانی، به نمایش گذاشتن ریشه و فرهنگ موجود در گذشته است که بهرام بیضایی نیز تحقیقاتی در این خصوص انجام داده‌اند و اجرای قصه‌های مختلف با این فرم و تکنیک بازی در بازی، یکی از تکنیک‌های سنگین بازیگری است.

ابوطالبی اضافه کرد: نمایش «تبار خون» نوشتۀ مرحوم آتیلا پسیانی است و شیدا عوض‌پور و مهران قاسمی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، هم‌چنین پروانه سکوتیان به‌عنوان طراح لباس، ستاره خاتمی به‌عنوان طراح دکور و سیاوش پرهام به‌عنوان طراح نور حضور دارند.

او ادامه داد: در این نمایش متین علیزاده به‌عنوان نوازنده تار و سه‌تار، محمدپارسا پرنیانی به‌عنوان نوازنده دف، حسین فلاحی به‌عنوان نوازنده کمانچه، پوریا رمضانی به‌عنوان مسئول هماهنگی و مهرداد جلالی، آیدا شیروانی و هستی قاسمی به‌عنوان عکاس فعالیت داشته‌اند ضمن اینکه لازم است از زحمات پیام میرکی نیز تشکر کنم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402081813143
  • خبرنگار : 50625